• چهارشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94081308036
  • منبع : نمایندگی کرمان

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور:

ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت ضروریست

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت ضروریست، گفت: سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت باید در نظام ارائه خدمات سلامت ما گنجانده شود.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت ضروریست، گفت: سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت باید در نظام ارائه خدمات سلامت ما گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، دکتر فریدون عزیزی در کارگاه سلامت معنوی که در محل سالن آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، اظهار کرد: سلامت چهار جنبه زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین این چهار بعد موجب می‌شود خدمات بهداشتی و سلامت را جامع‌تر در نظر بگیریم، افزود: ما معنویت در الهیات اسلام را معرفت و ایمان به غیب می‌دانیم یعنی باور داشتن به یک چیزی فراتر از ماده.

عزیزی بیان کرد: سلامت معنوی نه تنها در دنیا مفید است بلکه انسان را برای حیات باقی و آخرت مهیا می‌سازد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان تعریف سلامت معنوی گفت: به وضعیتی هدفمند و معنادار از حیات انسانی گفته می‌شود که حاصل ایمان، اعتقاد و ارتباط فرد به قدرت کمال لایتناهی الهی و زندگی ابدی پس از مرگ است.

وی ادامه داد: سلامت معنوی منجر به ایجاد نشاط، امید، رضایتمندی، اطمینان، آرامش قلبی و داشتن قلب سلیم در فرد و رستگاری در دنیا و آخرت می‌شود و انسان نسبت به خود آرامش و نسبت به دیگران علاقه و محبت خواهد داشت.

عزیزی با یادآوری اینکه در دهه‌های اخیر در اروپا احساس نیاز به سلامت معنوی دیده شده است، تصریح کرد: دیدگاه معنوی بر سلامت موجب رفتارهای بهداشتی، حمایت اجتماعی، سایکونوروفیزیولوژیک و همچنین اثرات مافوق طبیعی می‌شود.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور سپس به سطوح پیشگیری اشاره کرد و افزود: ابتدا جلوگیری از بروز علائم خطر، سپس پیشگیری از موارد خفیف و ناشناخته و در گام سوم کشف بیماری‌ها، درمان آنها و در نهایت درمان عوارض و جلوگیری از کارافتادگی و عوارض وخیم‌تر مدنظر است.

وی تاکید کرد: برای بهبود سلامت جسمانی بایستی سلامت معنوی را تقویت کنیم و این مساله آن چیزی است که در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا اکنون مهم قلمداد می‌شود.

عزیزی همچنین به ارتباط بین سلامت معنوی و شاخص‌های سلامت اشاره و اظهار کرد: تغذیه سالم، طول عمر بیشتر، شادی، سلامت روان بهتر، رفتار جنسی کم‌خطرتر و ... از جمله تاثیرات سلامت معنوی به شمار می‌روند.

وی گفت: سنجش سلامت معنوی از طریق ارتباط با منشا لایتناهی هستی، ارتباط با خود، با انسان‌های دیگر و ارتباط با عالم پیرامون انجام می‌شود.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور اظهار کرد: یافته‌های مطالعات سلامت معنوی در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که فقط 11 درصد از پزشکان عمومی در مورد مذهب و سلامت معنوی با بیماران خود صحبت می‌کنند.

وی همچنین به برنامه‌های راهبردی گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اشاره و یادآوری کرد: به کارگیری مطالعات نظری برای تعیین مولفه‌ها، برگزاری همایش سلامت معنوی، تهیه و طراحی نقشه راه و برنامه‌های عملی با موضوع سلامت معنوی و همچنین پژوهش در مورد ورود سلامت معنوی در پیشگیری ابتدایی و اولیه (رشد معنویت در بین کودکان) از جمله این راهبردها محسوب می‌شوند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه ادغام سلامت معنوی در نظام ارائه خدمات سلامت ضروریست، خاطرنشان کرد: سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت مورد قبول سازمان جهانی بهداشت است و باید در نظام ارائه خدمات سلامت ما نیز گنجانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha