• سه‌شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94120403015
  • خبرنگار : 71021

معاون رئیس جمهور:

از چشم‌انداز 20 ساله گردشگری، 80 درصد عقب هستیم

از چشم‌انداز 20 ساله گردشگری، 80 درصد عقب هستیم

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: گردشگری کشور 80 درصد از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله عقب است.

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: گردشگری کشور 80 درصد از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله عقب است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پنل تبیین برنامه ششم توسعه که با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و مشاوران رئیس جمهور در امور فرهنگی، زنان و جوانان همراه بود، از این فرصت برای تشریح وضعیت موجود این سه حوزه استفاده کرد و گفت: اطلاعات برنامه ششم در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما من می‌خواهم وضعیت موجود را تشریح کنم که ببینیم چطور باید به اهداف ترسیم شده برسیم.

وی با یادآوری اینکه ایران در سال 93 مطابق با سال 2014 میلادی که جهان یک میلیارد و 100 میلیون گردشگر داشته، حدود پنج میلیون گردشگر ورودی را به خود اختصاص داده است، گفت: این تعداد نیم‌درصد از سهم گردشگران جهان را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن آنکه در سال 93 با توجه به هفت میلیون گردشگر خروجی از ایران تراز این بخش منفی بود. اکنون استراتژی این است که در طول برنامه ششم این تراز مثبت شود.

وی ادامه داد: مجموع جاذبه‌های گردشگری ایران رتبه کشور ما را باید بین 10 تا 15 جهان قرار دهد، اما رتبه ما در گردشگری ورودی سال گذشته 47 و از نظر میزان درآمد گردشگری این رتبه 36 بود. برآورد و تحلیل اقتصاددان کشور این است که ایران از تعداد گردشگران ورودی و درآمد حاصل از این بخش باید دو تا سه درصد سهم جهان را هر سال به خود اختصاص دهد. یعنی آنچه سند چشم‌انداز 20 ساله برای گردشگری ترسیم کرده است.

سلطانی‌فر افزود: مطابق این سند، پس از گذشت 10 سال ما امروز باید میزبان 9 میلیون گردشگر ورودی می‌بودیم، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد 80 درصد از اهداف این سند عقب هستیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: از پنج میلیون گردشگری ورودی به ایران نزدیک به 53 درصد با هدف زیارت سفر کرده‌اند. بخش دوم این گردشگران را علاقه‌مندان به طبیعت و سلامت اختصاص می‌دهند که بیشتر از کشورهای غربی و آسیای جنوب شرقی هستند. ما تلاش می‌کنیم با ایجاد زیرساخت‌ها و اقدامات مناسب به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله برسیم.

او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع میراث فرهنگی و صنایع دستی پرداخت و گفت: برای حفظ و حراست از 2000 بنا و سایت تاریخی ثبت ملی شده با محدودیت‌هایی مواجهیم که برای حل این مشکل رویکرد دولت استفاده از مشارکت مردمی است که صندوق حفظ و احیا، خیز خوبی در این رابطه برداشته است. ما با پول مردم بناهای تاریخی را بازسازی و استفاده می‌کنیم تا الی‌ابد از تخریب آن جلوگیری کنیم.

وی همچنین اضافه کرد:‌ ایران در حال حاضر 19 اثر ثبت شده در فهرست جهانی دارد که 60 اثر دیگر منتظر ثبت است.

سلطانی‌فر در ادامه به توانمندی‌های بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین چالش این بخش بازرگانی و فروش است که همه تمرکز‌مان را بر ایجاد ظرفیت فروش و بازرگانی خواهیم گذاشت و با کمک دستگاه‌های مختلف و سیستم بانکی، چند هزار کارگاهی که از مدار تولید خارج شده بودند را احیا خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد:‌ در زمان آغاز کار دولت، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی صنایع دستی دو واحد بود که اکنون به 171 واحد رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۸

براي چي بايد گردشگر بياد ... وضعيت خراب هتل ها ؛ پارک ها ؛ آثار باستاني ؛ موزه ها ؛ استخرها و و و مردم ايران دل خوشي از مراکز اقامتي براي خودمون ندارن چه برسه به خارجي ها ... . آيا شما باشيد هميچين جايي ميريد؟؟؟؟