• پنجشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 94112919024
  • منبع : نمایندگی ایلام

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خبرداد

کاهش 5 درصدی جمعیت روستایی

کاهش 5 درصدی جمعیت روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور معاون اول رئیس جمهور گفت: سهم بخش تعاونی از اقتصاد ایران کمتر از سه درصد است که با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور فاصله بسیاری دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور معاون اول رئیس جمهور گفت: سهم بخش تعاونی از اقتصاد ایران کمتر از سه درصد است که با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور فاصله بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «سید ابوالفضل رضوی» در نشست توسعه مناطق محروم استان اظهار کرد: جمعیت روستایی و عشایری کشور هم‌اکنون ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که این میزان نسبت به سال 83 کاهش حدود پنج‌درصدی داشته است.

وی ادامه داد: ۲۲۰ هزار تعاونی در کشور تشکیل‌شده اما باوجوداین تعداد، نقش آن‌ها در اقتصاد کم‌رنگ است حال‌آنکه قانون بر 25 درصد فعالیت‌های اقتصادی به شکل تعاونی تأکید دارد این مقدار هم‌اکنون حدود سه درصد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: یکی از عوامل کارآیی نداشتن تعاونی‌ها این است که بیشتر تعاونی‌ها به شکل خانوادگی اداره می‌شوند و به همین دلیل نظارت بر هزینه کرد آن‌ها وجود ندارد.

رضوی تأکید کرد: امروز روستاییان تنها تأمین‌کننده سرمایه فیزیکی نیستند بلکه از سه ثروت سرمایه انسانی، فیزیکی و کار برخوردارند.

وی با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد طرح‌های مشارکتی در مناطق روستایی و محروم گفت: کارمزد این طرح‌ها در مناطق روستایی سه درصد و در نقاط مرزی صفر تعیین‌شده و این تسهیلات با توجه به تعداد سرپرستان خانوارها متفاوت بوده و نحوه بازپرداخت نیز شرایط ویژه خاص خود را دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور پایه شرکت‌های مشارکتی را ۲۵ خانوار اعلام کرد و گفت: در کشور در هر پنج خانواده روستایی به‌طور متوسط یک تحصیل کرده دانشگاهی وجود دارد.

وی اضافه کرد: تشکیل تعاونی تا 50 خانوار عضو 10 میلیارد ریال تسهیلات تا سقف 100 خانوار 20 میلیارد ریال تسهیلات تا 150 خانوار 30 میلیارد ریال تسهیلات و تا 200 خانوار بدون سقف، تسهیلات پرداخت می‌شود.

رضوی ادامه داد: کارمزد تسهیلات اشتغال‌زایی روستاییان سه درصد است و بازپرداخت آن‌ها برای تعاونی‌های زیر ۲۰۰ خانوار بین چهارتا پنج سال و بالای ۲۰۰ خانوار بین سه تا چهار سال است که این کارمزد در نقاط مرزی، صفر تعیین‌شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغال‌زایی و مسکن روستاها موجب رشد و رفع محرومیت از چهره روستاها خواهد شد، گفت: باید از ظرفیت‌های روستاها در جذب سرمایه‌گذاری و کاهش مهاجرت به شهر و همچنین توسعه گردشگری استان‌ها استفاده کرد.

رضوی تأکید کرد: نمی‌توان یک نسخه واحد را برای تمامی استان‌ها و حتی شهرستان‌ها تجویز کرد چراکه هر منطقه ویژگی‌ها و مزیت‌های خود را دارد، به‌طور مثال در استان ایلام 300 گونه داروی گیاهی تاکنون شناسایی‌شده که در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌عنوان یک محصول راهبردی دارای ارزش‌افزوده مورداستفاده قرار گرفته و اشتغال‌زایی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته 59،9 درصد روستاییان درآمد ناکافی و شغل نامناسب برای فرزندان تحصیل‌کرده خود را مهم‌ترین مشکل زندگی عنوان می‌کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: مطالعات کشور نشان می‌دهد داشتن جاده، آب، برق، گاز جز عوامل اولیه زندگی روستاییان هستند، ولی عامل نگه‌دارنده و ترفیع دهنده نیستند.

به گفته وی، 16 درصد اعتبارات ملی در روستاها هزینه می‌شود که در مقابل سهم 28،6 درصدی جمعیت روستایی نامتناسب است.

رضوی خاطرنشان کرد: امروز توسعه پایدار نیازمند مشارکت عمومی است و فرضیه دهکده جهانی نیز بر همین موضوع مبتنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha