• پنجشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94111509770
  • منبع : نمایندگی مازندران

شکست دیوارهای ناکامی با قدرت تاب‌آوری

شکست دیوارهای ناکامی با قدرت تاب‌آوری

ایسنا/مازندران یک کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است: ظرفیت تاب‌آوری ظرفیتی است که می‌توان با کمک آن دیوار ناکامی‌ها و حوداث ناگوار را شکست و با وجود قرارگرفتن فرد در معرض تنش‌های شدید؛ او می‌تواند شایستگی‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقا ببخشد.

یک کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است: ظرفیت تاب‌آوری ظرفیتی است که می‌توان با کمک آن دیوار ناکامی‌ها و حوداث ناگوار را شکست و با وجود قرارگرفتن فرد در معرض تنش‌های شدید؛ او می‌تواند شایستگی‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقا ببخشد.

علی دوستی کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، در خصوص ظرفیت تاب‌آوری و ویژگی‌های افراد دارای این پتانسیل بیان کرد: تاب‌آوری ظرفیتی درونی برای گذشتن از دشواری‌های مداوم است تا فرد بتواند خود را با کمک این پتانسیل ترمیم کرده و پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار زندگی گذر کند.

وی گفت: تاب‌آوری ظرفیتی است که افراد می‌توانند به کمک در بدترین شرایط و با وجود تنش‌های شدید در طول زندگی شایستگی‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقا دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: اما در خصوص ویژگی‌های افراد تاب‌آور باید گفت مهم‌ترین و بارزترین خصلت این افراد احساس ارزشمندی است.

وی افزود: احساس ارزشمندی یعنی فرد خود را به عنوان فردی ارزشمند تلقی کرده و برای خود و توانایی‌هایش احترام قائل است.

دوستی اظهار کرد: افراد دارای ظرفیت تاب‌آوری همواره سعی در شناخت نقاط مثبت خود و تقویت آنها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف خود کرده و هیچگاه ویژگی‌های منفی خود را کتمان نمی‌کنند.

وی گفت: افراد تاب‌آور ذهنیتی تحلیلی انتقادی نسبت به توانایی‌های خود و شرایط موجود دارند و قدرت انعطاف‌پذیری آنها در شرلیط مختلف بالاست.

دوستی تصریح کرد: این گروه از افراد توانایی خارق‌العاده‌ای در پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف درباره یک موقعیت خاص دارند.

کارشناس روانشناسی فرمانده انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: کسانی که قدرت تاب‌آوری دارند دارای مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی نیز هستند.

وی افزود: همین ویژگی سبب می‌شود در مواقع بحرانی افراد تاب‌آور از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند.

دوستی اعتقاد راسخ به آینده‌ای بهتر و احساس امید و هدفمندی را ازویژگی‌های دیگر افراد تاب‌آور دانست و یادآور شد: کسانی که تاب‌آوری را در خود نهادینه کرده‌اند باور دارند که می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند.

دوستی با اشاره به اینکه توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل با دیگران جز خصوصیت بارز این نوع افراد است، در خصوص رسیدن به مرحله تاب‌آوری و درونی کردن آن گفت: همه انسان‌ها از بدو تولد به طور ذاتی دارای ظرفیت تاب‌آوری هستند اما شدت و ضعف آن در افراد متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای تقویت این ویژگی در درون افراد باید ابتدا به ساکن قدرت مهارت حل مسئله در فرد پرورش یابد، خاطرنشان کرد: تاب‌آوران در مقابل شرایط سخت بسیار انعطاف‌پذیرند و تحلیل شگفت‌انگیزی درباره راه‌حل‌های اجتماعی دارند.

این کارشناس ادامه داد: آنها جمله معروف زهر اگر مرا نکشد قوی ترم می‌کند را همواره ملکه ذهن خود کرده اند و همین باعث می‌شود از شکست‌ها دلسرد نشده و نهراسند.

کارشناس ارشد مشاوره با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این ویژگی باید یادگیری و پرورش مهارت حل مسئله در اشخاص تقویت شود، یادآور شد: کسانی که می‌خواهند تاب‌آوری در آنها نهادینه و تقویت شود باید مهارت‌های اجتماعی، چون شوخ طبعی اما نه شوخ طبعی پرخاشگرانه یا تمسخر دیگران، گوش دادن فعالانه، استفاده از حمایت اجتماعی را در خود پرورش دهند، پرورش نگاه رو به آینده از ویژگی دیگری ست که این کارشناس ارشد مشاوره در تقویت تاب‌آوری لازم دانست و اظهار کرد: افراد باید بیاموزند به مانند افراد تاب‌آور اسیر گذشته خود نباشند و نگاه مثبتی به اینده داشته و برای رسیدن به آینده دلخواهشان انگیزه و انرژی لازم را داشته باشند.

وی افزود: برای رسیدن به چنین شرایطی ابتدا باید افراد اهداف خود را درست انتخاب کنند و هدف‌هایی را برگزینند که کوچک، لقمه لقمه شده، کوتاه مدت، دقیق، واقع گرایانه و در عین حال چالش برانگیز باشد.

کارشناس ارشد فرماندهی نیروی انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: برای رسیدن به سطح بالای تاب‌آوری باید معنای واقعی زندگی را درک کرده و با انگیزه رو به آینده پیش روند و اگر چیزی باعث بی‌انگیزگی شد علت‌های آن را دریابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha