• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۰۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94101407363
  • خبرنگار : 71544

حسین‌پور: من طراح پوستر جشنواره فیلم هستم

آیا اشتباهی رخ داده است؟

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

بزرگمهر حسین‌پور با بیان این ادعا که طراح اصلی پوستر سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر من هستم، معرفی «مجید برزگر» را به‌عنوان طراح این پوستر «اشتباه فاحش دبیر جشنواره فیلم فجر» دانست.

حسین‌پور - نقاش و کاریکاتوریست - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، با اعتقاد به این‌که صنف سینمایی در حال مصادره کردن این پوستر هستند، اظهار کرد: هنگام رونمایی از پوستر سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نام «مجید برزگر» به‌عنوان طراح اعلام شد که دلیل آن، کم دانشی و شیطنت دبیر این جشنواره بود.

او ادامه داد: برزگر ایده‌پرداز این طرح بود و این کار را به من سفارش داد؛ اما طراح و نقاش اصلی پوستر من هستم، زیرا آن را طراحی کرده‌ام. آقای برزگر هم می‌گوید که حرف من را قبول دارد.

وی همچنین درباره پوستر امسال جشنواره فیلم فجر بیان کرد: چهره مرحوم خسرو شکیبایی در این پوستر، الهام‌گرفته از عکس امیرعابدی است؛ اما در پروسه خلق این اثر، عکاس حضور نداشت و اسم او به این شکل نباید مطرح می‌شد. این در حالی‌ است که هنگام رونمایی از پوستر، عکاس کنار پوستر ایستاده بود.

طرح ابتدایی پوستر

این طراح در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر کپی‌ شدن طرح پوستر جشنواره فیلم فجر از پوستر فستیوال‌های خارجی، گفت: در همه‌ی جشنواره‌های خارجی از چهره افراد سرشناس در پوسترها استفاده می‌شود و اگر قرار باشد این کار را کپی‌برداری بنامیم، باید بگوییم تمام جشنواره‌های خارجی از روی یکدیگر کپی‌برداری می‌کنند.

حسین‌پور این طرح را خلاقانه ارزیابی و اظهار کرد: متأسفانه در ایران تا به حال از این سبک استفاده نشده، اما وقتی در همه جای دنیا روال این‌گونه است، برای ایران خوب می‌شود تا از این جریان کناره‌گیری نکند.

وی خسرو شکیبایی را نقطه اتصال جریان روشنفکری و عامه‌ی مردم دانست و درباره انتخاب چهره‌اش برای طراحی پوستر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: همه‌ی افراد جامعه، از قشر روشنفکر گرفته تا مردم کوچه و بازار، شکیبایی را را می‌شناسند. شکیبایی هرگز وارد سیاست نشد و فراجناحی عمل کرد و او انتخاب خوبی به‌عنوان سمبل سینمای ایران است.

طرح ابتدایی پوستر

این کاریکاتوریست همچنین توضیح داد: هنگام طراحی این پوستر تصمیم گرفتم، از تمام فیلم‌های زنده‌یاد شکیبایی نشانه‌ای در آن وجود داشته باشد، مثلا فرم شیدایی چهره او و عینکش از فیلم «هامون»، موهایش از فیلم «بانو» و نگاه سه‌رخ او از فیلم «عاشقانه» و شال او از فیلم «پری» برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، مجید برزگر - کارگردان و تهیه‌کننده سینما - نیز درباره همکاری‌اش برای طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر، گفت: در سال های گذشته به‌عنوان فیلم‌ساز در جشنواره‌های مختلفی شرکت و پوستر چند فیلم، جلد کتاب و دکور را طراحی کرده‌ام. در ایده های اولیه ای که من و همکارانم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که چرا هیچ‌وقت از چهره بازیگران سینما یا پلانی از یک فیلم مهم سینمای ایران، در پوسترهای جشنواره استفاده نشده است. در حالی که در جشنواره‌های سینمایی معتبر جهان مانند جشنواره کن یا ونیز، از چنین ایده‌ای برای طراحی پوستر اصلی جشنواره استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: ما آن‌قدر چهره سینمایی و صحنه‌های مهم در فیلم‌های سینمایی داریم که می‌توانند دستمایه پوستر باشند و بدعت جدیدی در طراحی پوستر ایجاد کنند. به همین دلیل، برای طراحی پوستر در همان ابتدا به چهره مرحوم خسرو شکیبایی رسیدم.

وی با اشاره به متفاوت بودن شخصیت خسرو شکیبایی، بیان کرد: او یکی از نمادهای سینمای بعد از انقلاب است که شخصیتی محبوب، معتدل، نجیب و مهربان داشت و در واقع، همه ویژگی‌های سینمای ایران در این بازیگر وجود دارد.

پوستر جشنواره فیلم فجر

برزگر درباره انتخاب تصویر خسرو شکیبایی برای پوستر جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: نمی‌خواستم تصویری از خسرو شکیبایی را انتخاب کنم که یادآور فیلم خاصی باشد. بنابراین از کار کردن عکس پرهیز کردم و تصمیم گرفتم از چهره او براساس طراحی، نقاشی انجام شود. بعد از مشورت با چند نفر از دوستان نقاش براساس تبحر و تجربه، بزرگمهر حسین‌پور را برای نقاشی این چهره انتخاب کردم و سفارش کار را به او دادم. روزی که با حسین‌پور درباره این ایده صحبت کردم، به او گفتم ممکن است ایده ما قبول نشود؛ اما تمام انرژیت را روی این کار بگذار و بهترین کاری را که می‌شود بکش.

کارگردان فیلم «پرویز» در ادامه گفت: قرار شد نیمه‌تنه‌ای از آقای شکیبایی نقاشی شود که شالی به گردن دارد و به دوربین خیره شده است. حسین‌پور همین طرح را کشید و البته لباس خاصی تن شکیابیی کرد. زمانی که نقاشی تمام شد، به نظرم آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز شده بود که به‌عنوان گرافیست به این نتیجه رسیدم که نیاز نیست کار اضافه‌ای روی آن شود. بنابراین با ساده‌ترین شکل ممکن، اطلاعات جشنواره امسال را علاوه بر زمینه بافتی به‌شکل سیمرغ به آن اضافه کردم.

او با اشاره به استفاده از عکس خسرو شکیبایی برای نقاشی چهره‌اش، یادآوری کرد: برای آن‌که چهره شکیبایی به خوبی اجرا شود، مجبور بودیم از یکی از عکس‌های او استفاده کنیم. این شد که از امیر عابدی، عکاس سینمای ایران خواستم که عکسی در اختیار ما بگذارد. او هم یکی از عکس‌های فیلم «درد مشترک» را به کارگردانی یاسمین ملک نصر در اختیار ما قرار داد.

برزگر با تأکید بر این‌که احتمالا ایده این پوستر موافقان و مخالفانی خواهد داشت، گفت: پوستر امسال جشنواره، یک پوستر کاملا ایرانی است که بسیار سینمای ایران را به واسطه چهره‌ای که همه دوستش داشتیم و هنوز داریم یادآوری می‌کند. مطمئنم این پوستر یکی از متفاوت‌ترین پوسترهایی است که جشنواره فیلم فجر به خودش دیده، البته منظورم این نیست که الزاما بهترین پوستر است.

طراح پوستر فیلم «پریدن از ارتفاع کم» در ادامه توضیح داد: محمد حیدری ریسک کرد که این پوستر را به‌عنوان پوستر اصلی جشنواره فیلم فجر امسال انتخاب کرد. ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا در نهایت سادگی، پوستری طراحی کنیم که هر فردی با دیدنش به یاد سینما بیفتد. پوستری که به رمز گشایی خاصی نیاز نداشته باشد.

برزگر با بیان این‌که بزرگمهر حسین‌پور سهم عظیمی در اجرای این ایده داشته است، افزود: مهتاب کرامتی - بازیگر - هم در اجرای این پوستر به ما مشاوره داد و ایده‌هایش را با ما مطرح کرد.

سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.