• سه‌شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۰۶:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94101508142
  • خبرنگار : 71191

"هیرکانی" بدون مشارکت ایران، جهانی نمی‌شود

"هیرکانی" بدون مشارکت ایران، جهانی نمی‌شود

جمهوری آذربایجان به تنهایی و به صورت مستقل امکان ثبت جهانی «جنگل‌های هیرکانی» را در فهرست میراث طبیعی یونسکو ندارد.

جمهوری آذربایجان به تنهایی و به صورت مستقل امکان ثبت جهانی «جنگل‌های هیرکانی» را در فهرست میراث طبیعی یونسکو ندارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، دو روز قبل جلسه ثبت جهانی پرونده «جنگل‌های هیرکانی» با حضور معاون میراث فرهنگی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست و جمعی از کارشناسان و متخصصان مربوط این حوزه برگزار و قرار شد این پرونده با معرفی مناطق پیشنهادی جدید به سرعت تکمیل و در اولویت ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گیرد. از سوی دیگر شنیده می‌شود کشور آذربایجان بار دیگر قصد دارد تا به صورت مستقل کار تهیه و تدوین این پرونده را در دستور کارخود قرار دهد.

اما فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، اعلام کرد:‌ جمهوری آذربایجان در در سال 2006 میلادی پرونده‌ای تهیه کرده بود تا جنگل‌های هیرکانی را به صورت مستقل و به نام خود ثبت جهانی کند، اما یونسکو و«IUCN» (کمیته بین‌المللی حفظ میراث طبیعی و ارگان مشورتی یونسکو) با ارزیابی پرونده‌ی جمهوری آذربایجان، این اقدام را از سوی این کشور رد و اعلام کرد، با توجه به این‌که بیش از 90 درصد جنگل‌های هیرکانی در ایران و بخش کوچکی از‌ آن در کشور آذربایجان است،‌ این کشور نمی‌تواند بدون مشارکت ایران «جنگل‌های هیرکانی» را ثبت جهانی کند.

او با بیان این‌که در طول چند روز گذشته ایران اقدامات جدیدی برای پرونده‌ی «جنگل‌های هیرکانی» انجام داده است، افزود:‌ ایران و آذربایجان باید با یکدیگر مذاکره کنند که چطور این پرونده را با همکاری یکدیگر تدوین و به صورت مشترک به یونسکو بفرستند، بنابراین در قدم نخست احتمالا تا چند ماه آینده ایران با آذربایجان وارد مذاکره می‌شود، اگر مخالفتی نبود روند ثبت پرونده جلو می‌رود.

وی با بیان این‌که در ابتدای کارِ تهیه پرونده ایران و آذربایجان اختلاف‌نظرهایی بین دو کشور وجود داشت، ادامه داد: برطرف شدن این اختلاف‌نظرها به کشور آذربایجان برمی‌گردد، اگر آن‌ها مخالفتی نداشتند، از نخستین پرونده‌هایی که در اولویت بازنگری، به روزرسانی و تدقیق و تدوین قرار می‌گیرد، پرونده‌ی جنگل‌های هیرکانی است تا بتوان هر چه سریع‌تر آن را به یونسکو فرستاد.

به گزارش ایسنا، «محمدحسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی پیش از این گفت بود: پرونده جنگل‌های هیرکانی در حالی از سال 87 به صورت مشترک با کشور آذربایجان برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو مطرح شد که این پرونده در آن زمان به دلیل برخی مشکلات معلق و ریفر (ارجاع داده شده) شد.

او گفت: در حال حاضر با توجه به درخواست نماینده دائم ایران در یونسکو و پیگیری‌های معاونت میراث فرهنگی، پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست و جمعی از متخصصان میراث طبیعی کشور دوباره مورد بررسی قرار گرفت، که در جلسه بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تصمیم گرفته شد که این پرونده با معرفی مناطق پیشنهادی جدید به سرعت تکمیل و به صورت مشترک با کشور آذربایجان ثبت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha