• چهارشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94112818334

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

فناوری روز دنیا باید از دالان دانشگاه به صنعت تزریق شود

فناوری روز دنیا باید از دالان دانشگاه به صنعت تزریق شود

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: رشد همه‌جانبه کشور نیازمند توسعه و ارتقای دانش‌ فنی در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: رشد همه‌جانبه کشور نیازمند توسعه و ارتقای دانش‌ فنی در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محمود مرآتیان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات‌تکمیلی بر اساس نیازهای جامعه صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: در این کشورها، دانشگاه نیازهای صنعت را به پروژه‌های علمی-تحقیقاتی تبدیل می‌کند در واقع چالش‌های صنعت در دانشگاه رفع می‌شود.

وی افزود: در این چرخه، صنعت نیز بخش قابل توجهی از هزینه‌های دانشگاه را متقبل می‌شود؛ البته ناگفته نماند ضلع سوم این مثلث که در واقع به عنوان پل ارتباطی عمل می‌کند، دولت است. رفع نیازهای موجود، عملیاتی‌شدن نتایج تحقیقات و پژوهش‌های جامعه علمی، ارتقای فناوری در کنار چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و از همه مهمتر پویایی دانشگاه حاصل چنین نگرش و دیدگاهی است.

محقق رشته متالوژی ادامه داد: متاسفانه در ایران، صنعت شناخت صحیحی از توانایی‌های دانشگاه ندارد و به دلیل همین عدم‌شناخت، به جامعه علمی داخلی اعتماد نمی‌کند. سهم دانشگاه در این عدم‌اطلاع صنعت بیش از هر نهاد دیگری است. دانشگاه تاکنون نتوانسته است تصویر روشنی از قابلیت‌ها و توان خود به صاحبان و مدیران صنایع ارائه دهد.

مرآتیان با بیان اینکه فناوری روز دنیا باید از دالان دانشگاه به صنعت تزریق شود، تصریح کرد: طراحی و مهندسی لازمه صنعت است و اگر در چرخه تولیدی این دو عامل وجود نداشته باشند، در واقع صنعتی وجود ندارد. در چنین شرایطی کارخانه‌ها و شرکت‌ها نقش مونتاژکننده را ایفا می‌کنند و کوچکترین نیاز خود را نیز از همان محلی که خط تولید را وارد کرده‌اند، تأمین می‌کنند. این روند یعنی خارج شدن جامعه‌علمی بومی از چرخه تولید.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دولت در بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه، اضافه کرد: مشارکت دولت در طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی می‌تواند زمینه‌ساز حضور صنعت باشد و مدیران را برای استفاده از توان و دانش دانشگاهیان ترغیب کند. صنعت اگر حضور و سرمایه‌گذاری دولت روی پروژه‌های دانشگاه را ببیند، به سمت دانشگاه گرایش پیدا می‌کند.

مرآتیان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر حوزه نانو و بایو، خاطرنشان کرد: اهمیت ویژه دادن به برخی رشته‌ها و شاخه‌های علمی سبب پیشرفت‌های خوبی در این حوزه‌ها شده است، گرچه این پیشرفت‌ها در بسیاری موارد به چاپ مقاله و دستاوردهای تئوری خلاصه می‌شود؛ اما نمی‌توان تاثیر آنها را انکار کرد. با این حال نباید توجه به یک حوزه خاص، سبب غفلت از دیگر شاخه‌های تحقیقاتی و علمی شود؛ چراکه رشد همه‌جانبه کشور نیازمند توسعه و ارتقای دانش‌فنی در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در بحث رشد علمی و ارزشیابی دستاوردها آنچه مهم است مقایسه هزینه با خروجی است. اگر کفه ترازوی هزینه سنگین‌تر از محصول باشد، حتی اگر محصول چشمگیری حاصل شده باشد، نمی‌توان عملکرد را مثبت ارزیابی کرد. به عبارت بهتر باید به اندازه پولی که خرج می‌کنیم، آش بخوریم!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha