• چهارشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94092514521
  • خبرنگار : 71191

ساماندهی آلبوم‌های سلطنتی سعدآباد

ساماندهی آلبوم‌های سلطنتی سعدآباد

مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد از شناسنامه‌دار شدن و ساماندهی بیش از چهارصد اثر موجود در «موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی» مجموعه سعدآباد خبر داد.

مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد از شناسنامه‌دار شدن و ساماندهی بیش از چهارصد اثر موجود در «موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی» مجموعه سعدآباد خبر داد.

به گزارش ایسنا، لادن تاج‌بخشیان گفت: در موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد، آثار مختلف و متنوعی نگهداری می‌شود که گروهی از آنها را آلبوم‌ها تشکیل می‌دهند. این آلبوم‌ها علاوه بر موضوع‌های مختلفی که دارند، به لحاظ ظاهری نیز دارای ویژگی‌های مختلف و بعضا منحصر به فردی هستند.

وی در توضیح چگونگی ساماندهی این آلبوم‌ها توضیح داد: برای ساماندهی این گروه از آثار، در ابتدا نموداری تهیه شد تا بر اساس آن، آلبوم‌ها به لحاظ موضوع در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گیرند. در ادامه جدولی به عنوان پیش‌نویس شناسنامه طراحی شد که در آن مشخصاتی چون موضوع آلبوم، مشخصات ظاهری آلبوم، نوع جلد و ابعاد و اندازه آن، تعداد تصاویر و اندازه آنها، واژه‌های کلیدی، ویژگی‌های صفحه آرایی و میزان آسیب دیدگی ثبت شد، که در حال حاضر 50 درصد آلبوم‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند.

او با بیان این نکته که در مجموع 21 جلد از این آلبو‌م‌ها متعلق به پهلوی اول و دیگر آلبوم‌ها به پهلوی دوم تعلق دارد، ادامه داد: این مجموعه‌ بی‌نظیر که برخی از آنها منحصر به فرد و غیرتکراری هستند، در بردارنده‌ی موضوعاتی از قبیل بازدیدهای داخلی و خارجی پهلوی اول و دوم، بازدیدها و مسافرت‌های داخلی و خارجی خاندان پهلوی به ویژه اشرف پهلوی، گزارش‌های تصویری از فعالیت‌های نظامی، فرهنگی، اجتماعی و هنری است.

مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد در ادامه موضوع تعدادی از این آلبوم‌ها را در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دهه‌های 1320 تا 1357 دانست و افزود:‌ در حال حاضر بیش از 70 درصد این آثار اسکن و به فایل‌های دیجیتالی تبدیل شده‌اند که بخشی از آن‌ها در موزه به نمایش درآمده‌اند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد، ساختمان این موزه در زمان پهلوی اول در حد فاصل کاخ وزارت دربار و کاخ ملت و به منظور حفاظت و نگهداری از کاخ‌ها و ساکنان آن احداث شد. این بنا در دوره پهلوی دوم پس از الحاقاتی با همان کاربری گذشته و به عنوان گارد درباری به فعالیت خود ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدت طولانی کاربری مختلف اداری داشت و سرانجام در سال 1391 با عنوان موزه آلبوهای سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد افتتاح شد.

موزه آلبوم‌های سلطنتی سعدآباد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha