• یکشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94081709885
  • منبع : شهرداری تهران

اعلام سه منشاء آلودگی هوای پایتخت

اعلام سه منشاء آلودگی هوای پایتخت

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه شاخص کیفیت هوای تهران روز گذشته با میانگین 146 واحد در مرز ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفت، گفت: در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارد.

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه شاخص کیفیت هوای تهران روز گذشته با میانگین 146 واحد در مرز ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفت، گفت: در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، مهندس حسین شهیدزاده افزود: سه منشاء آلودگی هوای تهران و ذرات معلق هوا، خودروهای کاربراتوری، خودروهای گازوئیلی فاقد فیلتر دوده و موتورسیکلت‌های بنزینی هستند.

وی با تأکید بر اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران 82 درصد است، در خصوص طرح LEZ نیز گفت: کسی با اصل طرح کاهش مشکل ندارد، چرا که این طرح به جای این که خودروها را بر اساس زوج و فرد بودن پلاک آنها به دو بخش تقسیم کند، خودروها را بر مبنای میزان آلودگی که تولید می کنند، طبقه بندی می‌کند.

تنها 10 درصد خودروهای تهران گواهی معاینه فنی دارند

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که چنانچه 10 درصد خودروهای آلاینده و فرسوده از مجموع خودروهای تهران از چرخه خارج شوند، بالغ بر 48 درصد آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در تهران از بین خواهد رفت، اظهار کرد: به جای جلوگیری از ورود روزانه 50 درصد خودروها به محدوده زوج و فرد، می‌توانیم با ممانعت از ورود تنها 10 درصد خودروها به این محدوده، همان تأثیر را بر کاهش، آلودگی هوا داشته باشیم.

شهیدزاده با بیان این که در سه روز پایانی هفته گذشته، به تدریج آلودگی هوای تهران از وضعیت پاک وارد وضعیت ناسالم شد، تصریح کرد: اینورژن یا وارونگی دما، باعث شد تا آلودگی هوا در تهران باقی بماند و خارج نشود و بخت و اقبال یارمان بود که تشدید آلودگی هوا با دو روز پایانی هفته گذشته یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه که ترددها در شهر کاهش می‌یابد، مصادف شد.

وی با تأکید بر این که تنها 10 درصد خودروهای تهران گواهی معاینه دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: در صورت اجرای طرح کاهش، 100 درصد خودروهای تهران، می‌بایست نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند که در این صورت، می‌توان انتظار داشت که پس از گذشت چهار پنج ماه از اجرای طرح کاهش، آلودگی هوای تهران به میزان محسوسی کاهش پیدا کند.

شهر ری و شکوفه آلوده ترین نقاط تهران

شهیدزاده با اعلام اینکه راننده ای که موتور خودروی آلاینده و فرسوده خودروی خود را روشن می‌کند، به منزله تیری است که به قلب خود و خانواده‌اش شلیک می‌کند، تصریح کرد: قسمت اعظم آلودگی هوای تهران، ناشی از وسایل حمل و نقل موتوری است.

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به قانون خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، خودرویی که به سن فرسودگی رسیده و خودروی فرسوده محسوب می ‌شود و نیز خودرویی که فاقد گواهی معاینه فنی است، حق تردد در شهر را ندارد و نباید به این گونه خودروها اجازه حرکت داده شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی افزود: در حال حاضر (ساعت 11 صبح روز یک شنبه 17 آبان)، شاخص میانگین کیفیت هوای تهران 146 واحد است و روز جمعه گذشته که میانگین شاخص کیفیت هوای تهران 132 واحد بود، به ترتیب شهر ری در جنوب تهران با میانگین 167 واحد و محله شکوفه در شرق تهران با میانگین 162 واحد، آلوده ترین هوا را بین نقاط مختلف پایتخت تجربه کردند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۲:۴۵

با سلام به نظر بنده بازم طبق معمول تمام گناهان به گردن مردم افتاده بخصوص قشر ضعيف جامعه مثل خوده بنده. من دوساله ساکن شهر جديد پرند هستم به وعده مسولين بابت مترو الان نزديک به چهارساله خط ريلي کشيده شده ولي نيمه کاره رها شده. خب امثال من چگونه از پرند خودشونو به تهران برسانن شهري که کلا ده تا اتوبوس داره ساعت ها طول ميکشه تا بياد اين يک نقطه از مشکلات رفت و آمد شهرهاي اطراف تهران است. اگر بخوام بگم ده صفحه بايد تايپ کنم. از شما مسئولين محترم خواهش ميکنم عوض انداختن گناهان به گردن مردم به فکر مترو شهرهاي استان تهران وشهرهاي بزرگ باشين بعد توقع همکاري مردم لازم با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۸ ۰۹:۰۴

با تشکر از ايسنا توليد وانت پيکان-وانت جديد ايران خودرو با موتور پيکان - توليد پژو با مصرف 10 ليتر - توليد وانت ها و خودرو هاي با تکنولوژي 20 سال پيش - واردات ميني بوس و ون چيني - ادامه توليد نيسان وانت پس از 20 سال - بابا شرم هم خوب چيزيه اين همه آلودگي اين ها تيرهايي است که دولت و خودروسازان به قلب مردم شليک مي کنند نه خودروهاي کاربراتوري که اکثرا گازسوز هستند.