• پنجشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94092615263

تالار وحدت، میزبان نخستین جایزه علمی مصطفی (ص)

برترین‌های علمی جهان اسلام، دوم دی ماه، معرفی می‌شوند

برترین‌های علمی جهان اسلام، دوم دی ماه، معرفی می‌شوند

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: مراسم اعطای نخستین دوره جایزه علمی مصطفی(ص) از چهارم دی ماه همزمان با سالروز ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) با حضور ۶۰ دانشمند مسلمان ایرانی و خارجی از ۲۸ کشور جهان اسلام در تالار وحدت آغاز می شود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: مراسم اعطای نخستین دوره جایزه علمی مصطفی(ص) از چهارم دی ماه همزمان با سالروز ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) با حضور ۶۰ دانشمند مسلمان ایرانی و خارجی از ۲۸ کشور جهان اسلام در تالار وحدت آغاز می شود.

به گزارش ایسنا، مهدی صفاری‌نیا که در نشست خبری جایزه سخن می‌گفت با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول گفت: جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و طی سه سال گذشته راهبردها و سیاست های خود را شناخت تا اولین دوره آن امسال برگزار شود.

وی افزود: برگزاری این جایزه همزمان با میلاد پیامبر گرامی اسلام در تاریخ ۴ دی ماه آغاز می شود و همزمان با آن نشست آکادمی علوم اسلامی با حضور دانشمندانی از کشورهای مختلف اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) درباره راهبردهای جایزه توضیح داد: شورای این جایزه متشکل از نهادهای اسلامی، دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی، مدیران علم و فناروی کشورهای اسلامی منتخب هستند که رویکردهای اولین دوره جایزه را تعیین کرده‌اند. این جایزه بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز انجام شده است. در این جایزه افراد علمی مستقیما خود کاندیدا نمی شوند و یک نهاد علمی ممتاز و نهاد برجسته می تواند معرف نامزدهای دریافت جایزه باشد که تاکنون ۲۰۰ مرکز علمی به عنوان نهادهای معرفی نامزدها با ما تعامل داشته اند.

وی درباره ملاک‌های گزینش آثار بیان کرد: آثار برگزیده باید در مرزهای دانش و نوآوری و دارای اصالت باشند. همچنین بدیع بودن و مسبوق نبودن به سابقه از ملاک‌های اعطای جایزه است. اثر برگزیده نیز باید کاربرد و نتایج خاصی در زندگی مردم و توسعه علم و فناوری داشته باشد.

رییس پارک فناوری پردیس درباره مخاطبان جایزه و اطلاع‌رسانی آن توضیح داد: اکنون بیش از ۱۳ هزار مخاطب به ۵ زبان زنده دنیا در جریان این جایزه قرار گرفته اند. علاوه بر این در مجمع عمومی آیسسکو که دو هفته گذشته در باکو برگزار شد، این جایزه معرفی شد و همچنین سازمان همکاری های علمی و فناوری اسلامی هم در جریان این اقدام مهم قرار گرفته است. امیدواریم شاهد حضور تاثیرگذار و نقش پررنگ دانشمندان ایرانی و خارجی در جریان برگزاری این جایزه باشیم.

وی درباره داوری آثار تصریح کرد: فراخوان این جایزه از سال ۹۲ منتشر شد و در دو بخش ۱۳ مشاور و داور خارجی به ما در انتخاب ها کمک کردند و مجموع داورانی که در دوره اول آثار دریافت شده را داوری کرده اند به حدود ۶۰ داور شناخته شده در سطح جهان می رسد.

صفاری‌نیا درباره همکاران و حامیان این جایزه توضیح داد: این جایزه چند عضو حقوقی خارجی هم دارد که شامل رییس بانک توسعه اسلامی، رییس آکادمی علوم جهان اسلام، رییس دانشگاه کراچی پاکستان و رییس دانشگاه مالایا مالزی می شود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه درباره برنامه های این جایزه افزود: برگزیدگان جایزه چهارم دی ماه به صورت رسمی معرفی خواهند شد. مراسم در تالار وحدت با حضور بیش از ۶۰ مهمان از کشورهای دیگر آغاز خواهد شد. بدین ترتیب ۳۶ نفر از قاره آسیا، ۱۲ نفر از قاره آفریقا، ۶ نفر از قاره آمریکا و هشت نفر از قاره اروپا مهمان این جایزه خواهند بود.

نشست خبری جایزه مصطفی (ص)

وی با اشاره به اعلام برندگان جایزه مصطفی طی نشستی خبری در روز دوم دی ماه درباره برنامه‌های جنبی علمی جایزه گفت: دوم دی نشست در دانشگاه علوم پزشکی و سوم دی ماه بازدید از مراکز علم و فناوری از دیگر برنامه‌های این جایزه هستند. به جز مراسم اعطای جایزه بازدید از مراکز فرهنگی تهران نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده است. شنبه پنجم دی ماه نیز در نشست شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) رویکردها و سیاست های جایزه برای دوره بعد تعیین می شود.

صفاری‌نیا ادامه داد: بعد از نشست تعیین سیاست های جایزه در دوره بعد نشست آکادمی علم و فناوری جهان اسلام برگزار می شود و نشست برگزیدگان جایزه هم با سخنرانی عمومی آن ها در ساختمان صلح هلال احمر با موضوع راهکارهای توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی همراه خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: نشست تخصصی برگزیدگان در فرهنگستان علوم برنامه بعدی جایزه مصطفی(ص) است. از سوی دیگر نشستی تخصصی در دانشگاه تهران شنبه پنجم دی با حضور دانشمندان و مهمانان جایزه برگزار می شود. نشست همزمان دیگری در دانشگاه تربیت مدرس به دعوت این دانشگاه برگزار می شود. نشست مشترک دیگری هم در این روز به معرفی اقدامات آکادمی علم و فناوری جهان اسلام اختصاص دارد. روزهای ششم و هفتم دی ماه نیز برای بازدید از مراکز فرهنگی و هنری تهران توسط میهمانان جایزه در نظر گرفته شده است.

رییس پارک فناوری پردیس با تاکید بر بنیان‌گذاری جایزه مصطفی(ص) بر وقف علمی گفت: این جایزه دو پروژه مهم را دنبال می کند. پروژه اول با مشارکت بانک توسعه اسلامی احداث ساختمان وقفی است. دومین پروژه هم با مشارکت خیرین اختصاص زمینی وقفی در تهران به صندوق موقوفات جایزه مصطفی(ص) است. پروژه مهم دیگری هم به پذیره نویسی عمومی برای صندوق وقف جایزه است که در مهر ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون ۲۳۵ نفر اعضای حقیقی و حقوقی مشارکت مالی خود را در این صندوق اعلام و از آن حمایت کرده اند. تاکنون نیز حدود ۵ /۵۰ میلیارد ریال تامین مالی صورت گرفته و ۴۰ میلیارد ریال هم به تازگی به آن اضافه شده است.

وی درباره شیوه های وقف علمی در برگزاری جایزه مصطفی(ص) عنوان کرد: وقف املاک و ساختمان‌ها، وقف سهام، وقف فروش (سهمی از کل فروش/ سهمی از فروش کالایی خاص)، مشارکت مالی دائمی در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات، سپرده‌گذاری قرض الحسنه مدت‌دار در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات از راهکارهای مشارکت در وقف علمی و حرکت ارزشمند این جایزه است. همچنین برخی شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات حمایت خود را از این جایزه با پیوستن به صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اعلام کرده اند.

صفاری‌نیا همچنین خاطر نشان کرد: نذر علمی در این جایزه به نذر فروش یعنی سهمی از کل فروش آینده یا سهمی از فروش کالایی خاص اختصاص دارد.

وی با توضیح درباره روند برگزاری مسابقه فیلم نور ابن هیثم ادامه داد: فعالیت دانش آموزی جایزه مصطفی(ص) که امسال تدارک دیده شده، برگزاری مسابقه فیلمی به نام نور ابن هیثم است که به بهانه نامگذاری سال ۲۰۱۵ توسط یونسکو به نام این اندیشمند مسلمان ایرانی در جریان برگزاری است و هدف آن آشنایی دانش آموزان سراسر کشور با دستاوردهای این دانشمند و همچنین موضوع نور است. تاکنون ۹ هزار دانش آموز برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کرده اند و بیش از هزار فیلم تاکنون به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است که مراسم نهایی و اعلام برگزیدگان را سوم اردیبهشت ۹۵ در تهران برگزار خواهیم کرد.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در پایان عنوان کرد: نمایشگاهی هم از فعالیت های دانش آموزی در تهران برگزار خواهد شد. برنامه ما این است که این مسابقه سالیانه با نام دانشمندان مسلمان ایرانی در سال های متمادی با موضوعات مختلف استمرار یابد و این مسابقه را به میان دانشجویان هم خواهیم برد. همچنین ۱۰۰ اثر و طرح تصویری از هنرمندان ایرانی و خارجی درباره جایزه مصطفی(ص) دریافت کرده ایم که از این میان ۱۰ اثر خارجی و ۹۰ اثر ایرانی هستند و از ۳۰ هنرمند دریافت شده اند.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص) عالی‌ترین نشان علم و فناوری در جهان اسلام است که امسال برای نخستین بار به ابتکار ایران به دانشمندان مسلمان در حوزه های علوم و فناوری های زیستی، علوم و فناوری نانو، فناوری ارتباطات و اطلاعات و طرح برتری در دیگر رشته‌ها اعطا می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha