• پنجشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 94082112808
  • منبع : فضای مجازی

دل‌نوشته پرویز پرستویی برای «فیتیله»‌

دل‌نوشته پرویز پرستویی برای «فیتیله»‌

پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از گروه «فیتیله» به حاشیه‌های به وجود آمده درباره اهانت به هموطنان ترک‌زبان در این برنامه که ویژه کودکان است واکنش نشان داد.

پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از گروه «فیتیله» به حاشیه‌های به وجود آمده درباره اهانت به هموطنان ترک‌زبان در این برنامه که ویژه کودکان است واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا «شفقنا» با این مقدمه ادامه داد: پرستویی در این دل‌نوشته آورده است «ای عزیزانی که این مطلب رو می‌خونید، بنده یه ترکم و خیلی هم به ترک بودنم می‌نازم. این روزها اخبار فیتیله‌ها منو خیلی آزارم داد. از مدیران برکنار شده بگیرید تا عمو فیتیله‌هایی که بیست سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ رو نمی‌تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر رو خانه‌نشین ببینم. عزیزان چرا به «هفت» سینمایی حمله نمی‌کنید که سینما رو این‌ قدر سخیف کردند و کوچک که همیشه بیرق‌دار فرهنگ ایران بودند و افتخار آفرین در دنیا، شمارو به خدا سوگند در قضاوت عجول نباشید... .

تو سریال «پایتخت ۴» ارسطو با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد... تو سریال «باغ مظفرِ» مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود... تو فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی میکنن... گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن... حتی جواد رضویان و رضا شفیع‌جم با لهجه‌ افغانی سریال طنزی بازی کردن که سطح فرهنگ افاغنه رو خیلی پایین نشون می‌داد... اما همه‌ این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی در کار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمیکنه... یا سریال در حاشیه که جواد رضویان با اون شکل و شمایل به لهجه قمی حرف می‌زد... اما با یه آیتم طنز ۵ دقیقه‌ای اینکه یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجر شده به تظاهرات!

اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن... ملعبه دست بعضی افراد سودجو و فرصت طلب نشیم که واسه نشون دادن خودشون مصاحبه می‌کنن و مردمو تحریک می‌کنن.

اگه تو‌پایتخت ۴، ارسطو وقتی که داشت اشتباهی غذای سگ می‌خورد، به جای لهجه مازندرانی لهجه آذری داشت،الان کلیه عوامل پایتخت اعدام شده بودن!»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۴:۰۷

احسنت و درود بر پرويزخان پرستويي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۴:۰۸

آفرين بر اين ديد بلند واقعا از آقاي پرستويي بابت اين دلنوشته که حرف خيلي از هموطنامون هست تشکر ميکنم به اميد سربلندي همه اقوام ايران اسلامي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۴:۱۰

درود بر استاد پرستويي واقعا حقيقت رو گفته

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۴:۲۱

افرين بر مرد دوست داشتني و با ظرفيت سينماي ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۴:۳۹

برخي افراد فقط دنبال فرصت هستند که باعث نابودي ديگران بشن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۰۰

اعدامشون کنن خيالشون راحت میشه!؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۰۳

درود بر شرف و شعور اين هنرمند مردمي و دوستداشتني

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۲۲

جناب پرستويي اگر اين دلنوشته شما باعث عدم تکرار چنين مواردي فارغ از قوميت مورد خطاب قرارداده شده شود خوب است ولي اگه چنين مواردي رو از طرف شما موارد بي اهميت تلقي داده شود بسيار اشتباه است جهت تنوير افکار حضرتعالي، شما را ارجاع مي دهم به مفاد ماده 15 قانون اساسي که مطالعه فرموده سپس اظهار نظر فرماييد. ياحق

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۳:۵۵

براي تنوير افکار جنابعالي عرض مي کنم که منظور جناب استاد پرستويي اين بود که بايد آستانه تحمل را بالا برد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۶:۵۲

بابا چي داري ميگي. برنامه طنز بوده. چه توهيني شده. اونی که بخواد به هموطن آذربايجاني من توهين کنه دهنشو با همين فرچه تميز ميکنيم. ما با اين عموها کلي خاطره داريم. هيچ مشکلي نبود.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۲۷

يادم مي ايد يکي از اقوام نزديک يکي از عموهاي فيتيله ايها به رحمت خدا رفته بود ولي بخاطر کودکان هم لباس مشکي اش را دراورده بود و هم کودکان را شاد کرد. بخدا کمي وجدان داشته باشيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۳۹

جناب پرستويي عزيز. من هم به عنوان يک ترک کاملاً با شما موافقم.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۵:۵۹

کاملا درست، شما همين آقوي همساده در برنامه کلاه قرمزي رو ببينيد- يا جناب خان

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۶:۰۳

افرين بر تو اي بزرگ مرد سينماي ايران که قدر زحمت اين افراد که جواني خود را براي شادي بچه هاي ما صرف کرده اند را پاس داشتي ممنون

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۱۴

داشت اشتباهي غذاي سگ مي‌خورد، واقعا براي شما متاسفم چون اون اطلاع نداشت و اشتباهي خورد. البته توهين بود ولي نه مثل اين. ولي اينجا فرد بقدري کودن است که فرچه را در دهان مي گذارد چطور ممکن است؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۲۵

آفرين

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۲۶

پرويز خان پرستويي احسنت به تو که اينقدر انسان شريف و دوست داشتني هستي هيچ موقع يادم نميره تو قزوين با اين که ديرت شده بود نشستي با اين حقير عکس انداختي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۰

برنامه غذاي سگ شرم آور بود من بعنوان ترک از اون برنامه شرمنده شدم و از همه مازندراني هاي غيرتمند و خوشتيپ و با کلاس عذرخواهي مي کنم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۱

ايرانيها با فرهنگ سه هزار ساله و تمدن درخشان بعيد است ملعبه شوند !!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۳

كاملا صحيح و به جا توضيح دادند، احسنت

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۰

بعضی ها از اين قضيه براي تبليغ خودشون استفاده کردن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۱

نمي دونم خيلي هاواقعا نميفهمند يا نمي خوان بفهمن.اين مسئله فقط مربوط به فيتيله نيست.اينکه از اين رسانه به اصطلاح ملي و در يک برنامه توليدي و نه زنده،به ملت ترک توهين ميشه مردم رو عصباني کرده. اينکه براي چندمين بار اين توهين ها اتفاق مي افته ملت رو ناراحت کرده. پايتخت يک سريال چندين قسمته است که براساس شخصيت پردازي که شده بيننده کاراکترها رو ميشناسه و شوخي اتفاق افتاده توهين تلقي نميشه. اين يک آيتم بود که مشخصا هيچ طنزي هم درش نبود. فيلم سيصد رو یادتونه. کارگردان اون فيلم هم ادعا داشت توهيني نکرده و فضاي فيلمش رو فانتزي ديده. زمونه اين حرفا گذشته. نمونه ديگه ي اين برخورد دوگانه تو فوتبال هم هست.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۸:۳۹

تو اين سريال ها که گفتيد کسي با لهجه حرف زدن مشکلي نداره. فرچه مسواک کجاش طنز اوره باعث خنداندن بشه!!! اگر طنزي که اينجور کلمات تفرقه انگيز باعث خندانن و حمايت بعضي ها از اين افراد بشه فاتحه طنز خونده هست .اگه طنز باب ميل شما با اينجور کلمات بخواد طرف رو شاد کنه ساخته نشدنش بهتره چون رنجش حق الناس رو داره اينم ظلم بزرگيه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۸:۵۳

ايا به ياد داريد کسي رابا لهجه مرکز ايران تو تلويزيون مسخره کرده باشند مرگ خوبه البته براي همسايه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۹:۱۴

بنظر من چون برنامه فيتيله کمي شاد بود، عده اي که مي خواهند مردم هميشه غمگين باشن دنبال بهانه بزاي حذف کردن عمو هاي فيتيله بودند.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۹:۲۴

منم يه ترک هستم وکاملا باصحبت هاي آقاي پرستويي موافقم.براي اين چنين مواردي بخواهيم جبهه بگيريم که کلابايد تلويزيون رو تعطيل کنيم.بنظرم اصلا توهيني درکار نبوده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۹:۲۷

اقاي پرستويي کاش جاي من بودي وقتي پسرم داشت اين برنامه رو مي ديد و من رو صدا کرد با چشم گريون مي گفت چرا همبشه ما رو اينها مسخره مي کنند !

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۰:۴۱

سخن شما کاملا متين ودرست است.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۰:۴۳

طنز اهانت نيست. درست است اما اگر طرف دانا فارس و تهراني باشد و نادان قوم ديگر توهين است اگر صاحب مسافرخانه ترک بود مشکلي پيش نمي آمد

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۱:۲۲

دمت گرم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۱:۳۲

شما اهانت نميدانيد چيه؟؟ بايد با اونايي که وحدت اين ملت رو با دست خبيث بيگانه قسم نشانه رفته اند برخورد شود يا علي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۱:۵۶

خيلي ممنون بااين گفته ي شما موافقم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۲:۴۴

دقيقا همينطور است و مطمئنا هيچ قصد و غرضي نبوده و عموهاي فيتيله اي هيچ منظوري از اين نمايش نداشتند

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۳:۰۸

فيتيله اي ها دوست داشتني هستند

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۲۳:۳۵

منم يه ترکم و به ترک بودنم افختار ميکنم ولي هيچوقت راضي به چنين برخوردي باعوامل فيتيله نيستم .. درود برشرفت بزرگ مرد

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۰۰:۴۱

افرين به اين مرد فهيم. من خودم ترك هستم . ترك زبان فهميده هست

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۰۵:۱۲

پيشنهاد ميكنم كليه سريالهاي طنز فقط به فارسي و بدون لهجه ساخته بشه تا كسي بهش برنخوره .... نه نه اينكار رو نكنيد اشتباه كردم ! اونوقت كل ايران بايد تظاهرات كنن كه به زبان فارسي توهين شده ! بابا وقت و اعصابتونو خرد نکنید بخدا ... در ضمن ياشاسين ايران ياشاسين آذربايجان ! خودمم تركم.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۰۷:۲۰

بيش ازنود درصد طنزها به زبان فارسي است و توي اونها خيلي حرفها زده ميشه پس ما فارسي زبانها هم بگيم بما توهين شذه اصلا اين حرف درستي نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۰۸:۳۰

همه اين مثال هايي که آقاي پرستويي بيان فرمودند، کارهاي نادرستي هستند و نمي توانند مؤيد مورد اخير باشند!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۰۹:۵۴

اقاي پرويز پرستويي و ديگر دوستان عزيز شوخي يعني در يک جمع دوستانه و مهمانيها و با يک نفر و يا چند نفر است نه انکه از يک رسانه ملي و پربينده که از کودکان خردسال تا افراد مسن بينده ان هستند و مخصوصا که برنامه کودک و مخاطب ان کودکان باشند که ذهن اماده انها هر مطلبي را سريع گرفته و در حافظه خود ثبت ميکند دوم انکه بازيگر با صحبت به زبان اذري منظور و نيتش خاص يک قوم و لهجه است در غير اين صورت ميتوانست بصورت عادي و معمولي صحبت کند

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۰:۲۲

پس به خاطر فيلم هاي باغ مظفر يا در حاشيه ديگه کلا صدا و سيما بايد تعطيل ميشد!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۰:۲۴

متاسفم بياييد شروع کنيم به همديگر توهين کنيم. اداي لهجه هم رو دربياريم. من يک لر هستم و همون برره باعث شد لرها در ادبيات پيامکي به اين افتضاح کشيده شوند اقاي پرستويي متاسفم. از فردا دوباره تمسخر کردن رو شروع ميکنيم. شما جوازش را داديد

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۱:۲۷

سلام بر هنرمند بزرگ کشور نشان داديد که داراي سطح شعور بالايي هستيد در رسانه ملي علنا به اسطوره مذاهب هم توهين شده است و يک هنرمند در پخش زنده با زدن حرفهایي فرهنگ کشور راکه به ادعاي خودمان الگوي فرهنگي هستيم زيرسوال برد پس بايد آستانه صبر را بالا برد. فتيله ها سالها براي رسانه ملي زحمت کشيدند پس بيشتر آنها را له نکنيم .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۲:۴۲

زنده باد پرويز پرستويي زنده باد فيتيله درود بر مازندراني ها

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۲:۵۴

يک همچين جاهايي هست که فرهنگ و شعور آدربايجاني هاي فهيم و اصيل خودشو به رخ مي کشه و باعث ميشه به عنوان يک ايراني به خودم افتخار کنم که هموطن انسانهايي چنين والا هستم . . .درود برايران و درود بر آذربايجان ايران و سر تعظيم فرود ميارم در مقابل هموطنان نازنين ترکم . . . .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۳:۴۱

اقاي پرستويي واقعا ممنون ! به نکته خوبي اشاره کرديد! بسيار خوشحالم که بالاخره يک انسان با شهامت مثل شما پيدا شد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۷:۳۳

چو ايران نباشد تن من مباد.دمت گرم اقاي پرستويي .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۱۷:۵۵

آقاي پرستويي بهتر نيست ما ترکا از فيتيله اي ها عذرخواهي کنيم؟! خودتون رو بين ما ترکها خراب نکنيد. 90 درصد اونايي که ميگن ترکن و از فيتيله حمايت ميکنن ترکي حرف زدن رو بلد نيستن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۲۱:۳۱

چقدر غم انگيز بود اين نوشته شما. منم خودم اذري هستم.اما عمو هاي فيتيله ايي هيچ توهيني نکردن. برنامه فقط يه داستان بود که به زبان ترکي اجرا ميشد. توهين اينه که بگيم مثلا ترکها اينجورين.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۲۲:۰۱

بسيارمنطقي و قابل پذيرش

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۲۲:۴۰

درود بر مرد بزرگ سينماي ايران.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۲۳:۵۸

من واقعا متاسفم که از يک هنرمند با تجربه چنين اظهارنظري ميبينم و آن هم تنها به دليل حمايت از هم صنف هاي خود. ما با به اصطلاح عموهاي فتيليه اي کاري نداريم ما با همين افکار مسموم امثال شما که نگاه تحقير آميز به اقوام را طنز مي دانيد مشکل داريم. نميدانم چه عامل پيچيده فرهنگي و اجتماعي باعث شده چنين تفکري داشته باشيد؟ طوري حرف مي زنيد انگار براي هر برنامه طنز و يا فيلم که در آن کسي با لهجه ترکي فارسي حرف زده و يا حتي طنزهايي که بازيگران محلي در نمايشهاي خود استفاده ميکنند ملت دست به تظاهرات زده اند. نخير مردم طنز را مي فهمند. در ضمن آقاي پرستويي چون شما سالهاست که پايتخت نشين هستيد. بچه هايتان لهجه ندارند. طعم تمسخر و تحقير نچشيده ايد. و تا زماني که نياز نبوده و خود براي اثر بخشي بيانيه تان خود را ترک معرفي نکرديد قول ميدهم کسي نفهمد که ترک هستيد. که اگر بوديد براي اعتلاي فرهنگ بومي خود گامي بر ميداشتيد نه اين که به جاي همدردي با ميليون ها انسان سنگ فتيله را به سينه بزنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۲

در طول تاريخ هنرمندان بزرگي داشته و داريم که بدون ديالوگ نسلهايي را خندانده اند ( چارلي چاپلين، لورل هاردي و ..... و مستر بين). هنرمند واقعي نه نيازي به توهين دارد و نه توهين ميکند. يا هنرمندان ما بي هنرند و يا هنرمندان ما ناخواسته فقط در مسير جرياني که هدف آن تخريب فرهنگهاي قوميتي است. ما قدردان هنرمندان کشورمان هستيم ولي انتظار ما از هنرمندان اول آگاهي و سپس هنر است آنهم در برنامه اي که با پول همه ملت تهيه ميشود.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۰۶:۳۴

زنده باد پرستويي پاينده باد پرستويي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۰:۴۴

زنده باد پرويز پرستويي. مردي بزرگ و خردمند از ديار آذربايجان عزيز.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۳:۲۰

جناب پرستويي سلام و تشکر فرمايش درست ولي چه تاثيري در اذهان عمومي و کودکان مي گذارد . کودکان شوخي ها و دروغ ها را باور مي کنند. و شوخي ها تاثير عميق تري دارند. چرا اصلا به زبان رسمي اين آموزشها را به شوخي برگذار نکنند. تا تحميق ديگران تلقي نگردد. غير از اينست که نتيجه اين همه شوخي با لهجه هاي مختلف به طرز تفکر تبديل شده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۳:۴۰

بذارين يه مثال خوب بزنم که همه متوجه بشين مثلا اگر يه برنامه طنز درست کنن و توش ايرانيها رو آدمهاي بي فرهنگ نشون بده شما عکس العملتون چيه؟ دوم چرا در برنامه فيتيله هتلدار رو فارسي زبان نشون داد ميتونست هتل دار رو اهل ترکيه و مسافر رو ايراني نشون ميداد يا هتلدار رو ترک زبان و مسافر را فارس زبان نشون ميداد اون وقت ببينم چه اتفاقي ميوفتاد

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۵:۴۱

آفرين آقاي پرستويي

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۶:۰۳

آفرين بر ترکهاي فهيم منم با نظر آقاي پرستويي موافقم زود قضاوت کردن درست نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۲۱:۱۸

سلام من ميدونم که نظر من نميذارين ولي بازم ميگم عمو هاي فيتيله اي اصلان هيچ قصدي نداشتن ولي ممکن هستش که دست هاي پشت پرده اين برنامه ريزيو کرده باشه. در ضمن ترکا جنبه اشون بالاست اما به هيچ وجه نبايد به يه قوم يا مليتي توهين بشه تا اونا اعتراض کنن ياشاسين آذربايجانيييييييم ياشاسين ايرانيم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۲۲:۴۰

سلام . من يک فارس هستم و اغلب طنزها هم به زبان عاميانه تهيه و پخش ميشه و فقط بعضي اوقات نقشهايي از اقوام مختلف تو طنزها گنجانده ميشه. پس الان بايد تموم فارس ها تظاهرات کنن. اين طرز فکر غلط که با يک کليپ چند دقيقه اي فکر کنيم که دارن به يک قوم توهين ميکنن. اکثر طنز پردازهاي مطرح دنيا رو نگاه کنيد. چارلي جاپلين که با دولت المان و جنگ جهاني طنز ساخت الان بايد دولت المان شروع به شورش ميکرد.