• دوشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94081810835
  • خبرنگار : 71442

تلاش روزنامه‌نگاران آلمانی برای ارائه تصویر درست از ایران

خبرنگار در هیچ کجای دنیا اتاق کار ندارد

خبرنگار در هیچ کجای دنیا اتاق کار ندارد

رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در میزگردی در نمایشگاه مطبوعات بر توسعه‌ی تعاملات رسانه‌ای با ایران تاکید و در عین حال اظهار کرد، رسانه‌های غرب پیش از این، اجبارهایی داشتند که ایران را به نوع دیگر توصیف کنند، نمی‌گویم این فشارها از جانب آمریکا بود اما به دلیل مسایل هسته‌ای به هر حال مطرح می‌شد که ایران به عنوان تهدید محسوب می‌شود.

رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در میزگردی در نمایشگاه مطبوعات بر توسعه‌ی تعاملات رسانه‌ای با ایران تاکید و در عین حال اظهار کرد، رسانه‌های غرب پیش از این، اجبارهایی داشتند که ایران را به نوع دیگر توصیف کنند، نمی‌گویم این فشارها از جانب آمریکا بود اما به دلیل مسایل هسته‌ای به هر حال مطرح می‌شد که ایران به عنوان تهدید محسوب می‌شود.

وی در عین حال گفت: خوشبختانه اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان با اتحادیه روزنامه نگاران ایران وارد مذاکره شده تا با کمک یکدیگر بتوانند تعریف درستی از ایران برای مردم آلمان ارائه دهند تا جایی که آنها با پیشرفت و زیبایی‌های تاریخی ایران آشنا شده و برای دیدن این کشور به عنوان یک جهانگرد بیایند و به دیگران هم سفر به ایران را پیشنهاد کنند.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا‌، دیتر زارم، رییس اتحادیه روزنامه نگاران آلمان در سخنان ابتدایی خود درباره‌ی این اتحادیه گفت: اتحادیه مطبوعات آلمان بزرگترین اتحادیه غیرسندیکایی صنفی برای خبرنگاران در آلمان است، چه خبرنگارانی که به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند و چه خبرنگارانی که نیمه وقت کار می‌کنند. مقر این اتحادیه در‌ هامبورگ است و در حال حاضر ۱۰ هزار خبرنگار، عضو آن هستند که در تمامی حوزه‌ها و از همه رسانه‌ها اعم از مطبوعات، رسانه‌های آن‌لاین، رسانه‌های دیداری و شنیداری، در آن مشغول هستند.

دیتر زارم ادامه داد: ما به خبرنگاران عضو اتحادیه، مشاوره‌های حقوقی، مالیاتی، کاریابی و امنیت اطلاعات می‌دهیم و همچنین برای آنها کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم؛ در سال جدید هم تعدادی از خبرنگاران عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان، با حمایت ما به ماموریت‌های خبری در پاکستان، افغانستان و آفریقا اعزام شدند.

وی با تاکید بر اینکه از آزادی مطبوعات عمیقاً حمایت می‌کنیم، یادآور شد: از نظر ما، خبرنگاری یک شغل آزاد و خلاقانه است. ما کسانی را به عنوان عضو قبول می‌کنیم که درآمد و ارتزاق‌شان از طریق شغل خبرنگاری باشد. ما به آنها مشاوره می‌دهیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه شغل خبرنگاری، شغل خلاقانه و آزادانه است یادآور شد: معمولا شغل‌های دیگر از جمله آرشیتکت، اتاق کار دارند اما شغل خبرنگاری اینطور نیست و در غرب به این شغل به عنوان شغل خلاقانه و آزادانه نگاه می‌کنند. ما در بین خبرنگاران غربی افراد خیلی کمی را می‌شناسیم که ایران را خیلی خوب بشناسند. معمولاً در رسانه‌های غربی، خبرهای هولناک، خبر محسوب می‌شوند و چیزی که به آن پرداخته نمی‌شود، زندگی عادی مردم است؛ این در حالی است که حتی خود آنها مایلند بدانند که در کشورهایی دیگر مثل ایران چه اتفاقی در زندگی عادی مردم می‌افتد. امیدوارم در آینده بتوانیم با تعداد بیشتری از خبرنگاران آلمان به ایران بیاییم تا بتوانیم تصویری واقعی‌تر از کشور شما ارائه کنیم.

وی سپس درباره شناخت درست ایران به جهانیان و نگاه نادرستی که نسبت به کشورمان شکل گرفته است، گفت: امیدواریم خبرنگاران دیگر بیایند و ایران را ببینند تا نظر جامعه خودشان را نسبت به ایران عوض کنند، اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما آنجا داریم این است که بر اثر مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد دیگر قراردادها دائمی نیستند؛ بنابراین وقتی شرایط این‌طور شود، شرایط کاری مناسب نیست. اگر پرداخت‌ها خوب نباشد دیگر کارها نیز از کیفیت خود می‌کاهند.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به اینکه در زمینه گردشگری چه پیشنهادی برای معرفی ایران و تعامل با کشور آلمان دارید‌؟ تاکید کرد: چیزی که اکنون متوجه شده‌ام این است که جهانگردی برای آینده ایران خیلی مهم است، اما قبل از اینکه جهانگردان از این ویژگی بهره مند شوند بهتر است خبرنگاران بیایند و بگویند که این کشور امن است.پس از آن است که جهانگردان می‌توانند بیشتر راجع به امنیت و علاقه‌مندی این کشور صحبت کنند.

رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان سپس در پاسخ به پرسش‌هایی مبنی بر اینکه چرا مردم غرب از ایران ترسیده‌اند و چه کسی ایران را برای غربی‌ها معرفی کرده است؛ آیا رسانه‌ها این طور ایران را توصیف کرده‌اند و یا آنها بدون شناخت کافی این تصور را دارند؛ آیا رسانه‌های شما تحت تاثیر مقامات بالادست بوده‌اند و به طور کلی چه کسی ذهن رسانه‌های شما و مردم اروپا و آلمان را نسبت به مردم ایران مشوش کرده‌؟ توضیح داد: این سوال جالبی است، اما در جامعه آلمان هم خبرنگاران اجبارهایی داشتند که ایران را به این شکل ببینند. نمی‌گویم از جانب آمریکا بود اما فشارهایی بود که ایران به عنوان یک تهدید محسوب می‌شد، حتی خبرنگاران بر ضد این فکر اقدامی نکردند. اما از این پس ما با برنامه‌ریزی عاقلانه‌، منصفانه و عادلانه و با همکاری شما رسانه‌های ایرانی این دید را عوض می‌کنیم.

وی سپس درباره تعامل بیشتر اتحادیه روزنامه‌نگاران با رسانه‌های ایرانی به ویژه پس از مذاکرات 1+5 توضیح داد: ما پیش از این با نمایندگانی از عکاسان اتحادیه شما صحبت کرده‌ایم و ما به عنوان یک اتحادیه از شما حمایت می‌کنیم و هر اطلاعاتی که بخواهید به شما لینک خواهیم داد و آن را معرفی خواهیم کرد. حتی در آینده می توانیم دانشجویانی را برای کارآموزی رد و بدل کنیم و خبرنگارانی را برای تعامل بیشتر تبادل کنیم. اما به هر حال یک جاهایی است که ما به حمایت دولت احتیاج داریم. به هر حال مهمترین مساله برای برقراری ارتباط، ارائه اطلاعات است. کاری که ما در اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان امروز انجام می‌دهیم این است که یک گیاه بسیار شکننده را پرورش می‌دهیم. ما مایل هستیم که خبرنگاران غربی به ایران بیایند و از نزدیک این کشور را ببینند.

او سپس گفت: یکسری مشکلاتی هم وجود دارد و آن این است رسانه‌های ایران و خبرنگاران ایرانی هیچ وقت سراغ ما نیامده‌اند و از ما سوالی نکرده‌اند و تقاضایی از طرف آنها نداشته‌ایم. ما می‌توانیم سدها را از جلوی راه برداریم، اما به هر حال حد و حدودی هم داریم.

وی سپس در مورد کارکردهای رویدادی مانند نمایشگاه مطبوعات تهران هم گفت: رد و بدل کردن اطلاعات در سطوح بین‌المللی برای رسیدن به یک درک متقابل بسیار مهم است و به نظر من نمایشگاه مطبوعات شما فضای خوبی برای رد و بدل اطلاعات است.

دیتر زارم در روایتی از معرفی یک خبرنگار یادآور شد: یک همکار آلمانی، به من می‌گفت خبرنگار خوب خبرنگاری است که موضوع خبر را به یک موضوع شخصی خود تبدیل نکند، بلکه باید بتواند یک بیننده باشد، از دور بایستد و از دور خبر را بنویسد اما خبرنگاران جوان امروزه کمتر چنین عمل می‌کنند و برای خودشان بیشتر یک تعریف اخلاقی دارند و بر اساس آن گزارش‌هایشان را تهیه می‌کنند؛ البته در یادداشت‌ها و تحلیل‌ها بهتر است نگاه‌های خبرنگاران دیده شود اما در مورد خبر بهتر است نگاه واقع بینانه‌ای کار شود. اکثراً این گونه است که مردم یک کشور درباره یک کشور دیگر کلیشه‌ای فکر می‌کنند و با وجود اینترنت و اطلاعات زیادی که رد و بدل می‌شود، تصویری واقعی از کشورها از جمله ایران شکل نگرفته است. قانونی که درباره سیاست مصداق دارد، درباره رسانه‌ها هم مصداق دارد. رابطه بین کشورها وقتی می‌تواند بهتر شود که مردم دو کشور با هم ارتباط برقرار کنند و رسانه‌ها در این زمینه بسیار اثرگذار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.