• پنجشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 94111509805
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدرس موزه فرش ایران:

احیای فرش قزوین نیازمند حمایت مسئولان استانی است

احیای فرش قزوین نیازمند حمایت مسئولان استانی است

ایسنا/قزوین مدرس دانشگاه هنر گفت: جهاددانشگاهی قزوین بیش از 50 درصد فرش قزوین را احیا کرده است،‌ که ادامه‌ی این روند نیازمند حمایت مسئولان استانی است.

مدرس دانشگاه هنر گفت: جهاددانشگاهی قزوین بیش از 50 درصد فرش قزوین را احیا کرده است،‌ که ادامه‌ی این روند نیازمند حمایت مسئولان استانی است.

هوشنگ زارع اصل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: جهاددانشگاهی قزوین از دو سال گذشته با شجاعت و علی‌رغم وجود مشکلات بسیار احیاء فرش قزوین را شروع کرده که تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث دلگرمی اهل هنر فرش می‌شود تحقیق و بررسی در خصوص پیشینه‌ی فرش قزوین است، با توجه به اینکه فرش قزوین از نظر کیفیت و طراحی خوش‌نام بوده است این هدف خوبی است که جهاددانشگاهی قزوین در پیش‌گرفته است.

مدرس موزه فرش ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در خصوص پیشینه‌ی فرش قزوین صحبت کنیم، پیشینه‌ی فرش باید به‌صورت حرفه‌ای بررسی شود، طبق شنیده‌ها برخی از بازاریان هم‌اکنون نیز فرش کاشان خوب را بنام فرش قزوین می‌فروشند، این در حالی است که فرش قزوین در حال حاضر تولید ندارد و احیاء آن کار سختی است که به ابزارهایی مانند نیروهای مستعد طراح، بافنده، رنگرز و چله‌کش نیازمند است.

وی تأکید کرد: در دوره‌ی صفویه معمولاً کارگاه‌های سلطنتی را در پایتخت احداث می‌کردند که همین امر باعث رواج هنر بوده است، پایتخت شدن قزوین و ایجاد کارگاه‌های هنری در آن برهه نیز در رواج هنر فرش قزوین تأثیرگذار بوده، که بعد از انتقال پایتخت به اصفهان مرکز توجه بودن قزوین کاهش می‌یابد.

زارع یادآور شد: جهت احیای فرش قزوین باید نیروهای علاقه‌مند مشاغل مرتبط بافرش را جذب و به‌طور آکادمیک و سنتی آموزش دهیم، برند سازی فرش قزوین نیز از دیگر مواردی است که باید در بخش احیای فرش به آن توجه شود که طی آن حداقل پنج تا 10 طرح، با ویژگی‌های خاص قزوین طراحی شود که می‌توان از طبیعت الموت در این زمینه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ما متخصص کافی در زمینه‌ی احیاء فرش قزوین داریم اما آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، توجه مسئولان به این هنر و تأمین بودجه از سوی آن‌ها است، مسئولان می‌توانند کارگاه‌هایی مانند کارگاه فرش جهاددانشگاهی ایجاد کنند که این امر زمینه‌ی اشتغال‌زایی را نیز به همراه دارد؛ چراکه قزوین ظرفیت هنری خوبی در این بخش دارد.

مدرس موزه رسام خاطرنشان کرد: فرش ایران در جهان جایگاه خوبی دارد، اگرچه در زمینه‌ی فرش‌های سطح پایین با کشورهای چین، هند، نپال و پاکستان نمی‌توانیم رقابت کنیم اما در قسمت اصلی، فرش‌های نفیسی داریم که دیگر کشورها نمی‌توانند با ما رقابت کنند، تمام کشورهای خارجی نیز معتقدند که فرش‌های ایران لایق کاخ‌هاست و از برند خوبی برخوردار است.

وی تأکید کرد: در استان قزوین در بخش احیای فرش از جهت هنری مشکلی نداریم و بیشترین مشکلات در بخش مسائل فیزیکی و تأمین بودجه است که مسئولان استان باید آن را در دستور کار خود قرار دهند تا این هنر در قزوین رونق بگیرد و همچنین این امر می‌تواند قسمت اشتغال‌زایی و جاذبه‌ی توریستی استان را رونق بخشد.

زارع یادآور شد: در حال حاضر شهر قم در بخش فرش رونق بیشتری نسبت به گذشته پیداکرده است، در این شهر بافت فرش به‌صورت گره فارسی وجود داشته است اما اکنون 98 درصد بافندگان، "ترکی بافت" هستند که دلیل آن رونق صنعت فرش و مهاجرت بافندگان به آن منطقه است.

مدرس موزه رسام تأکید کرد: با توجه به‌قرار گرفتن در دوره‌ی پسابرجام و برداشتن تحریم‌ها، دورنمای فرش قزوین خوب است، چراکه صادرات فرش آزادشده است و باید فرش قزوین را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و از نمونه بافت‌های جدید در آینده رونمایی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha