• سه‌شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 94120402374
  • منبع : نمایندگی لرستان

‌عوامل عمده در بیماری زغالی بلوط چیست؟

‌عوامل عمده در بیماری زغالی بلوط چیست؟

ایسنا/لرستان ‌عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس بیماری زغالی بلوط است.

‌عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس بیماری زغالی بلوط است.

مجید توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: تنش عمومی حاصل از عوامل طبیعی و انسانی، اکوسیستم‌های جنگلی زاگرس را ضعیف و شرایط را برای هجوم آفات و بیماری‌ها فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین آفات و بیماری‌های موثر در تخریب جنگل‌های زاگرس بیماری زغالی بلوط است. عامل این بیماری قارچ biscogniaxia mediteranea است.

توکلی ادامه داد: این قارچ از خانواده Xylariaceae و یک آسکومیست است. این بیماری در سال 90-89 برای اولین بار در ایران توسط میرابوالفتحی و همکاران و همکاران در جنگل‌های گلستان بر روی شاه بلوط‌های گونه Quercus castaneifolia گزارش شده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که بیماری سال‌های قبل در منطقه وجود داشته اما به دلیل عدم تشخیص صحیح به تعویض افتاده است. این بیماری به‌صورت پژمردگی شاخ و برگ‌ها و خروج شیرابه‌های سیاه رنگ از داخل تنه در ارتفاعات اولیه است.

وی افزود: به مرور زمان شیرابه افزایش یافته و حالت ذغالی شکل در روی تنه و سیاه شدن در زیر پوست قابل رؤیت است و در نهایت منجر به مرگ کامل درخت می‌شود.

توکلی اظهار کرد: عامل بیماری دارای فاز اندوفیتی طولانی بوده و تا زمانی‌که درخت تحت تاثیر تنش واقع نشود، به فرم مهاجم و بیماری‌زا تبدیل نمی‌شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: تنش خشکی و دمای بالا به عنوان دو فاکتور عمده شناخته شده در شیوع این بیماری در اغلب نقاط دنیا به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: رشد داخلی قارچ در پوست میزبان‌های تحت تنش، او را قادر به آلوده‌سازی و گسترش در میزبان می‌سازد. مطالعات معدودی در محیط آزمایشگاهی برای کنترل بیولوژیک این بیماری انجام شده، اما در سطح جنگل هنوز روشی موثر گزارش نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha