• چهارشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94111409300
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان:

مسیرهای جایگزین خط دو در انتظار تایید نهایی است

مسیرهای جایگزین خط دو در انتظار تایید نهایی است

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: 3 مسیر جایگزین برای خط دو در دفتر فنی میراث فرهنگی استان تأیید و برای تأیید نهایی به تهران ارسال‌ شده است اما مسیر جایگزین نیز دارای ضوابط، شرط و شروط محکمی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: 3 مسیر جایگزین برای خط دو در دفتر فنی میراث فرهنگی استان تأیید و برای تأیید نهایی به تهران ارسال‌ شده است اما مسیر جایگزین نیز دارای ضوابط، شرط و شروط محکمی است.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: آنچه در میدان امام حسین (ع) (دروازدولت) و پیرامون پروژه ایستگاه مترو می‌گذرد همگی زیر نظر باستان‌شناس مستقر در محل انجام‌ شده و مدام وضعیت محل و چگونگی فعالیت رصد می‌شود.

وی افزود: حفاری‌های ابتدای خیابان باغ گلدسته گودبرداری است که برای یکی از هواکش‌های ایستگاه متروانجام شده و از همان ابتدای عملیات هم باستان‌شناس و هم تیم تحقیق در محل حضور داشته‌اند و تاکنون مشکلی مخابره نکرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت خیابان آقانورالله نجفی گفت: در کمیسیون ماده 5 نظر میراث فرهنگی این بود که طرح این خیابان باید به معاونت میراث فرهنگی کشور و شورای عالی فنی میراث برده و تأییدیه بگیرد. هنوز شهرداری عملیاتی در این خصوص انجام نداده است و تا زمانی که این عملیات اجرایی نشود میراث قادر به برخورد نیست چون دقیقاً مشخص نیست که آیا آن‌ها طبق ضوابط پیشرفته‌اند یا نه، اما معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان دقیقاً در جریان تمام تذکرات و صحبت‌های پیرامون این گذر از نظر میراث قرار دارند.

الهیاری در خصوص گذر آقانورالله نجفی تاکید کرد: میراث فرهنگی محکم بر سر این گذر ایستاده و عقب‌نشینی نمی‌کند چون هم از اهمیت منطقه باخبر است و هم ارزش میراثی منطقه را برآورد کرده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت خط 2 مترو و مسیر جایگزین آن گفت: برای خط 2 مترو دو اتفاق باید رخ می‌داد و در واقع دو مصوبه میراثی احتیاج بود؛ ابتدا اینکه مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نکند و دوم اینکه مسیر جایگزین مشخص شود. در حال حاضر مصوبه اول یعنی عبور نکردن مترو از زیر میدان امام (ره) قطعی و مصوبه آن اعلام شده است و مترو از زیر میدان عبور نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اضافه کرد: سه مسیر جایگزین برای خط دو در دفتر فنی میراث فرهنگی استان تأیید و به تهران برای تأیید نهایی ارسال‌ شده است که نظر آن‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود، اما نکته مهم اینجاست که مسیر جایگزین نیز دارای ضوابط و شرط و شروط محکمی است و این‌گونه نیست که پس از اعلام مسیر جایگزین هر اتفاقی که خواست در آن مسیر انجام شود زیرا امکان دارد مسیر جایگزین از کنار آثار تاریخی عبور کند.

الهیاری با اشاره به کاخ جهان‌نما و آخرین وضعیت تصمیم گری در خصوص آن گفت: تصمیم بر این بود که کاخ جهان‌نما بر روی پایه‌ها احداث شود و نحوه احداث نیز به‌گونه‌ای بود که شهرداری قسمت سفت‌کاری و میراث فرهنگی مقطع نازک‌کاری را انجام دهد، اما مباحثی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا چنین بارگذاری در ابتدای خیابان چهارباغ پایین درست است یا خیر؟ که در جلسه اخیر شهرداری و میراث فرهنگی تصمیم اجرایی شدن احداث کاخ جهان‌نما بر روی پایه‌ها نهایی شد.

وی به مجوز ساخت ساختمانی پنج طبقه در ابتدای خیابان چهارباغ خواجو اشاره و خاطرنشان کرد: مجوزی برای این ساختمان در محدوده پل خواجو که حق هیچ‌گونه ارتفاعی وجود ندارد صادرشده و این اشتباه است. همچنین این ساختمان در نزدیکی صداوسیما که خود نیز یک ساختمان ثبت ملی است قرار دارد و باید در صدور مجوز کاملا دقت شود زیرا صداوسیمای اصفهان یکی از کارخانه‌های قدیمی نساجی اصفهان بوده از آثار ملی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha