• دوشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94102112257
  • منبع : مطبوعات

46 روز تا انتخابات

از امضای میثاق‌نامه انتخاباتی تا...

از امضای میثاق‌نامه انتخاباتی تا...

حضور حداکثری مردم در انتخابات هفتم اسفندماه می‌تواند جایگاه جمهوری اسلامی ایران را از نظر داخلی و بین‌المللی مستحکم‌تر کند.

حضور حداکثری مردم در انتخابات هفتم اسفندماه می‌تواند جایگاه جمهوری اسلامی ایران را از نظر داخلی و بین‌المللی مستحکم‌تر کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «با دعوا، اختلاف و افراطی‌گری به هیچ جا نمی‌رسیم» اظهار کرد: همه باید متحد شویم تا انتخابات صحنه رقابت آزاد،‌ اخلاقی، درست و عاقلانه باشد.

وی افزود: انتخابات جای تهمت و تحقیر نیست چرا واقعیت را به مردم نگوییم؟ برای چه دولت منتخب مردم را تخریب کنیم؟ دروغ که واضح می‌شود. کسی نمی تواند در بلندمدت به مردم دروغ بگوید چرا از خوشحالی مردم شاد نیستیم؟ اختلاف به طور طبیعی پیش می آید اما اختلافات کوچک را نبایدبه شکاف های بزرگ تبدیل کنیم. منفعت کشور مال همه است.

لیست جامعه مدرسین برای خبرگان هنوز نهایی نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جامعه مدرسین هنوز لیست انتخاباتی خود را برای انتخابات مجلس خبرگان نهایی نکرده است.

امضای میثاق نامه میان کاندیداهای اصلاح‌طلب

کاندیداهای اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها میثاق نامه‌ای امضا کرده‌اند تا در صورت لزوم به نفع کاندیدای برتر در حوزه‌های انتخابیه مختلف کنار بروند.

از جبهه اصلاحات خبری می‌رسد که در راستای هماهنگی بیشتر برای حضور در انتخابات مجلس دهم در شهرستان‌هایی که تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب چند برابر ظرفیت حوزه انتخابیه است،‌ میثاق نامه‌ای میان کاندیداهای اصلاح‌طلب امضا شده که طبق آن هر کاندیدایی که تایید صلاحیت شود و در نظرسنجی‌ها آرای بیشتری داشته باشد در کارزار انتخابات مجلس باقی بماند و سایرین به نفع و در حمایت از او انصراف دهند.

اختلافی بین کارگزاران و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود ندارد

سیدحسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که هیچ اختلافی بین حزب کارگزاران و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از شوراهای استان و مجامع اصلاح طلبان و حامیان دولت در مناطق مختلف اولا حمایت معنوی و نرم افزاری می‌کند و ثانیا برای حداکثرسازی وفاق و رسیدن به لیست واحد نقش داوری و حکمیت را ایفا می‌کند. به همین منظور سندی به عنوان میثاق‌نامه تنظیم و به حوزه‌ها ارسال شده است.

رسولی اظهار کرد: عمل به این میثاق نامه تقریبا شبیه به کاری است که آقای عارف در انتخابات 92 در قبال آقای روحانی کرد. اصلاح طلبان طبق این میثاق نامه به مجامع اصلاح طلبان و حامیان دولت اعتماد می‌کنند و آن مجامع نیز به عنوان امنا با سنجش و ارزیابی میزان رای کاندیداها تلاش می‌کنند که اصلاح طلبان در 206 حوزه انتخابیه لیست واحدی داشته باشند.

سامانه هوشمند بازرسی انتخابات فعال شد

محمود دلپسند رئیس هیات بازرسی انتخابات خراسان شمالی از فعال شدن سامانه سهبا یا همان سامانه هوشمند بازرسی انتخابات استان خبر داد.

وی اظهار کرد: از طریق این سامانه هوشمند بازرسی انتخابات می‌توان گزارش‌های تمام صندوق‌های اخذ رای در سراسر کشور را به صورت لحظه‌ای و آنلاین دریافت کرد.

سیاست حذف را کنار بگذاریم

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: منتقدان و مخالفان نیز در انتخابات شرکت کنند.

مطهری در ادامه با بیان این‌که «دو جریان سیاسی اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران دارای نقاط قوت و ضعف هستند» گفت: نقطه ضعف اصلی اصولگرایان کم توجهی به آزادی‌های اساسی ملت و حقوق شهروندی است که بسیاری از بی قانونی‌ها و بی عدالتی‌ها را تحت عنوان حفظ نظام توجیه می‌کنند و نقطه ضعف اصلی اصلاح طلبان تسامح و تساهلی است که در مسائل فرهنگی دارند و گاهی به نام آزادی در این امور سهل انگاری می‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: این پدیده که اصلاح‌طلبان از شکست دولت اصولگرا خوشحال شوند و اصولگرایان از شکست دولت اصلاح طلب، بلیه‌ای است که کشور ما دچار آن شده است. سیاست حذف برای کشور ما سم مهلک است و کشور را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

ستاد جوانان و دانشجویان شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد

ستاد جوانان و دانشجویان ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان با دعوت از 21 نفر از فعالین جوان حزبی، دانشجویی و سازمان‌های مردم نهاد اصلاح طلب زیر نظر شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان شکل گرفت و مهدی نادمی به عنوان رئیس این ستاد انتخاب شد.

حضور حداکثری جایگاه بین‌المللی ایران را مستحکم تر می‌کند

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات جایگاه ایران را در فضای بین‌المللی مستحکم‌تر خواهد کرد.

احمد کریمی اصفهانی گفت: در صحنه جهانی ما با حضور حداکثری در انتخابات می‌توانیم خواسته‌های خود را به دنیا بقبولانیم. حضور مردم می‌تواند دست ما را در میز مذاکره بازتر کند تا بتوانیم حقوق ملتمان را محقق کنیم.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار بیان کرد:‌ باید فضای انتخابات آرام نگه داشته شود و با ایجاد التهاب، فحاشی و تهمت زدن باعث پایمال شدن حق مردم نشد.

برپایی 825 صندوق اخذ رای در خراسان‌شمالی

خیرالله ترخانی دبیر ستاد انتخابات خراسان‌شمالی از برپایی 825 صندوق اخذ رای در استان خبر داد.

وی اظهار کرد: از مجموع این تعداد صندوق اخذ رای 117 مورد در حوزه انتخابیه اسفراین، 135 در شهرستان شیروان و 573 مورد نیز در حوزه انتخابیه بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان دایر می‌شود.

در آستانه انتخابات فشار دستگاه‌های خدماتی به مردم تشدید شده است

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب در مجلس از رییس جمهور خواست تا از دستگاه‌های خدمات دهنده بخواهد در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه فشارهای رفتاری و مالی‌شان به مردم را کاهش دهند.

نماینده مردم میناب در مجلس اثر نهایی این فشارها را محقق نشدن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه دانست.

نباید نسبت به منابع مالی نامزدها بی‌توجه بود

جعفر اجلالی وکیل دادگستری گفت: سلامت کامل انتخابات در گرو گزینش خوب و دقیق کاندیداهاست؛ در این زمینه دستگاه‌های مسئول باید بدون اعمال سلیقه‌ شخصی و سیاسی عمل کنند.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که «برای داشتن انتخاباتی سالم می‌توان موضوع را از دو منظر مورد بررسی قرار داد» افزود: تخلفات و جرائم کلان انتخاباتی مربوط به انتخاب شوندگان و نامزدهای انتخاباتی است، بدین معنا که نباید نسبت به منابع مالی نامزدها بی‌توجه بود. باید نظارت داشت که آیا از منابع مشروع بدست‌ آمده یا پول‌های کثیفی است که از منابع نامشروع کسب شده است که این موضوع رسالت قوه‌ قضاییه را بیشتر می‌کند.

استفاده از امکانات دولتی و عمومی له یا علیه نامزدها خلاف قانون است

یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم، قانون محوری و قانون مداری را ملاک اجرایی و کار دست اندرکاران انتخابات و هیات‌های اجرایی و نظارت عنوان کرد و افزود: سلیقه‌ای عمل کردن و خارج از حیطه قانونی برای همه تخلف است.

موحد استفاده از امکانات دولتی و عمومی، تریبون های نماز جمعه یا ادارات له یا علیه نامزدها را خلاف قانون اعلام کرد و گفت: حتی موسسات خیریه و عام المنفعه نیز نمی توانند مرتکب این مورد شوند و برای کسی تبلیغات داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha