• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94101407648
  • منبع : مطبوعات

گزارش ایسنا از اخبار و گزارش‌های روز؛

فرافکنی‌های عربستان؛واکنش بحرین، سودان، امارات، جیبوتی و .../تحلیل غربی‌ها

فرافکنی‌های عربستان؛واکنش بحرین، سودان، امارات، جیبوتی و .../تحلیل غربی‌ها

در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در حالی که ایران تاکید کرده است، «حفاظت از جان و مال همه کسانی که در خاک جمهوری اسلامی هستند علاوه بر یک تکلیف قانونی یک امر شرعی است و در مورد نمایندگی‌های سیاسی کشورهای دیگر در تهران نیز بنابر تکلیف قانونی و آموزش‌های شرعی ما آمادگی کامل برای تامین امنیت آن‌ها را داریم و آنچه که برای سفارت عربستان در تهران رخ داد نباید برای سایر نمایندگی‌های خارجی در ایران دغدغه و نگرانی ایجاد کند.» وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند. پس از ان نیز وزارت خارجه عربستان سعودی با احضار سفیر ایران در ریاض دستور اخراج او و هیات دیپلماتیک همراهش را به وی ابلاغ کرد.

وزارت امور خارجه عربستان هم‌چنین اعلام کرد که به شورای امنیت سازمان ملل و چند سازمان منطقه‌ای در رابطه با ماجرای تعرض به سفارتش در تهران گزارش داده است.

در واکنش به این اقدام حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان با بیان این که ایران یکی از أمن‌ترین کشورهای منطقه است و همه دیپلمات‌ها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می‌دهند، گفت: عربستان سعودی با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.

حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کرد‌: عربستان سعودی نه تنها منافعش بلکه حیاتش را در ادامه تنش و درگیری می‌داند.عربستان سعودی سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی اش را هم از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به خارج از عربستان حل کند.

هم‌چنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری کشورمان در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران با بیان اینکه این عربستان است که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کند، خطاب به سران سعودی، خاطرنشان کرد: از کارهای عجولانه و بی‌منطق دست بردارید.

آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز با محکومیت جنایات متعدد آل‌سعود در منطقه رفتار حکام این کشور را جنون آمیز دانست و افزود: عربستان صحبت از قطع ارتباط سیاسی با ایران می‌کند، اما این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابان‌شان نداشته و قطع این ارتباط به هیچ وجه برای ما مشکل‌آفرین نخواهد بود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اقدام امروز دولت سعودی در قطع روابط با ایران٬ کار و سیاست اشتباهی است٬ زیرا شاید یک عده دست به کاری بزنند٬ اما این مسئله دلیل مناسبی برای قطع روابط نیست٬ به طوری که در چند سال اخیر در کشورهای اروپایی چندین بار به سفارت ایران حمله کردند٬ اما ما هیج اقدامی برای قطع روابط نکردیم.

عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد، با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند.

***

آمریکا در واکنش به اقدام عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با ایران، تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر را خواستار شد. وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف در این زمینه با وی گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، ضمن اعلام گفت و گوی تلقی با همتایان ایرانی و عربستانی خود گفت که در این رایزنی‌ها بر اهمیت حفظ خویشتنداری و گفت و گو میان ایران و عربستان تاکید کرد.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان درباره‌ ماجرای تعرض به سفارت این کشور در تهران گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه هم از تنش در روابط میان ایران و عربستان ابراز تاسف ویک دیپلمات ارشد روس اعلام کرده است که مسکو حاضر است برای از بین بردن اختلافات میان عربستان و ایران پادرمیانی کند.

لو فول، سخنگوی دولت فرانسه روز دوشنبه در اولین نشست کابینه این کشور با اشاره به تنش‌های ایجاد شده در روابط تهران و ریاض کاهش این اختلافات را خواستار شد.

هم‌چنین استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیکش با ایران، از سرگیری روابط میان دو کشور را خواستار شد.

هواچون پینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک کنفرانس خبری درباره شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و عربستان گفت:‌ چین مانند جامعه بین‌المللی به شدت نسبت به این تحولات نگران شده است و نگرانی خود را درباره حوادث مربوط که ممکن است درگیری‌ها در منطقه را شدت بخشد ابراز می‌دارد.

کارل بیلدت، وزیر امور خارجه پیشین سوئد هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: واضح است که اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیکش با ایران بد است و به تشدید تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد.

بحرین، سودان ، امارات و جیبوتی نیز نسبت به قطع یا کاهش روابط با ایران اقدام کردند و یا همانند قطر واکنش‌های تندی نشان دادند.

کشورها منافع ملی‌شان را فدای منافع زودگذر عربستان نکنند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آثار سوء عملکرد عربستان در منطقه به این کشور بازمی‌گردد گفت: با وجودی که برخی از کشورها وامدار ثروت عربستان هستند ولی توجه کنند که منافع ملی خود را فدای منافع زودگذر عربستان نکنند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک سودان و بحرین و کاهش روابط امارات با ایران در پی واکنش مردم ایران به اعدام شیخ نمر در مقابل سفارت عربستان گفت: کشورهایی که از عربستان تبعیت می کنند وامدار ثروت این کشور هستند و استقلال و تصمیم گیری از خود ندارند به همین دلیل این کشورها از عربستان فشارپذیر هستند و چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

وی افزود: این کشورها توجه داشته باشند که منافع ملی خود را فدای منافع زودگذر عربستان نکنند چون قطعا آثار سوء عملکرد عربستان در منطقه به این کشور برمی‌گردد. عملکردی که توام با کشتار بی رحمانه مردم مسلمان و عرب در یمن، سوریه و عراق است و کسانی که در این کشتی شکسته با عربستان سوار می‌شوند آثار منفی آن را باید بپذیرند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات عربستان در طول چند سال اخیر گفت: مجموعه اقدامات عربستان همچون ناتوانی در برگزاری مناسک حج، فاجعه منا و بروز حوادث متعدد در کشورهای مختلف باعث زیر سوال رفتن حاکمیت جدید این کشور توسط افکار عمومی شده است. در این شرایط عربستان می‌خواهد با قدرت‌نمایی کاذب این شکست‌ها را جبران کند و برای رسیدن به این هدف تمامی تلاشش را به کار می‌برد.

***

برخی باشگاه‌های عربستان جهت لغوبازی‌ها درایران درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند.

خواست باشگاه‌های عربستانی نامعقول است

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس در این زمینه با تأکید به اینکه درخواست برخی باشگاه‌های عربستانی در خصوص بازی با تیم‌های ایرانی در زمین بیطرف عاقلانه نیست، گفت که این نوع صحبت‌ها با اهداف سیاسی پشت پرده و برای جوسازی انجام می‌شود و حال اینکه نباید ورزش سیاسی شود.

هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، با اشاره به صحبت برخی از باشگاه‌های عربستانی در مورد بازی با تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی‌طرف به دلیل اعتراضات صورت گرفته در ایران بعد از شهادت شیخ نمر،‌ گفت: این کاری است که باشگاه‌های عربستانی انجام داده‌اند، بسیار بچگانه و نامعقول است که در عرف فوتبال بین‌الملل جایی ندارد و اقدامی غیرورزشی و غیرفوتبالی محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه خواسته این باشگاه‌های عربستانی از فدراسیون جهانی فوتبال برای بازی در زمین‌ بیطرف محقق نمی‌شود، گفت: بازی در زمین بی‌طرف در شرایطی انجام می‌شود که فضا برای بازی کردن در آن کشور امن نباشد. حال اینکه ایران کشوری امن است و آنها برای بازی نکردن در ایران باید دلیل منطقی داشته باشند. البته اگر نمی‌خواهند با ما بازی کنند حرف دیگری است.

سخنگوی فراکسیون ورزش با تأکید بر اینکه این اقدام باشگاه‌های عربستانی تبلیغاتی و پوپولیستی است،‌ خاطرنشان کرد: این اقدام با اهداف پشت پرده سیاسی و عمدتاً برای جوسازی انجام شده است. حال اینکه ورزش نباید سیاسی شود. این حرف اصلی جامعه ورزشی است که ورزش را سیاسی نکنید.

حسینی همچنین در واکنش به ادعای یکی از مسئولان باشگاه الأهلی عربستان مبنی بر اینکه ایران برای بازی به عربستان نیاید گفت این باشگاهی دولتی و کاملاً وابسته به نظام سلطنتی عربستان است که انتظار می‌رفت این باشگاه بعد از فراخوانی کارکنان سفارت عربستان در ایران به این کشور چنین واکنشی را داشته باشد. البته عرف بین‌المللی اینگونه اظهارات را نمی‌پذیرد. اظهارات، اقدام و درخواستی که عاقلانه نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر به تمامی مسلمانان دنیا، افزود: اعدام یک عالم انسانی به دلیل آزادی‌خواهی نشان از خوی استکباری دولت عربستان دارد.

وی در پایان گفت: بعد از اعدام شیخ نمر اعتراضاتی در ایران شکل گرفت که ما به هیچ وجه موضوع حمله به سفارت را قبول نداریم. معتقدیم ملت بزرگی هستیم و می‌توانیم حقمان را از طریق دیپلماسی بگیریم و نیازی نیست به سفارت کشوری حمله کرده و مشکلاتمان را اینطور حل کنیم.

قطع روابط زنجیره‌ای با ایران، سناریوی از پیش تعریف شده عربستان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه قطع روابط زنجیره‌ای برخی کشورهای عربی با ایران نشان‌دهنده برنامه ریزی و سناریوی از پیش تعریف شده ای است گفت که کشورهای اسلامی حواس‌شان را جمع کنند تا در سناریوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود بازی نکنند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک سودان و بحرین و جیبوتی کاهش روابط امارات با ایران در پی واکنش مردم ایران در مقابل سفارت عربستان گفت: عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه و در دو جبهه حمایت از داعش و حمله به بحرین به بن بست رسیده است که این بن بست روز به روز آشکارتر می‌شود. روندی که عربستان را به انزوا خواهد کشید و به همین دلیل آل سعود به آمریکا، رژیم صهیونیستی یعنی قدرت‌های سلطه‌گر متجاوز پناه برده است.

وی افزود: عربستان با عنایت به تحولات داخلی کشورش انتظار داشت که بعد از اعدام شیخ نمر و افرادش کشورهای اسلامی و مجامع بین المللی و اسلامی عکس‌العمل نشان دهند، به همین دلیل پیش‌بینی سلسله اقداماتی برای قطع روابط زنجیره‌ای را از قبل کرد تا با متهم کردن ایران جلوی واکنش‌های تند مجامع بین‌المللی و اسلامی را بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عربستان با این اقدام از پیش برنامه‌ریزی شده در قطع روابط زنجیره‌ای برخی کشورهای عربی با ایران به دنبال سرپوش گذاشتن به اقدام ضد بشری‌اش است گفت: عربستان با این اقدام می خواهد جلوی عکس‌العمل های تند بین المللی علیه آل سعود را بگیرد.

نقوی حسینی در ادامه خطاب به این کشورها گفت: جمهوری اسلامی خواهان قطع رابطه با هیچ کشوری نیست. ما به جز رژیم صهیونیستی که آن را مشروع نمی‌دانیم و آمریکا که کشوری مستکبر و متجاوز است، خواهان روابط مسالمت‌آمیز و مناسبات خوب با تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای عربی، اسلامی و منطقه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط به کشورها توصیه می‌کنیم که وحدت اسلامی و منطقه‌ای را حفظ کنند چرا که عربستان سعودی سال‌هاست آهنگی علیه اسلام می‌زند و سال‌هاست که برخلاف منافع اعراب و منافع حوزه خلیج فارس حرکت می‌کند که یکی از این نمونه‌ها اقدام در حوزه نفت بود که نشان داد عربستان چه خیانت‌هایی در حق ملت‌های اسلامی کرده است.

نقوی حسینی در پایان تاکید کرد که کشورهای اسلامی حواس‌شان جمع باشد و در سناریویی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود نوشته اند بازی نکنند.

***

توقف اعزام به حج تمتع از تبعات قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت که توقف اعزام به حج تمتع از تبعات قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران خواهد بود.

محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) اظهار کرد: طبیعتا قطع روابط دیپلمات عربستان با ایران بر اعزام حجاج نیز تاثیرگذار است. در وهله اول صدور روادید که اولین مرحله برای اعزام حجاج است با اشکال مواجه می‌شود البته صرفا بحث روادید مطرح نیست بلکه اقامت افراد آن هم در یک بازه زمانی یک ماهه نیز با اشکال مواجه خواهد شد.

وی افزود‌: طبیعتا در چنین شرایطی اینکه به شکل فردی سفر شود متفاوت است تا اینکه قرار باشد به روال هر ساله صدهزار نفر برای حج تمتع اعزام شوند. این امر ورود اشخاص حقوقی مثل سازمان حج ،‌ ایجاد بعثه در مکه و مدینه و حضور مقامات بلند پایه سازمان حج را می طلبد که تبعا این موارد نیازمند روابط دیپلماتیک دو کشور است.

اسفنانی یادآور شد:‌ بعضی ها قائل به این هستند که شاید بشود از طریق ایجاد دفتر حافظ منافع در کشور ثالث امور مربوط به حج انجام شود اما قطعا این امر در موارد ضروری صورت می گیرد و مسأله وسیعی مثل حج در قالب دفتر حافظ منافع امکان پذیر نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی کشوری روابط دیپلماتیک خود را با ما قطع کرده به این معنا است که با کشور ما در تخاصم است و دراین شرایط حضور اتباع ایرانی در آن کشور آن هم اعزام صدهزار نفر به مدت یک ماه محل اشکال خواهد بود و به نظر می‌رسد مواردی مانند حفاظت و مسائل امنیتی نیز مانع از این خواهد بود که بحث حج به سرانجام برسد.

فرار رو به جلوی عربستان با قطع روابط دیپلماتیک با ایران

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را فرار رو به جلوی این کشور برای عدم پاسخگویی در قبال به شهادت رساندن شیخ نمر عنوان کرد.

محمد حسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهادت شیخ باقر النمر موضوع مهمی است که حکومت عربستان سعودی باید در قبال آن پاسخگو باشد.

وی افزود: عربستان به دنبال این بود که با به شهادت رساندن شیخ نمر همزمان با اعدام چند نفر از گروه‌های القاعده او را جزو گروه‌های تروریستی قلمداد کند؛ در حالی که شیخ نمر هیچگاه سلاح به دست نگرفته بود و اقدامی برای مسلح کردن جریانی علیه حکومت عربستان انجام نداده بود؛ بلکه صرفا یک منتقد جدی برای سیاست‌های زورگویانه و جاه طلبانه پادشاه عربستان بود.

این نماینده مجلس با بیان این که عربستان با قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران می‌خواهد جلوی تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا را بگیرد یادآور شد: این کشور همچنین به دنبال این است که از زیر بار پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان فاجعه منا که چند صد نفر از آنها ایرانی بودند فرار کند. از سوی دیگر نسبت به اقداماتی مثل اعدام شیخ نمر پاسخگو نباشد.

آصفری اضافه کرد:‌ حکومت عربستان مطمئن باشد که حتی در صورت قطع رابطه، ایران پرونده حادثه منا را نمی‌بندد و این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: افکار عمومی دنیا امروز شاهد اقدامات عربستان است و برای هیچ کشوری پوشیده نیست که این کشور اولین حامی گروه‌های تروریستی و جریانات تکفیری در دنیاست و عامل اصلی جنایات و اقداماتی که امروز در عراق و سوریه توسط گروه‌های تروریستی انجام می شود عربستان سعودی است.

عربستان به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران بود

رئیس کمیته بسیج کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران نابخردانه و از سر احساسات بدون بهره‌گیری از قوه عقلانی بوده است، گفت: عربستان در طول چند سال اخیر به دنبال بهانه برای قطع روابط با ایران بود.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران،‌ گفت: عربستان در طول یکی دو سال اخیر روابطش را به مرزهای خارج از عرف دیپلماتیک با ایران پیش برد و تصمیم‌گیری‌هایی را انجام داد که همه نشان از عزمش برای قطع ارتباط با ایران داشت.

وی فاجعه منا،‌ حادثه برای دو نوجوان ایرانی و یا اتفاقات فرودگاه جده را نمونه‌ای از سیاست خارجی قهری عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران دانست و گفت: بعد از این اتفاقات موضوع اعدام شیخ نمر و اعتراضات در کشورمان و جهان اسلام و بعد از آن حمله به سفارت این کشور دستاویزی برای عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با ایران شد. حال اینکه عربستان از چند سال پیش به دنبال بهانه برای قطع روابط بود.

جوکار ادامه داد: عربستان در طول دو سه سال اخیر در عرصه سیاست خارجی تصمیمات غیرعقلانی اتخاذ کرده که با هیچ کدام از اصول روابط دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی منطبق نبود. نمونه آخری آن اقدام نابخردانه در قطع روابط دیپلماتیک با ایران است که نشان می‌دهد سیاستمداران عربستان و آل سعود از قوه عقلانی خوبی برخوردار نیستند و تصمیمات آنها در سایه احساسات اتخاذ می‌شود.

رئیس کمیته بسیج کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بر اینکه قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران نوعی فرافکنی و پوشش کمرنگ کردن اقدامش در اعدام شیخ نمر است، گفت: روابط عربستان و ایران در طول دو سه سال اخیر صمیمی نبوده است و این موضوع بیشتر از سوی سیاستمداران عربستان با اقدامات پیش‌دستانه و به دور از پشتوانه منطقی بوده است.

امیدی به مجامع بین‌المللی در محکوم کردن عربستان نیست

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه امیدی به واکنش رسمی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در اعتراض به شهادت شیخ نمر وجود ندارد، گفت: قطعاً مردم مسلمان دنیا با اعتراضشان این جنایت عربستان را به گوش جهانیان خواهند رساند و این اقدام را محکوم می‌کنند.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه به مجامع رسمی بین‌المللی هیچ امیدی نیست، گفت: آمریکایی‌ها که حاضرند برای تلف شدن یک حیوان عزا بگیرند امروز هیچ کار و اقدامی در واکنش به گردن زدن و به صلیب کشیدن شیخ عالم و مجاهد شیعی ندارند؛ از اینرو امیدی به مجامع بین‌المللی آمریکایی و حقوق بشری وجود ندارد و امید ما به مردم است.

وی تأکید کرد: قطعاً مردم مسلمان دنیا این اقدام عربستان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت و حتماً هزینه گزافی را خواهند پرداخت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعتراضات مردم مسلمان دنیا به شهادت شیخ نمر گفت: بعد از جنایت عربستان شاهد حضور اعتراضات مسلمانان در هند، بنگلادش،‌ پاکستان، عراق و ایران از سوی علمای اسلام، مومنین و انقلابیون خواهیم بود. قطعاً مسلمانان دیگر ساکت نخواهند نشست و نفرتشان را نشان می‌دهند.

وی افزود: در این بین امیدی به رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر برای برخورد با عربستان نیست. این مردم دنیا هستند که این اقدام را به جد محکوم می‌کنند و نفرتشان را از عربستان نشان می‌دهند.

حقیقت‌پور با ابراز امیدواری از اینکه جنایت عربستان در شهادت شیخ نمر منتج به انزوای دولت عربستان شود، گفت: در حال حاضر عربستان با اقداماتی در حمایت از تروریسم و داعش و ایجاد جریانات فرقه‌گرا در پاکستان، افغانستان و تطمیع رسانه‌های جهان اسلام و دولت‌هایی همچون نیجریه باعث از بین بردن آبروی مسلمانان شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم عربستان در باتلاق بزرگی که در یمن، سوریه و عراق گیر کرده بماند و شاهد سقوط این رژیم فرتوت ارتجاعی باشیم.

از قطع روابط دیپلماتیک، عربستان متضرر می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، این عربستان است که متضرر خواهد شد گفت: ما باید پاسخ قاطع و جدی به نوع برخورد و ادبیاتی که عربستان دارد بدهیم.

سید مهدی هاشمی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفم از این که حاکمان سعودی از زمانی که روی کار آمده‌اند روز به روز این کشور را به پرتگاه و سقوط پیش برده‌اند و این ناپختگی، بی تدبیری و ضعف مدیریتی که به وجود آمده چه در بحث اداره امور داخلی کشور و حج و چه در بروز جنگ یمن و یا در روابط بین‌الملل با کشورهای منطقه کاملا مشهود است.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: متاسفم از این جهت که دستگاههای دیپلماسی و مقامات مسئول در سازمان ملل به این جنایات و بی تدبیری‌ها که موجب خواهد شد منطقه دچار چالش و آشوب شود، بی توجه هستند در حالی که در آینده نزدیک مشکلات جدی‌تری خواهیم داشت که دامن‌گیر همه کشورها می‌شود، نمونه‌ای از مساله تروریسم را در موضوع داعش و جنگ با یمن شاهد هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر انتظار داشتیم که مسئولین ارشد اجرایی کشور خصوصا در دستگاه دیپلماسی با این موضوع جدی تر برخورد می‌کردند. البته الان هم دیر نشده است، می‌توان به صورت مستقیم از طریق کشورهای منطقه و یا سازمان ملل مساله را پی‌گیری کرد و از التهابات و بحران‌های جدیدی که ممکن است به وجود آید پیشگیری شود.

هاشمی با تاکید بر این که باید پاسخ قاطع و جدی به این نوع برخوردها داده شود، گفت: هرچند که در سطح بین‌الملل همان طور که آمریکا محکوم شد برای این که شروع کننده قطع رابطه با ایران بود، به همین نحو عربستان هم محکوم خواهد شد، اما بدانند هر چند که شروع کننده آنها بودند ولی خاتمه دهنده آنها نخواهد بود و از این موضوع به شدت متضرر خواهند شد.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۶:۰۵

بازي در مسکو و حتي ايروان بهترين گزينه هست چون هواي سرد مسکو و ايروان واسه اونها مشکل گشا ست

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۶:۵۴

بايستي برخورد شديدي با عربستان و اين کشورهاي همسو با اين کشور شد واز طرفي با مسببين حمله به سفارت با اشد مجازات برخورد کرد که منافع ملي رو بخطر انداختن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۹:۱۹

شکر خدا را که با لا خره کشور هاي تر و ر يستي با ايرا ن قطع را بطه کر دند

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۹:۴۰

بابا يکم منطقي باشيد اگه يه کشوري به سفارت کشورمون حمله مي کرد واکنش ما چي بود؟ البته وراي همه ملاحظات سياسي البته جيبوتي چي ميگه اين وسط؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۲۰:۳۷

بازهم ما منت ميکشيم تا به حج بريم. بايد غرور ملي حفظ شود در هر شرايطي

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۲۳:۴۱

قطع روابط با عربستان اين رژيم مشکل ساز در منطقه را به همه ايرانيها تبريک مي گويم اين کار را ما بايس يک سال پس از انقلاب مي کرديم ما از اول انقلاب تا به حال جز مشکل از اين رژيم چيزي نصيب ما نشده است

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۰۰:۰۱

جيبوتي همان کشوري است که در 30 آبان 1393 ، ساختمان مجلس آن توسط هزينه ميلياردي ايران توسط دکتر لاريجاني رئيس مجلس افتتاح گرديد و در همان موقع انتقادات بسياري از اين اقدام ايران در قبال جيبوتي به مقامات ذيربط به خصوص دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي که باني اين کار بودند ، منعکس گرديد که جيبوتي آن کشوري نيست که ايران فکر کند با سرمايه گذاري و بذل و بخشش در آن مي تواند آن را از منجلاب گرايش به اربابان پليد خود از جمله آل سعود ملعون نجات دهد که چندين ماه بعد ، دلارهاي سعودي کار خودش را کرد و جيبوتي به ائتلاف عربستان عليه يمن پيوست و اکنون که در کمال گستاخي اين غلط زيادي را انجام داده است و همسوي آل سعود ملعون ، اعلام داشته است که رابطه خود را با ايران قطع کرده است .