• دوشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 94102816880
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد

تالاب هامون سرمایه مشترک مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان

تالاب هامون سرمایه مشترک مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون سرمایه‌ای مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان به شمار می‌رود که باید در احیاء آن با هم همکاری کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون سرمایه‌ای مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان به شمار می‌رود که باید در احیاء آن با هم همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان وبلوچستان، علی اوسط هاشمی در جلسه کارگروه احیاء تالاب هامون در رابطه با اقدامات گذشته‌ای که در بحث تالاب هامون انجام شده اظهار کرد: نباید زحمات گذشته را نادیده گرفت و با ایجاد بانک اطلاعاتی تالاب هامون حاصل رویکردهای پژوهشی، علمی، مطالعاتی، اجرایی و مدیریتی را در یک جا برای متمرکز کردن توان خود روی یافته‌های گذشته جمع کرد.

وی افزود: توجه به دو عنصر مشارکت و خرد جمعی می‌تواند موجب توسعه جامعه و رفع مشکلات شود که در رابطه با احیاء تالاب هامون باید این دو عنصر مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پلی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگا‌ ها باید در این رابطه ایجاد شود، تصریح کرد: با این کار گسستی که بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد از بین خواهد رفت.

هاشمی با اشاره به اینکه نباید خود را از تجربه‌های جهانی دور کرد، ادامه داد: حتما طرح‌های ارائه شده نباید طرح‌های تحقیقاتی باشد بلکه آمیختگی طرح‌های مختلف که از سوی دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های اجرایی عملیاتی شده موثر ارائه می‌شود طرح های نو ایجاد خواهد کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکپارچگی مدیریت آب در بخش تالاب هامون انگیزه بوده که نمی‌توان از طرح‌های دیگر آن فاصله گرفت که در حال حاضر از جزیره‌ای رفتار کردن با ارزش آب فاصله گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: باید تالاب هامون را بر آورده آب مقدم داشت.

استاندار با اشاره بر تغییرات دما و خسارات آن بر تالاب هامون و با توجه به اینکه تغییر دما خسارات جبران ناپذیری به تالاب وارد می‌کند، گفت: از لحاظ علمی حفظ رطوبت خاک در تالاب هامون ضرورت دارد که باید در رابطه با این موضوع و گونه‌های مقاوم گیاهی سازگار با شرایط محیطی تالاب هامون پیشنهاد ارائه شود.

وی اظهار کرد: فعال برخورد کردن با دولت افغانستان می‌تواند به ما در بحث احیاء تالاب هامون کمک کند چراکه آرایش سیاسی فعلی افغانستان برای کشور ما فرصتی در جهت ورود به کارهای مشترک است.

این مسئول ادامه داد: تلاش خود را برای کارهای مشترک و سازگار برای منافع منطقه‌ای دو کشور ایران و افغانستان باید انجام داد چرا که تالاب سرمایه مشترکی بین این دو کشور است.

وی با اشاره به جلسه‌ی مشترکی که با معاون رئیس جمهور افغانستان داشت، اظهار کرد: در این جلسه به معاون رئیس جمهور کشور مقابل گفته شد زینت مرز خود را نگذارد به تهدیدی برای سلامت مرز تبدیل شود.

استاندار افزود: اگر رابطه میلک، مکران و هامون نهادینه شود و این خطوط به عنوان تضمین منافع دو کشور قرار گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: امروز به دولت افغانستان به عنوان یک شریک موثر برای منافع ملی نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha