• جمعه / ۲ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94110200476
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مروری بر کارنامه ادبی صمد طاهری

مروری بر کارنامه ادبی صمد طاهری

نشست ادبی "ترانه‌های آبی" ویژه مروری بر کارنامه ادبی صمد طاهری با حضور احمد فریدمند در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

نشست ادبی "ترانه‌های آبی" ویژه مروری بر کارنامه ادبی صمد طاهری با حضور احمد فریدمند در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، احمد فریدمند، شاعر و منتقد ادبی، در این نشست اظهار کرد: صمد طاهری متولد 1336 در آبادان است و اوایل انقلاب به دانشکده هنرهای دراماتیک تهران رفت. او در آبادان داستان‌هایش را در مطبوعات و مجلات منتشر می‌کرد و در شعر نیز دستی دارد. مجموعه شعر "قلب‌های کوچک شهر بزرگ" را به همراه اکبر گودرزی و یحیی هاشمی در سال 1372 منتشر کرد.

او ادامه داد: کار اصلی صمد طاهری داستان‌نویسی است. داستان در ایران مقوله‌ای جدید و مدرن است. حسن عابدینی در «صد سال داستان‌نویسی ایران» می‌گوید قصه برای ما از داستان آشناتر است. داستان ژانری نو و مدرن است ولی قصه، حکایت و روایت چیزی است که دانای کل آن را به سیاق خود مطرح می‌کند. نقالی هم نوعی قصه‌گویی است.

فریدمند گفت: این که قصه‌گویی چگونه در 110 سال گذشته به داستان استحاله پیدا کرده و تفاوت آن با داستان چیست بسیار فنی و مبسوط است. در قصه دانای کل وجود دارد که از همه چیز آگاه است و چیزی را روایت می‌کند که خواست و آمال مردم است اما داستان غربی است.

این شاعر اظهار کرد: داستان در کشور ما با جمال‌زاده، صادق هدایت و صادق چوبک استحاله پیدا می‌کند و به داستان‌نویسی تبدیل می‌شود. داستان ژانری فنی است و زیباشناسی آن نه براساس موضوع و روایت بلکه بر اساس شکل روایت است.

فریدمند گفت: سال 1356 صمد طاهری در دانشگاه هنرهای دراماتیک با کوشش خودش با ناصر زراعتی و سپس هوشنگ گلشیری آشنا می‌شود و بعد از آن داستان‌هایش را به چاپ می‌رساند.

وی یادآور شد: استاد صفدر تقی‌زاده در «داستان‌های ایران و جهان» و کتاب قطور «سخن» از صمد طاهری داستان‌هایی را آورده است.

او اظهار کرد: نسل اول داستان‌نویسی با جمال‌زاده، صادق چوبک و صادق هدایت آغاز شد. نسل دوم داستان‌نویسی ایران شامل گلشیری، بهرام صادقی، جلال آل‌ احمد، سیمین دانشور، گلی ترقی، عدنان غریفی و... است و نسل سوم داستان را کسانی چون محمدرضا صفدری، یارعلی پورمقدم، و صمد طاهری تشکیل می‌دهند. البته مرز بین نسل‌ها هیچ گاه مرز واضح و مشخصی نبوده و نمی‌توان آن را دقیقا عنوان کرد.

فریدمند بیان کرد: اولین مجموعه داستان طاهری "سنگ و سپر" نام دارد و دومین مجموعه داستان او "شکار شبانه" است. این مجموعه داستان که شامل 17 داستان است اثری شاخص به شمار ‌می‌رود‌ و به چاپ دوم هم رسید و مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت. طاهری همچنین یک رمان به نام "کلاغ" آماده چاپ و مجموعه داستانی نیز در حال آماده کردن دارد.

در پایان این نشست صمد طاهری یک داستان کوتاه منتشرنشده از خودش خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha