• شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 94082313501
  • منبع : نمایندگی البرز

مدیر کل هواشناسی البرز:

هواشناسی علم پیش‌بینی هوا است نه پیشگویی

هواشناسی علم پیش‌بینی هوا است نه پیشگویی

ایسنا/البرز اکثر مردم، هواشناسی را بیشتر از طریق پیش بینی‌های جوی می‌شناسند و فعالیت‌های روزانه خود را با آگاهی از این پیش بینی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

اکثر مردم، هواشناسی را بیشتر از طریق پیش بینی‌های جوی می‌شناسند و فعالیت‌های روزانه خود را با آگاهی از این پیش بینی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

امروزه اهمیت دانش هواشناسی و نقشی که داده‌های هواشناسی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه ایفا می‌کند بر کسی پوشیده نیست. باید پذیرفت که استفاده از داده‌های هواشناسی برای بخش قابل توجهی از جامعه به عادتی روزانه تبدیل شده، عادتی که باعث می‌شود مردم کمتر به اهمیت این علم توجه داشته باشند و از کنار آن به سادگی عبور کنند.

منصور رحمانیان، مدیرکل هواشناسی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: وضعیت آب و هوایی استان توسط 40 ایستگاه هواشناسی مستقر در مناطق مختلف استان پیش‌بینی می‌شود. بدون شک برای پیش‌بینی دقیق‌تر وضعیت هوا نیاز است که تعداد این ایستگاه‌ها در برخی مناطق افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت داده‌های هواشناسی در زندگی امروز گفت: ابعاد مختلف زندگی امروز تحت تاثیر اطلاعات و داده‌های هواشناسی قرار دارد. ازصبح که مردم به قصد رفتن به محل کار، مدرسه، سفر و انجام کارهای اداری ازمنزل خارج می‌شوند تا زمانی که به خانه بازمی‌گردند با وضعیت جوی و شرایط آب و هوایی درگیر هستند و براساس آن برنامه روزنامه خود را تنظیم می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: مردم با استفاده از اطلاعات هواشناسی برای نوع پوشش خود در بیرون منزل، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودروی شخصی، آغاز سفر یا به تعویق انداختن آن و نوع تجهیزات مورد استفاده در سفرهای برون شهری برنامه ریزی می‌کنند.

رحمانیان افزود: امروزه بیش از 93 درصد از کشاورزان با استفاد از اطلاعات هواشناسی برای کاشت، نحوه داشت و زمان برداشت محصولات خود برنامه‌ریزی می‌کنند. علاوه براین هیچ یک از سفرهای هوایی و جاده‌ای بدون اطلاعات کلی هواشناسی انجام نمی‌شود.

این مسئول ادامه داد: توسعه فضای شهری، ایجاد سیستم فضای سبز در مناطق مختلف، ایجاد زیرساخت‌های مختلف و حتی نوع مصالح استفاده شده در یک شهر و یا منطقه همگی به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی دارد.

رحمانیان با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ استفاده از اطلاعات هواشناسی در جامعه گفت: امروزه مردم کشورهای پیشرفته برای انجام کوچکترین امور خود به سایت هواشناسی شهرشان مراجعه می‌کنند و یا ازطریق اخبار محلی نسبت به وضعیت جوی محلی که در آن زندگی می کنند مطلع می‌شوند. هرچند طی سال‌های گذشته میزان استفاده روزانه و مستمر مردم از اطلاعات سازمان هواشناسی افزایش داشته ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

وی تصریح کرد: اگر ابراز اطلاع رسانی به صورت گسترده تر در اختیار سازمان هواشناسی قرار بگیرد و رسانه‌ها اهمیت علم هواشناسی را برای مردم بیشتر تشریح کنند در آینده‌ای نزدیک استقبال مردم برای استفاده از اطلاعات این سازمان بیشتر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی البرز ادامه داد: درسال 89 میزان تماس‌های مردم با تلفن گویای هواشناسی استان به زحمت از 50 مورد در روز بیشتر می‌شد ولی هم اکنون در روزهای از سال این تلفن بیش از 9000 بار زنگ می‌خورد.

وی با اشاره به قابل اعتماد بودن پیش بینی‌های هواشناسی گفت: پیش بینی‌های سه تا چهار روزه وضعیت هوا بین 92 تا 95 درصد قابل اعتماد است. برخی افراد توقع دارند هواشناسی دقیقا وضعیت جوی خیابان و کوچه‌ای که درآن زندگی می‌کنند را پیش بینی کند که این امکان پذیر نیست، چون سیستم‌های هواشناسی قابلیت پیش‌بینی نقطه‌ای وضعیت هوا در مناطق مختلف را ندارند.

رحمانیان گفت: وقتی هواشناسی اعلام می‌کند هوای کرج نیمه ابری است ممکن است در برخی نقاط این شهرستان شاهد بارندگی و رگبار پراکنده باشیم، چرا که وضعیت جوی در محدوده‌های مختلف آب و هوایی به صورت مداوم در حال تغییر است.

وی یادآور شد: هواشناسی علمی است که با بهره‌گیری از برخی ابراز زمینه پیش بینی وضعیت جوی مناطق مختلف را دربازه‌های زمانی مشخص فراهم می‌کند. هواشناسی علم پیش بینی هوا است نه پیشگویی آن، بنابراین مثل هر علم دیگر امکان خطاهای جزئی در آن وجود دارد. مردم باید بدانند هرچند برای پیش بینی هوا از دستگاه‌ها، امکانات و تجهیزات پیشرفته استفاده می‌شود ولی واقعیت این است که هر ابرازی احتمال خطا دارد و این طور نیست صد درصد همه پیش بینی‌ها به وقوع بپیوندد.

مدیر کل هواشناسی استان البرز در ادامه به پیش‌بینی دقیق هواشناسی در باره وقوع سیل سیجان اشاره کرد و گفت: هواشناسی در خصوص وقوع این سیل، پیش‌بینی‌های لازم را کرده و اخطار نیز داده بود ولی متاسفانه کمتر کسی به این اخطارها توجه کرد. باید واقعیت را پذیرفت که در این حادثه حتی اگر به اخطارهای هواشناسی نیز توجه می‌شد، تغییری در نتیجه حاصل شده بوجود نمی‌آمد. در روستایی که دهانه 36 متری رودخانه‌اش به سه متر کاهش پیدا کرده و ده‌ها پل و ساختمان در حریم عبور آب ساخته شده پیش بینی هواشناسی در کاهش خسارات سیل تا چه میزان تاثیرگذار است؟

وی گفت: ‌از مجموع 11 پارامتری که باعث وقوع سیل می‌شود تنها دو مورد آن به هواشناسی، مربوط و مابقی به سایر دستگاه‌ها مرتبط است. درست نیست که سایر دستگاه‌ها کم کاری‌های خود دراین زمینه را به گردن هواشناسی بیندازند.

رحمانیان درادامه به کمبود اعتبارات تخصیص یافته به این اداره کل اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها و تجیهزات هواشناسی غالبا گران هستند، به همین دلیل خرید آنها به تخصیص اعتبار زیادی نیاز دارد. متاسفانه اداره کل هواشناسی استان با کمبود اعتبار جهت خرید تجهیزات مواجه است که همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است. امید است با نگاه ویژه مسئولان کلان مشکل اعتباری این اداره کل رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری یک واحد پولی در هواشناسی 10 واحد پولی بازگشت سرمایه دارد، چراکه پیش بینی‌های این سازمان می‌تواند از بسیاری خسارات جلوگیری کند.

این مسئول گفت: درسال 90 کارشناسان هواشناسی، از ورود موج سرمای سه روزه به استان خبر دادند که همین باعث شد کشاورزان چند روز زودتر ذرت‌های خود را برداشت کنند. توجه به این پیش بینی از خسارت 16 میلیاردی به بخش کشاورزی استان جلوگیری کرد.

وی به کمبود نیروی انسانی دراین اداره کل اشاره کرد و تصریح کرد: به جز مشکلات اعتباری، این اداره کل با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است. هواشناسی البرز باید 72 نفر نیرو داشته باشد تا بتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند اما متاسفانه هم اکنون تنها 19 نفر در این اداره کل مشغول به کار هستند. بدون شک با حل مشکلات اعتباری و نیروی انسانی عملکرد این اداره کل به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha