• یکشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94120201508
  • خبرنگار : 71368

در جریان بررسی بودجه 95 شهرداری تهران مطرح شد

پرداخت بدهی و مترو ، اولویت اول شهرداری برای دریافت فاینانس

پرداخت بدهی و مترو ، اولویت اول شهرداری برای دریافت فاینانس

اعضای شورای شهر تهران در بررسی بودجه شهرداری تهران بودجه شهرداری در مورد تخصیص فایناس به پروژه های شهری را به تصویب رساندند.

اعضای شورای شهر تهران در بررسی بودجه شهرداری تهران بودجه شهرداری در مورد تخصیص فایناس به پروژه های شهری را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاشانی درادامه بررسی تبصره‌های بودجه شهرداری تهران در صحن علنی شورا به تبصره 27 بودجه درمورد اختصاص فایناس داخلی و خارجی رسید و گفت: بر اساس این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می شود در صوت تحقق منابع اعتباری از محل فاینانس داخلی و خارجی در سال 95 نسبت به تامین مالی پروژه های اولویت دار در دست اقدام از جمله بابت خطوط 3، 6 و 7مترو تا سقف دو میلیارد یورو؛ احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت به مبلغ دویست میلیارد تومان اقدام کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تصریح کرد: شهرداری تهران باید در صورت تحقق منابع اعتباری فاینانس داخلی و خارجی نسبت به مطالعه موضوع برنامه افزایش ایمنی و بهره وری معابر بابت توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل و ترافیک اقدام کند و پس از تصویب نهایی آن در شورای اسلامی شهر تهران از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کند.

وی گفت: همچنین در این تبصره آمده است که به شهرداری تهران اجازه داده می شود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداری تهران دیون و تعهدات سنواتی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و املاک تصرفی را تا سقف 60هزار میلیارد ریال و بدهی های سررسید شده سال‌های گذشته به بانک ها و موسسات مالی را تا سقف 20هزار میلیارد ریال بابت تسهیلات اخذ شده تهاتر و تسویه و مراتب را در تفریغ بودجه منظور کند.

علیرضا دبیررییس کمیسیون بودجه شورا نیز درباره بند یک این تبصره گفت: دراین بند ما به شهرداری اجازه کلی می دهیم از فرصتهای فاینانس استفاده کند چون 50 درصد بازپرداخت فاینانس‌ها برعهده دولت است.

به گزارش ایسنا، در ادامه طلایی پیشنهاد کرد به منظور زمان بر بودن پروسه تصویب مجوز در شورا؛ اختیار شورا به کمیسیون تخصصی آن واگذار شود.

دبیر با اشاره به تفاوت تبصره های 23 و 27 بودجه گفت: تبصره 27به مازاد فاینانس اشاره دارد و تبصره 23که در آن بدون اجازه شورا به شهرداری اجازه استفاده از فاینانس را داده مربوط به حوزه مترو و حمل و نقل عمومی است.

وی تاکید کرد: حدود 1800 میلیارد تومان در بند "ب" این تبصره پیشنهاد شده بود که کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل بی خبری اعضای شورا با آن مخالف است.

پندار معاون برنامه و بودجه شهرداری در دفاع از پیشنهاد شهرداری گفت: ما ردیف جدیدی نمی خواهیم و تنها بابت پروژه مورد نظر اجازه افزایش سقف از طریق فاینانس را داریم.

وی با اشاره به پیشنهادات حذف شده شهرداری گفت: برای برج میلاد؛ احداث پارکینگ نیایش و چند پروژه دیگر که ردیف بودجه هم دارند اجازه فاینانس می خواستیم.

در ادامه علیرضا دبیر با اشاره به تبصره های بودجه سال 94 شهرداری گفت: سال گذشته مانع احداث تونل 6000 میلیاردی با بودجه شهرداری شدیم و اجرای آن را منوط به حضور بخش خصوصی کردیم. تنها مترو بود که برای اجرای فاینانس برای آن موافقت کردیم چون نیمی از آن را دولت پرداخت می کند. اما در پروژه های دیگر باید با احتیاط بیشتری از فاینانس استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند، خاطرنشان کرد: شورای دوم و سوم مصوباتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث پارکینگ داشته و کافی است شهرداری آن را اجرایی کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پرداخت فاینانس هم استفاده از منابع شهر است و وقتی اولویت ما مترو است؛ چرا باید پروژه ساخت پارکینگ را اجرا کنند؟

حکیمی پور رییس کمیته میراث فرهنگی شورا با بیان اینکه ما مخالف فرصت ها نیستیم؛ بیان داشت: اعداد را به صورت واقع بینانه اعلام کنیم و مشخص کنیم بودجه واقعی شهرداری چقدر است.

مختاباد نیز تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی وارد نمی شود چطور باید پروژه هایی مثل پارکینگ عمومی را اجرا کرد؟

چمران در ادامه رییس شورای شهر بیان کرد: ما مخالف اجرای این پروژه‌ها نیستیم و تاکید ما بر گرفتن اجازه اجرا از شورا است. فاینانس به سقف بودجه ارتباطی ندارد اما بدون در جریان قرار گرفتن جزییات پروژه ها، نمی توانیم آنها را تصویب کنیم.

اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورا نیز عنوان کرد: اجرای پروژه ها با استفاده از مازاد براعتبار مصوب ما، موافق تصویب پروژه در شورا و اختصاص درآمد اضافی به آن است.

جاوید معاون عمرانی و حمل و نقل شهرداری درباره پروژه های پیشنهادی شهرداری برای تبصره 27بودجه بیان داشت: پروژه های عمرانی تبصره 27در سنوات گذشته نیز اعتبار داشتند و به این دلیل در تبصره 27 گنجانده می شوند که اگر درآمد مازاد محقق شد از سایر منابع هم بتوان برای تکمیل پروژه ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: پارکینگ طبقانی نیایش یک پروژه خاص است و ما نیاز داریم معابر زیرسطحی را گسترش دهیم. این پروژه در تلفیق با تونل نیایش با ظرفیت 4000 پارکینگ مطالعه شده است. برج میلادنیز مجموعه ای فاخر است که نیازمند فضاهای تکمیلی است. مسجد به عنوان یک نماد مذهبی و پارکینگ طبقاتی به 150میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

جاوید در ادامه گفت: پروژه‌های توسعه برج میلاد نیز در بودجه، تبصره خاص خود را دارد و اگر امروز به شهرداری تهران اجازه استفاده از فاینانس را ندهید چه بسا در آینده حسرت عدم استفاده از این فرصت ها را بخوریم.

وی این مصوبه را قوت قلبی برای سرمایه گذار دانست که بتواند با شهرداری وارد مذاکره شود.

جاوید به شورا قول داد از روشی به جز بی آو تی برای احداث تونل صیاد استفاده نکند. معاون شهردار همچنین از پروژه رویان دفاع کرد.

دبیر درباره پروژه رویان گفت: مگر سازمان ها و شرکت های شهرداری نمی توانند با بخش خصوصی کار کنند سازمان املاک این کار را شروع کند و شورا را درگیر نکند.

وی با اشاره به اینکه گزارشی از عملکرد شهرداری درباره رویان به شورا داده نشده از شهرداری سوال کرد: اگر شما نمی خواهید از املاک استفاده کنید چرا این پروژه را در ردیف های بودجه پیش بینی نکرده اید؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بازپرداخت فاینانس گفت: بازپرداخت فاینانس از جیب مردم شهر انجام می شود و اولویت های زیادی بالاتر از احداث پارکینگ وجود دارد. در بند "ج" این تبصره مهم ترین اولویت درآمدهای اضافی شهرداری یعنی پرداخت بدهی ها ذکر شده است.

چمران با اشاره به ضرورت کم بودن تبصره های بودجه گفت: به دلیل بالا بودن بدهی های شهرداری 6000 میلیارد تومان از درآمدهای اضافی باید برای پرداخت بدهی ها هزینه شود. در درجه دوم این بودجه باید به مترو اختصاص یابد و نباید چاله ای برای این درآمدهای اضافی کنده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: پروژه های پیشنهادی شهرداری خوب است به شرطی که بدهی های شهرداری تسویه شده باشد. ما نمی خواهیم شهرداری را با این حجم از بدهی به شورای بعدی تحویل بدهیم.

سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورا در دفاع از پیشنهادات شهرداری گفت: در کمیسیون تلفیق هم بحث شد که اولویت با پرداخت دیون باشد اما این پروژه ها قرار است در محل فاینانس تامین اعتبار شوند و ممکن است درآمد پارکینگ بتواند بازپرداخت فاینانس را انجام دهد.

در ادامه، اقبال شاکری نیز بیان داشت: فاینانس پول پرهزینه ای است و باید در جای خودش هزینه شود.

وی پیشنهاد کرد از محل فاینانس برای دو پروژه برج میلاد و پارکینگ نیایش با تصویب شورا استفاده شود اما بازپرداخت آن از محل درآمدهای مازاد باشد.

دوستی نیز تاکید کرد: پیشنهادات شهرداری در حوزه هوشمندسازی نیاز شهر تهران است و نباید آن را حذف کنیم. در بند "ب" این موضوع به صورت کلی و با شرط تصویب شورا گنجانده شده است.

جدیدی نیز با اشاره به اهمیت انگیزه برای بخش خصوصی گفت: ما نتوانستیم این انگیزه را برای نیاز مهم شهر تهران ایجاد کنیم که بخش خصوصی در حوزه احداث پارکینگ وارد شود. ضروری است ما مصوبه تشویقی احداث پارکینگ را اصلاح کنیم.

این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بیان داشت: به شرط عدم ایجاد تعهد مالی و بدهی جدید برای شهرداری از محل کمک های دولت اضافه شود و می توان از فاینانس استفاده کرد.

در ادامه بررسی، تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری در دفاع از پیشنهاد شهرداری تاکید کرد: اگر با اصل موضوع موافق هستید که شهر تهران را از محل سرمایه گذاری داخلی یا خارجی به سیستم مجهز یکپارچه حمل و نقلی مجهز کنیم می توانیم امنیت، ایمنی و انضباط شهر را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.

دبیر نیز بیان داشت: دوستان باید توافقاتشان با رویان را به شورا بیاورند. شهرداری در این پروژه هزینه می کند و هیچ گزارشی به شورا ارائه نداده است.

وی اضافه کرد: ما استدلال های آقای تشکری هاشمی را قبول داریم اما خودتان بگویید از کدام ردیف های بودجه کم کنیم تا این اعتبار را اختصاص دهیم؟ البته ما با مشارکت بخش خصوصی موافق هستیم اما اولویت استفاده از فاینانس تنها به مترو و بازپرداخت بدهی ها اختصاص دارد. شهرداری به مردم بدهکار است و اگر امکان جذب فاینانس دارد باید به جای ایجاد تعهدات جدید؛ از آن برای پرداخت بدهی های فعلی استفاده کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه از شهردار تهران خواست دلیل تغییر سیاست شهرداری در احداث پارکینگ های خصوصی را توضیح دهد.

چمران با اشاره به تجریه تلخ مدیریت شهری در پروژه شهر آفتاب گفت: شهرداری هزار میلیارد تومان بودجه برای این پروژه هزینه کرد اما هیچ سرمایه گذاری برای آن پیدا نشد. این تجربه را نباید در پروژه های دیگر تکرار کنیم.

تقی پور نیز گفت: ما باید برای بخش خصوصی بسته های تشویقی اختصاص دهیم. البته به شرطی که "بیزینس پلن" آنها مورد تایید واقع شود.

پیرهادی نیز در مخالفت با دریافت فاینانس بیشتر اظهار داشت: فاینانس ها میزان بدهی شهرداری را افزایش می دهد و تنها راه حل ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی است.

وی گفت: شهرداری تا کنون فراخوانی برای جذب سرمایه گذار برای پارکینگ برج میلاد ارائه نکرده در حالی که می توان از بی او تی استفاده کرد.

چمران در پایان جمع بندی گفت: آی تی اس با روش بی او تی؛ پروژه شهید متوسلیان هم روش بی او تی؛ پارکینگ نیایش بی او تی و برای پارکینگ برج میلاد از فاینانس استفاده شود.

بنابراین گزارش، پیشنهاد رییس شورا به تصویب رسید و درباره پروژه رویان نیز تصمیم گرفتند مشابه سال گذشته عمل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha