• یکشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94091508808
  • خبرنگار : 71191

چشم «مدرس» به خانه‌اش روشن شد

چشم «مدرس» به خانه‌اش روشن شد

«خانه مدرس پس از سال‌ها متروکه بودن با گرفتن کاربری دومنظوره به «خانه - موزه» و «دار‌القرآن امام علی (ع)» تبدیل شد تا شاید سال‌ها بی‌توجهی به آن جبران شود.»

«خانه مدرس پس از سال‌ها متروکه بودن با گرفتن کاربری دومنظوره به «خانه - موزه» و «دار‌القرآن امام علی (ع)» تبدیل شد تا شاید سال‌ها بی‌توجهی به آن جبران شود.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، ‌مسئول دارالقرآن امام‌علی (ع) در بازدیدی که اوایل سال گذشته از خانه مدرس داشت و وضعیت نابسامانی‌ها و بی‌توجهی‌ها به این خانه را دید، قصد کرد تا شعبه‌ی دیگر این مرکز قرآنی - فرهنگی را در خانه مدرس به عنوان یکی از مکان‌رویدادهای تاریخی تهران ایجاد کند.

و حالا همه‌ی آن برنامه‌ها و تصمیمات عملی شدند و امروز (یکشنبه 15 آذر) کارشناسان و مشاوران طرح در بازدیدی که اصحاب رسانه از این خانه داشتند، درباره مرمت‌ها و اقداماتی که برای این بنای تاریخی صورت گرفت، توضیح دادند.

مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقران امام‌علی (ع) در این زمینه به خبرنگاران گفت: باخبر شدیم اداره کل میراث فرهنگی استان تهران سال‌هاست قصد خرید خانه را دارد، اما امکان هزینه کردن برای تملک آن را ندارد، بنابراین در صحبت با رجبعلی خسروآبادی، رئیس این اداره کل به آن‌ها اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم این خانه را تملک و کاربری مناسبی به آن بدهیم.

وی با تاکید بر این‌که احیای خانه مدرس مدنظر میراث فرهنگی بود، اما توان انجام این کار را نداشت، بنابراین میراث فرهنگی هم از درخواست ما استقبال کرد و ما توانستیم خانه را از خاندان کتابچی خریداری کنیم،‌ ادامه داد: پس از تملک بنا، کار مرمت و بازسازی آن تحت نظر کارشناس میراث فرهنگی آغاز شد. پس از آن در مرمت بنا با توجه به آسیب‌های کلی که به همه اجزا و عناصر خانه وارد شده بود، سقف‌ها تعویض شدند و بخش‌های زیادی از خانه دوباره پرداخته شدند.

نجفی با اشاره به پیشینه دارالقرآن امام علی (ع) گفت: چهار سال پیش نیز خانه‌ی تاریخی «علامه طباطبایی (ره)» در استان قم را تملک و به عنوان مکانی که تفسیرالمیزان در آن به نگارش درآمده، به یکی دیگر از شعبه‌های این دارالقرآن تبدیل کردیم.

خانه - موزه مدرس

وی با توجه به دو منظوره بودن این خانه‌موزه پس از افتتاح رسمی اظهار کرد: بخشی از خانه به عنوان «دارالقرآن امام علی (ره)» و بخشی از آن به عنوان یادمان شهید مدرس، «خانه – موزه» این شخصیت مشروطه خواهد بود.

وی در پاسخ به احتمال تخصیص ورودی برای بازدیدکنندگان موزه نیز بیان کرد: هنوز در مورد جزئیات آن تصمیم نگرفته‌ایم. ما قصد کسب درآمد به هیچ عنوان نداشته‌ایم. اما اگر احتمالا براساس برخی قوانین بخواهیم این کار را انجام دهیم، مبلغ ورودی آن بسیار کم خواهد بود.

از میراث فرهنگی هیچ پولی نگرفتیم

به گزارش ایسنا، امیربهرام پیمان، مدیر پروژه خانه‌موزه مدرس نیز از تخصیص هزینه هفت میلیاردی برای به سرانجام رساندن خانه مدرس خبر داد و گفت: چهار میلیارد تومان هزینه تملک خانه و سه میلیارد تومان هزینه مرمت این بنا شده است.

وی گفت:‌ پس از خرید این بنا کارهای مرمتی را با استفاده از مشاوران آغاز، طرح مرمت را تهیه کردیم و از بهمن سال گذشته کار اجرایی آن آغاز شد، تا امروز که پروژه مرمت به پایان رسید.

او با تقسیم‌بندی خانه مدرس در سه بخش تأکید کرد: در ایجاد موزه مدرس از مشاوران متخصص استفاده کردیم که برای قرار دادن هر یک از اشیای موزه‌ای در این مکان اسناد و مدارک تاریخی مهم و قابل تائید در اختیار داشتند.

وی با تأکید بر این نکته که هیچ مستنداتی برای وجود اشیای فیزیکی از شهید مدرس در اختیار نبود، گفت: یکسری اشیا مانند لباس و عصا از شهید مدرس در موزه کاشمر محل دفن وی وجود دارد اما برای آن‌ها نیز سندیت تاریخی نداریم.

«پیمان» در ادامه با اشاره به وجود برخی متون و عکس‌ها از شهید مدرس اظهار کرد: براساس توضیحاتی که دو نوه این شهید به ما دادند، فقط یک‌سری گل‌نوشته از ایشان در زندان وجود داشت که آن‌ها در اختیار مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. به همین دلیل آثاری که در خانه موزه مدرس قرار دارد، به جز اسناد، اشیای مرتبط با زمان زندگی مدرس هستند.

او قرآن‌ها، قلمدان‌ها و رحل قرآن موجود در موزه را مربوط به دوره تاریخی این شهید دانست و تاکید کرد: اشیای به نمایش درآمده ازموزه منتسب به شهید مدرس نیستند.

خانه - موزه مدرس

«پیمان» همچنین بر نگرفتن هیچ اعتباری برای مرمت این خانه‌ی تاریخی از میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: با توجه به خصوصی بودن موسسه‌ای که این خانه را تملک کرده است هیچ نیازی به گرفتن اعتبار از میراث فرهنگی نبود هر چند آن‌ها قصد کمک مالی به ما را داشتند. با این وجود همه اقدامات انجام شده در این خانه زیر نظر میراث فرهنگی بود و ما هیچ مشکلی نداشتیم.

او همچنین با اشاره به نصب سکویی کوتاه در حیاط خانه آن را به استیج مجلس شورای اسلامی و مکانی که شهید مدرس روی آن سخنرانی کرده تشبیه کرد و افزود: قرار است این استیج به عنوان یکی از مکان‌های یادآور تاریخ همیشه در این نقطه باشد.

وی همچنین به تخصیص اعتبار 30 میلیون تومانی برای درختان و فضای سبز ایجاد شده در حیات خانه مدرس اشاره کرد و گفت:‌ هر چند مجبور شدیم بخشی از درختان را قطع کنیم اما این خانه به فضای سبز نیاز داشت.

خانه مدرس به زودی ثبت ملی می‌شود

احمدرضا حشمتی، کارشناس ناظر این پروژه در توضیحاتی کوتاه درباره سقف فلزی و مدرن که در حیاط خانه نصب شده است، گفت: این سقف چون با پیچ و مهره نصب شده، امکان حذف شدن در هر زمان را دارد. نمی‌توانستیم از سقف‌هایی مانند برزنت استفاده کنیم چون هر سال آن باید عوض می‌شد.

این کارشناس میراث فرهنگی استان تهران همچنین با اشاره به ثبت ملی نشدن این خانه اظهار کرد: ‌کارهای ثبت این بنای تاریخی در دست انجام است. با این وجود با توجه به قرار گرفتن این بنا در بافت تاریخی عودلاجان و ثبت این بافت تاریخی هر عملیاتی در این خانه براساس قوانین موجود در میراث فرهنگی اجرایی می‌شود.

او درباره‌ی چند درختی که پیش از این در حیاط خانه مدرس بودند اما امروز از حیاط حذف شده بودند، نیز توضیح داد: یکی از درختان را پیش از این سوزانده بودند و آن کاملا خشک شده بود، درخت دیگر نیز که قدبلندی داشت و فقط بخش کوچکی از سر آن هنوز نشانه‌های درخت سرو را داشت به دلیل لزوم استفاده از فضای، حذف شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha