• سه‌شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94092414106
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان:

افراد هیأت‌های اجرایی هیچ کدام به تند بودن در امور سیاسی شهرت نداشته‌اند

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: افراد معرفی شده در قالب هیأت‌های اجرایی هیچ کدام به تند بودن در امور سیاسی شهرت نداشته‌اند و اگرچه روند بررسی افراد در لیست‌های معرفی شده در شهرستان‌ها خوب بود، اما برای مرکز استان به دلیل وجود برخی ارتباطات مطابق با توقعات عمل نشده است.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: افراد معرفی شده در قالب هیأت‌های اجرایی هیچ کدام به تند بودن در امور سیاسی شهرت نداشته‌اند و اگرچه روند بررسی افراد در لیست‌های معرفی شده در شهرستان‌ها خوب بود، اما برای مرکز استان به دلیل وجود برخی ارتباطات مطابق با توقعات عمل نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، سیدرضا عقدایی در حاشیه دهمین جلسه ستاد انتخابات استان اصفهان در جمع خبرنگاران با تأیید خبر رد صلاحیت شدن تعدادی از معتمدین معرفی شده توسط فرمانداری‌های شهرستان اصفهان به هیأت نظارت شورای نگهبان درخصوص علل و عوامل این واقعه، اظهار کرد: هیأت‌های اجرایی، نظارت و برگزارکنندگان انتخابات در وزارت کشور همه تلاش و تأکید خود را بر تحقق اصل تعامل، همکاری و همفکری با هیئات نظارت شورای نگهبان قرار داده‌اند و از این رو توقع دارند که آن‌ها نیز به همین طریق عمل کنند.

وی با بیان این‌که «گسترش تفاهم میان برگزارکنندگان انتخابات با ناظرین امر بر هرچه بهتر برگزار شدن پروسه انتخابات اثر خواهد گذاشت»، افزود: بر همین اساس استاندار اصفهان در جلسات گردهمایی هم‌اندیشی با فرمانداران استان اصفهان بر انتخاب هیأت‌های اجرایی از میان معتمدین واقعی شهرستان‌ها تأکید داشتند. برای ما خط و ربط سیاسی افراد بی‌مفهوم است؛ اگرچه این حق را برای آن‌ها قائلیم که در گروه‌ها و احزاب سیاسی زیر چتر نظام و قانون اساسی فعالیت کنند.

وی با اعتقاد به این‌که «گروه‌های منتسب به اصلاح‌طلب و اصولگرا از دو نگرش و دیدگاه متفاوت به مسائل نگاه می‌کنند و این امری طبیعی است»، گفت: فرمانداران تلاش کردند تا اعضای هیأتهای اجرایی را از میان همه اقشار مردم اعم از روحانی و غیر روحانی با تکیه بر اصل معتمد، معروف و خوش نام بودن و فارغ از خط و ربط های سیاسی انتخاب کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با استناد به تبصره یک ماده 32 قانون انتخابات درباره ویژگی‌های اعضای هیأت‌های اجرایی انتخابات، تصریح کرد: معتمدین مشمول این ماده باید دارای ایمان و التزام عملی به اسلام به جز نمایندگان حوزه‌های اقلیت دینی بوده، به قانون اساسی احترام بگذارند و از حسن شهرت برخوردار باشند، سواد خواندن و نوشتن داشته باشند و از عوامل تحکیم رژیم سابق و وابستگان به گروه‌های غیرقانونی نیز نباشند.

وی ادامه داد: بر این اساس به فرمانداران ابلاغ شد که می‌توانند نیم نگاهی به افراد عضو هیأت‌های اجرایی در سنوات گذشته و انتخابات پیش از این داشته باشند و از میان افرادی که تاکنون تخلفی انجام نداده‌اند، معتمدین را در لیست هیأت های اجرایی به هیأت نظارت شورای نگهبان معرفی کنند.

وی با تأکید بر این‌که «لیست‌های معرفی شده توسط فرمانداران استان اصفهان به حق متعادل بوده اند»، اظهار کرد: افراد معرفی شده در قالب هیأت‌های اجرایی هیچ کدام به تند بودن در امور سیاسی شهرت نداشته‌اند و اگرچه روند بررسی افراد در لیست‌های معرفی شده در شهرستان‌ها خوب بود، اما برای مرکز استان به دلیل وجود برخی ارتباطات مطابق با توقعات عمل نشده است؛ در هر حال از مجموع 30 نفر معرفی شده 21 نفر تأیید صلاحیت شدند که به دلیل وجود اصل قبول دو سوم افراد، لیست هیأت اجرایی اکنون کامل شده و قرار است هشت نفر در قالب اعضای اصلی و پنج نفر علی البدل وظیفه اجرایی در شورای شهرستان را برعهده بگیرند.

عقدایی درباره لیست‌های ناقص اجرایی در شهرستان‌های تابعه اصفهان توضیح داد: لیست هیئت‌های اجرایی بر اساس فرمان وزارت کشور در 21 آذر ماه جاری به فرمانداری‌ها واصل شد و روند نظارت بر این لیست‌ها نیز پنج روز اعلام شده بود که در برخی شهرستان‌ها به دلیل نرسیدن این لیست‌ها به حد نصاب فرمانداری‌ها اقدام به عرضه لیست‌های دوم کرده‌اند و امیدواریم روند تایید صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت تا پایان وقت امروز به اتمام برسد.

وی درباره شروع عملکرد انتخاباتی برخی گروه‌ها و احزاب در شبکه‌های مجازی، اینترنتی و موبایلی، تصریح کرد: براساس دستور رییس ستاد انتخابات کل کشور اگر اقدامات نامزدهای شرکت کننده احتمالی در دو انتخابات پیش رو پیش از موعد مشخص شده طیف تبلیغاتی به خود بگیرد در قالب نظارت لحظه‌ای و مویرگی قطعاً با این افراد پس از ثبت نام برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و همه موارد در زمان تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان لحاظ خواهد شد این در حالی است که در قانون نیز زمان تبلیغات انتخاباتی 7 روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام شده است.

وی افزود: همین حالت در بخش فضای مجازی نیز صادق است. تخلفات قطعاً به صورت قانونی بررسی خواهد شد و اگر به جرم نیز منجر شده باشد، توسط ستادهای تکمیل شده در دادگستری کل کشور و نیز شهرستان ها مورد بررسی و اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان در مورد تدابیر استانداری اصفهان برای ایجاد و تثبیت آرامش در فضای سیاسی و اجتماعی اصفهان برای برگزاری انتخابات مطلوب و توأم با سلامت اظهار کرد: مردم اصفهان به یک بلوغ کامل سیاسی رسیده‌اند و اگرچه وجود تنوع قومیتی در نقاط مختلف کشور گاه مشکل ساز بوده است، اما وجود اقوام مختلف به ویژه در بخش‌های غربی استان هیچگاه معضلی را پیش روی استانداری و فرمانداری‌های استان قرار نداده است و آنها با تعامل و همبستگی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

عقدایی ایجاد فضای آرام را لازمه برگزاری یک انتخابات مطلوب توصیف و تصریح کرد: بدون شک وجود فضای ملتهب و ناراحت سیاسی اثرات سوئی را در حضور مردم پای صندوق‌های رأی خواهد داشت و مردم خواهند گفت که در نبود امنیت چه دلیلی برای حضور پرشور وجود دارد.

وی برقراری امنیت و تأثیر رأی مردم در سرنوشت سیاسی کشور را از مؤلفه‌های اصلی انتخابات آرام و با نشاط دانست و ادامه داد: تلاش احزاب و گروه‌های سیاسی نیز دقیقاً در همین راستا انجام می‌شود و دلیل این‌که مردم به شعارهای نامزدها دل می‌بندند نیز امید به رفع مشکلات پیش روی جامعه و کشور است و در این میان استانداری اصفهان نیز با همه ظرفیت‌های خود اعم از بکارگیری افراد متخصص و بهره‌مندی از تبلیغات فرهنگی تلاش می‌کند تا به هر شکل ممکن آرامش و سلامت را در فضای انتخاباتی حاکم کند.

وی درباره مواضع ضد دولتی برخی نمایندگان استان با هدف مقاصد و منافع انتخاباتی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود قانون گذار بوده و مشرف به اصول قانونی هستند این در حالی است که نظارت بر حسن اجرای امور از وظایف ذاتی نمایندگی است و کسی نمی‌تواند آن‌ها را از این کار باز دارد با این وجود اگر تخلف هر کدام از نمایندگانی که قصد حضور در دور آتی مجلس را دارند در این مسیر محرز شود با آن‌ها نیز مانند دیگر کاندیداها برخورد خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان درباره تعداد و آمار افراد و حوزه های شرکت کننده در انتخابات سال 94 از استان اصفهان، گفت: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته توسط ثبت احوال کشور، چهار میلیون و 866 هزار و 344 نفر در استان اصفهان زندگی می‌کنند که از این میزان 84.77 درصد ساکن شهرها و 15.23 درصد ساکن روستاها هستند.

وی افزود: استان اصفهان شامل 24 شهرستان، 50 بخش، 106 شهرداری، یک هزار و 349 روستا بوده و 107 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

وی درباره تعداد حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی و شعب ثابت و سیار در نظر گرفته شده برای دو انتخابات پیش رو، گفت: برای استان اصفهان 15 حوزه انتخابیه اصلی در نظر گرفته شده و 9 فرمانداری وظیفه هدایت حوزه های فرعی انتخابیه را برعهده دارند، این در حالی است که 23 شهرداری مستقل نیز انتخابات را دنبال و اجرا خواهند کرد.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: در انتخابات گذشته تعداد یک هزار و 962 شعبه رأی ثابت و 358 شعبه سیار در استان اصفهان تدارک دیده شده بود که باتوجه به رشد جمعیت به احتمال زیاد تعداد این شعب با تشخیص و صلاحدید هیأتهای اجرایی افزایش خواهد یافت.

وی میزان مشارکت مردم اصفهان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را 60.84 درصد اعلام کرد و ادامه داد: تعداد نمایندگان منتخب مردم اصفهان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 20 نفر با احتساب یک نفر اقلیت مذهبی ارامنه جنوب بود که این تعداد برای دهمین دوره انتخابات مجلس نیز همچنان ثابت باقی خواهد ماند. دو انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی هفتم اسفندماه به طور همزمان برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود که 69 هزار نفر در اجرای این دو انتخابات با استانداری اصفهان همکاری کنند.

وی با اشاره به تعداد جمعیت واجدین شرایط بالای 18 سال شهرستان و استان اصفهان، گفت: تعداد این آمار برای کل استان سه میلیون و 856 هزار و 185 نفر بوده و برای شهرستان اصفهان براساس آخرین برآوردهای ثبت احوال، دو میلیون و 258 هزار و 920 نفر است که از این تعداد 202 هزار نفر رأی اولی در کل استان و 90 هزار نفر رأی اولی در شهرستان اصفهان به پای صندوقهای رأی خواهند رفت.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان از تشکیل ستاد انتخابات استان با همکاری استاندار و کمیته های ششگانه از تاریخ 2 /3 /94 خبر داد و اظهار کرد: ستاد انتخابات استان تاکنون 10 جلسه تشکیل داده که تعداد مصوبات این ستاد تا جلسه نهم به 77 مصوبه می‌رسد. تمام ستادهای برگزاری انتخابات در فرمانداری‌های استان به صورت فعال و شبانه روزی وظایف و دستورالعمل های ابلاغ شده را پیگیری می‌کنند و اطلاعات مربوط به آنها نیز به صورت آنلاین و کاملاً به روز شده در سایت پرتال استانداری قابل رصد کردن است، این در حالی است که گزارش‌ها به طور مستمر به وزارت کشور ارسال می شود.

وی با اشاره به قرارگیری اصفهان در لیست استان‌های برگزارکننده الکترونیک انتخابات، گفت: شورای نگهبان با بخش سخت افزاری برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک موافقت کرده اما در بخش نرم افزار هنوز به تأیید قطعی با وزارت کشور نرسیده است. برگزاری الکترونیک انتخابات 26 مرحله دارد که از این تعداد 24 مرحله قابل اجرا و تنها دو مرحله قابل بحث است.

وی از برگزاری دوره ها و کلاسهای آموزشی برای فرمانداران، بخشداران و کارشناسان بخش های مختلف استانداریها توسط وزارت کشور خبر داد و افزود: بخشداران، کارشناسان انتخابات و فناوری اطلاعات استانداری، فرمانداران، مسؤولان دفاتر سیاسی و حراست فرمانداریها به طور مرتب در دوره های آموزشی متعدد و مختلف وزارت کشور به منظور هر چه بهتر برگزار شدن پروسه انتخابات پیش رو شرکت کرده‌اند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان ادامه داد: همچنین تاکنون دو دوره همایش دو روزه منطقه ای برای فرمانداران، بخشداران و اعضای ستادهای انتخابات سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به میزبانی چهار محال و بختیاری برگزار شده و دو مربی و هفت کارشناس فناوری اطلاعات نیز به طور کامل آموزش دیده اند.

وی خاطرنشان کرد: کلیه ابلاغیه های وزارت کشور اعم از مفاد 29 و 59 قانون انتخابات بر اساس برنامه به فرمانداری های مربوطه ارسال شده و این در حالی است که با توجه به رفع مشکلات مخابراتی و اینترنتی انتظار می رود که دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی درباره اهداف تشکیل ستاد امنیت انتخابات در هفته های گذشته گفت: این ستاد که در آن همه نیروها و قوای امنیتی و اطلاعاتی استان حضور دارند بعضا علت و عوامل وقوع ناامنی و بی نظمی‌های حادث شده در انتخابت های گذشته کشور و استان را احصا کرده و با کارشناسی دقیق برای جلوگیری از احتمال بروز مجدد آنها برنامه ریزی می کند که هدف اصلی همه این اقدامات برقراری امنیت صد درصدی در دو انتخابات پیش رو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha