• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۰:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94092312681

در جشنواره سینما حقیقت برگزار شد

شبی برای بزرگداشت محمدرضا مقدسیان

شبی برای بزرگداشت محمدرضا مقدسیان

بزرگداشت محمدرضا مقدسیان، در حاشیه‌ اولین روز از نهمین جشنواره فیلم مستند ایران، «سینما حقیقت»، با ذکر خاطراتی از او برگزار شد.

بزرگداشت محمدرضا مقدسیان، در حاشیه‌ اولین روز از نهمین جشنواره فیلم مستند ایران، «سینما حقیقت»، با ذکر خاطراتی از او برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، یکشنبه‌شب در نشستی که با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان این مستندساز فقید برگزار شده بود، پس از سخنانی از دوستان و همراهانش، آخرین ساخته او در بخش «مرور آثار زنده‌یاد مقدسیان» به نمایش درآمد.

سالن شماره 2 سینما فلسطین در حالی شاهد این مراسم بزرگداشت و نمایش مستند «خیلی خیلی محرمانه» بود که حاضران با تعدادی بسیار بیشتر از ظرفیت سالن روی پله‌ها و زمین نشسته بودند.

آخرین ساخته مقدسیان، یک مستند نیمه‌بلند با عنوان «خیلی خیلی محرمانه» است که در مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند تهیه شده است. در این مستند، پشت صحنه‌ای از مراحل تهیه و چاپ ماهنامه طنز «خط‌خطی» با تمام مشکلات و محدودیت‌ها را با زبانی طنز روایت می‌کند.

حمید جعفری از دوستان و همراهان دائمی محمدرضا مقدسیان، سخنانش را با یاد کردن از هادی حیدری، از اعضای هیأت تحریریه این ماهنامه طنز شروع کرد و گفت: می‌خواهم در ابتدا جای یک نفر را خالی کنم؛ کسی که انگار دوستان دیگری به ایشان علاقه بیشتری داشتند و امروز در میان ما نیست.

جعفری ادامه داد: جای محمدرضا مقدسیان خالی است ولی ایشان برای من همیشه حضور دارند. ایشان که از دهه 70 برای ساخت مستند و فیلمسازی تلاش می‌کرد، بسیاری از کارهایشان به دلیل مشکلات اجتماعی به انتها نمی‌رسید؛ مانند مستند «جمهوریت» که در مورد روزنامه جمهوری اسلامی بود یا مستند دیگری که در خصوص دو خبرنگار خانم ساخته بودند.

او همچنین اظهار کرد: مستند «خیلی خیلی محرمانه» نیز زمانی که شرایط تغییر کرد، ساخته شد، ولی هنوز فکر می‌کنم شرایطی برای ساخت مستند درمورد مطبوعات فراهم نشده است، چراکه مقدسیان برای همین مستند نیز از بسیاری از خواسته‌هایشان عدول کرد.

همچنین، محمدرضا اصلانی - نویسنده، کارگردان و مستندساز - با اشاره به خاطراتش از مقدسیان، اظهار کرد: من و مقدسیان با هم سفرهای زیادی نه روی زمین، بلکه در فکرها و خیالاتمان رفته‌ ایم و در اندیشه‌های زیادمان پرواز کرده‌ایم.

اصلانی ادامه داد: ما در کارهای مشترکمان با هم علاوه بر ساخت مستند، یاد می‌گرفتیم که چگونه نگاه کنیم؛ چراکه نوع نگاه در سینمای مستند ما یک مسأله است که اکثر اوقات آسیب‌ها را با حقارت و ضعف اشتباه می‌گیرند. ولی فیلم‌های مقدسیان نوع نگاهی را مطرح می‌کند که چطور مشکلات را ببینیم ولی همه آن‌ها را در متن یک حماسه مشاهده کنیم. مقدسیان توانست این حماسه را در کارهایش رقم بزند.

این مستندساز اضافه کرد: مقدسیان در مورد ساخت مستندهایی در موضوع مطبوعات همیشه با من مشورت می‌کرد که متاسفانه در ساخت آخرین کارش که قرار بود برای مشورت من را ببیند، نتوانست و من او را در تخت بیمارستان دیدم. به نظر من مرحوم مقدسیان به دلیل وجود فیلم‌هایش همواره در میان ما خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کیارش زندی، مدیرمسئول ماهنامه خط‌خطی از دیگر سخنرانان مراسم بود که در مورد نحوه آشنایی با محمدرضا مقدسیان، گفت: آشنایی من با مرحوم مقدسیان توسط دو تماس از طرف حمید جعفری شکل گرفت. من حد فاصل دو تماس این شانس را داشتم تا مقدسیان را بشناسم؛ او را که بی‌هیچ اغراقی انسانی واقعاً مقدس بود.

زندی ادامه داد: من از ایشان درس‌های زیادی مانند آزادی و استقلال رسانه یاد گرفتم که باید سرمشق کار خودم قرار دهم. همچنین احترام به مخاطب و شاد بودن در سخت‌ترین شرایط که همیشه همراه ایشان بود، از دیگر درس‌هایی است که از ایشان آموختم.

او در پایان سخنانش تصریح کرد: مستند «خیلی خیلی محرمانه» با من و امین مؤیدی (سردبیر ماهنامه خط‌خطی) شروع شد و در مسیرش دوستانی چراغش را روشن نگه داشتند؛ مانند هادی حیدری که امشب جایش خالی و سبز است.

محسن عبدالوهاب، کارگردان سینما نیز پس از اینکه به روی سن آمد، با سخن از حقوق طبیعی هر مستندساز خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای دیرینه‌ای که هر مستندساز دارد و همچنین مرحوم مقدسیان هم داشت، حق تألیف آثارش برای است. فکر می‌کنم دیگر زمان آن رسیده که به این موضوع بپردازیم.

عبدالوهاب همچنین اظهار کرد: برای رسیدن به این حق بهتر است از خودمان شروع کنیم و بین خودمان این داستان را بگذاریم که حق مؤلف را به رسمیت بشناسیم و امیدوارم در رسیدن به این حق موفق باشیم.

ارسطو مداحی گیوی که فیلمبرداری مستند نیمه‌بلند «خیلی خیلی محرمانه»، آخرین ساخته مقدسیان، را برعهده داشت، نیز در سخنانی از مرحوم محمدرضا مقدسیان و مسائلی که از او آموخته بود، یاد کرد.

در پایان، لوح تقدیری از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، توسط محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره، به خانواده این مستندساز فقید اهدا شد. همسر مرحوم مقدسیان پس از دریافت لوح تقدیر، در سخنانی کوتاه که با بغض همراه بود، از حضور گرم حاضران تشکر کرد.

در این مراسم بزرگداشت مرتضی رزاق کریمی، رخشان بنی اعتماد، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و جمعی از تحریریه ماهنامه خطخطی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha