• سه‌شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 94091006302
  • منبع : فضای مجازی

«معمای شاه» درباره «تحریف» توضیح داد

«معمای شاه» درباره «تحریف» توضیح داد

روابط عمومی سریال معمای شاه درخصوص برخی انتقادات مطرح شده درباره این مجموعه تلویزیونی توضیحاتی ارائه دادند.

روابط عمومی سریال معمای شاه درخصوص برخی انتقادات مطرح شده درباره این مجموعه تلویزیونی توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، «خبرآنلاین» با این مقدمه که «سریال معمای شاه در پی برخی اظهارنظرهای اخیر نویسندگان در وبلاگ‌های خبرآنلاین توضیحی را منتشر کرد»، آورده است:

روز دوشنبه نهم آذرماه «سید ابوالحسن مختاباد» از روزنامه‌نگاران حوزه موسیقی در مطلبی با عنوان «سریال معمای شاه؛ وقتی روح‌الله خالقی 35 ساله بالای 60 سال می‌شود» نوشت: «سریال معمای شاه علاوه بر خطاهای فراوان تاریخی و نگاه جانب‌دارانه، حتی ظاهر ماجرا را هم رعایت نکرده است و پیرمردی بالای 65 و 70 سال را به‌جای روح‌الله خالقی 35 ساله به خورد تماشاگر داده است ... مشکل در اینجاست که روح‌الله خالقی در آن تاریخ (سال 1320) بیش از 35 سال نداشت و قالب کردن مردی با گریم بالای 65 سال به‌جای خالقی عملاً نوعی دیگر از تحریف تاریخ است که به سراغ این سریال آمده است. ضمن آنکه روح‌الله خالقی فردی بلندقد بود و استفاده از هنرپیشه‌ای کوتاه‌قد به‌جای او هم باز تحریفی دیگر است.»

نویسنده در ادامه نتیجه گرفته «حال با چنین وضعیتی که دست‌اندرکاران سریال حتی ظاهر کار را هم رعایت نمی‌کنند چگونه می‌توان به محتوای آن‌ها اعتماد کرد؟» روابط عمومی سریال معمای شاه ضمن دعوت از نویسنده برای بیان جزیی و دقیق «خطاهای فراوان تاریخی و نگاه جانب‌دارانه» این سریال، یادآوری می‌کند به کار بردن عبارت «تحریف تاریخ» درباره هر اثر هنری و رسانه‌ای، دارای «بار حقوقی» است که در صورت لزوم نسبت دهنده باید آن را با دلیل و مدرک اثبات نماید.

تحریف در لغت به معنی «تفسیر سخن برخلاف مقصود، کج کردن و گرداندن سخن از معنای اصلی‌اش» است؛ حال‌ آنکه تغییر در جزئیاتی مانند سن و سال، لباس، نوع آرایش و ... در آثاری از جنس معمای شاه که در کنار وجه تاریخی قرار است «روایتی داستانی و دراماتیک» از تاریخ داشته باشند، امری مرسوم است و در دیگر آثار تاریخی و نمایشی نیز مسبوق به سابقه است و بارها نیز اتفاق افتاده که در صورت لزوم و تمایل نویسنده ذکر خواهد شد.

تحریف در چنین موقعیتی زمانی معنا می‌یابد که امر ساخت آهنگ «ای ایران» در معمای شاه به فرد دیگری نسبت داده شود یا اینکه روایتی غیر صحیح از روند ساخت این اثر ارائه گردد اما معمای شاه به همه خبرنگارانی که از راه «دور و نزدیک!» پیگیر این سریال هستند، اطمینان می‌دهد سازندگان سریال هم در مرحله تولید و هم در شرایط کنونی که این اثر تاریخی آماده نمایش می‌شود، با دقت و حساسیت جزئیات این‌چنینی را زیر نظر دارند اما قطعاً سریالی این‌چنینی‌ با یک اثر مستند تفاوت‌هایی دارد.

روابط عمومی این سریال همچنین با ابراز تأسف از لحن ناشایست و توهین‌آمیز وبلاگ‌نویس دیگر این رسانه که در مطلب «مشکل اصلی سریال معمای شاه» اعلام کرده بود: «تا اینجا که ندیدم هیچ آدمی که سرش به تنش بیرزد از سریال معمای شاه خوشش بیاید»، اعلام می‌کند نقد این اثر تلویزیونی حق تمامی رسانه‌ها و مخاطبان است اما بهتر است این نویسندگان در طرح مباحث این‌چنینی، نقد و تحلیل را دستمایه توهین به توده مردم و علاقه‌مندان این اثر تلویزیونی قرار ندهند.

در پایان، روابط عمومی این سریال تلویزیونی امیدوار است این‌گونه اظهارنظرها درخصوص این سریال تلویزیونی، جایگزین نقد و تحلیل کارشناسی اثر نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۰۹:۴۸

چه توجيه مسخره اي!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۰۹:۵۵

با اين سريال جعليتون هيچ شعوري براي مخاطب متصور نبوديد... اينهمه پول خرج شد تا دروغ تحويل مردم داده بشه حتا در بديهيات!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۰:۲۶

اينکه اين سريال مستند نيست ، بهانه خوبي براي يک طرفه نگاه کردن به تاريخ نيست . در قسمت دوم در سکانسي که دکتر با پسر از فرنگ برگشته خود در خصوص ادامه تحصيل طب در اروپا (فرانسه) يا در ايران صحبت ميکنند هيچ ارتباط صحيح به عملکرد هاي رضا خان و علاقه پسر براي ادامه تحصيل در داخل ايران نشان داده نميشود، يعني امکان تحصيل براي فرزندان ايران چگونه در ايران بوجود آمده است؟

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۱:۰۴

تحريف از اين واضح‌تر که ملي شدن صنعت نفت را به آيت ا.. کاشاني نسبت مي دهد و دکتر مصدق را به حاشيه مي برد....

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۳:۰۸

در فضاي مجازي خيلي از اين سريال تعريف مي کنند !!! البته با اين مضمون که هر وقت سريال پخش ميشه يک خدابيامرز هم از طرف مردم گفته ميشه!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۳:۱۵

خوب بده ديگه سريال. ضعيفه. پول حروم کردند. چرا حقيقت قبول نمي‌کنيد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۳:۴۵

من که تو دانشگاهم و با خيلي ها سروکار دارم نديدم کسي بگه اين سريالو نگاه کنه حتي از خيلي هاشون پرسيدم!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۵:۲۵

خب؟ چه ربطي به موضوع داشت

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۶:۴۸

حيفه پول بيت المال که خرج اين اثر شده واقعا يعني به قول اقاي فراستي اصلا ما قبل سرياله ! چه قدر بازي ها مصنوعي و تو ذوق زننده چقدر همه چيز ضعيفه فقط نکتشون اينه که خواستن شخصيت ها شبيه باشن

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۷:۱۹

چه توجيهاتی

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۹:۴۷

آقاي تهيه کننده و کارگردان :اين سريال به دل نمينشينه من هم بعد از ديدن چنددقيقه از فيلم ،بيشتر نتونسمن تحمل کنم .جوابتون هم خيلي غير منطقي است شما چکاره ايد که خصوصيات افرادرادرفيلمي تاريخي تغيير دهيد اونوقت انتظار داريد مردم فيلم را باور کنند

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۲۲:۴۹

گريم اين سريال محشراست .اي کاش کيفيت ساختار وشکل اين سريال در حد يک سوم کيفيت گريمش بود . واقعا عاليست .

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۲۳:۰۴

اصلا فيلم خوبي نيست چون ازايسنا مشاوره نگرفتن

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۲۳:۳۷

اين سريال پر از دروغ و تحريف تاريخه...خدا رو شكر كه هنوز يك سوم جمعيت بالغ اون زمان زنده ن و نفس مي كشن

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۰۱:۰۸

همونطورکه حکومت آن دوره تاريخي داراي نقاط ضعف متعددي بوده داراي نقاط قوت متعددي هم بوده است و وقتي به تاريخ نگاه ميکنيم بايسته است همه را ذکر کنيم ونه تنها بخشي را گزينش شده پررنگ کنيم که در اين صورت تنها به خودسانسوري دست زده ايم و حقيقت را از بين برده ايم و نتيجه اش چيزي جز گسترش اين رفتار و نگرش ناصحيح در جامعه نخواهد بود يعني خواسته يا ناخواسته جامعه را به سوي يک انسداد فرهنگي و خودسانسوري مي کشانيم و در نهايت ارمغانمان براي جامعه هدف نوعي انزواي فرهنگي و سياسي و اقتصادي خواهد بود.کمي بينديشيم که يا کاري را انجام ندهيم و يا درست و با گفتن همه حقايق موضوع باشد واين تنها مسير درست تعالي يافتن يک جامعه به سوي ذات حقيقت است.صادق باشيم با خود.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۰۱:۴۱

من کاري به درست بودن و يا نبودن فيلمنامه ندارم. اما، دقت کنيد فيلمي که قرار است در باره خاندان پهلوي ساخته بشه، از هر قسمت نود درصدش در مورد ساير اشخاص غير درباريست و ده درصد به دربارپرداخته. کار به جايي رسيده که پسر کند ذهن اقاي دکتر نقشي پر رنگ تر از شاه دارد. به نظرم به جاي معماي شاه اسم عصر حاضر يا همچين چيزي برازنده تر بود.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۰۷:۵۰

چيزي ندارم بگم فقط حيفه پول خرج اين سريال بشه

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۱۱:۴۲

اين همه پول مردم ايران صرف ساخت اين سريال شده تا به مردم بگن شاه ادم تجملاتي بوده واقعا که

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۲۲:۳۸

سريال خوبيه،دستتون درد نکنه اقاي ورزي گفته براي بخش هاي اين سريال مدرک و سند داره

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۲۳:۳۷

واقعا که عجب رويي دارند به جاي قبول کردن اشتباه ? مغلطه ميکنند انصافا اين مجموعه اشتباهات و تحريفات فراواني دارد که به نظزر عمدي مي باشد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۱۴:۲۴

والا با اين جعل تاريخ نه تنها نظر مردمو جلب خودتون نميکنيد بلکه مردم بيشتر راغبه گذشته ميشوند!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۱۶:۵۲

واقعا حظ كردم از اين همه درك بالاي مخاطبان اين مطلب نسبت به سريال معماي شاه؛ وجداني ريال به ريال هزينه ي اين سريال حروم شده بازيها فوق العاده ابكى و سطحى است تحريف تاريخ هم بماند يعنى رضا شاه تماما ظلم بوده و هيج نكته ى مثبتى نداشته برو بينيم بابا

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۲۳:۱۲

لعنت خدا بر رضا خان