• چهارشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 94120503516
  • منبع : نمایندگی کرمان

عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز:

رویداد نوروزگاه برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود

رویداد نوروزگاه برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود

ایسنا/کرمان عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و هدف ما بازشناساندن آداب و رسوم به اجتماع مردم است.

عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و هدف ما بازشناساندن آداب و رسوم به اجتماع مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، میرشکرایی در نشست با مسوولان میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح نوروزگاه در کرمان اظهار کرد: نوروزگاه نه جشنواره و نه یک گردهمایی محسوب می شود بلکه یک رویداد فرهنگی است.

وی ادامه داد: این رویداد فرهنگی یک بخش از مجموعه فعالیتهای جشن نوروز است که از 24 تا 28 اسفند با همت سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود. نوروز بزرگترین پرونده چند ملیتی ثبت شده در میراث ناملموس است و 12 کشوری که آیین نوروز را به جا می‌آورند باید اقدامات پاسدارانه‌ای را به جا آورند.

عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز اظهار کرد: نوروز یک پرونده چندملیتی بزرگ است و اولین بار کشور ایران برای ثبت این میراث فرهنگی ناملموس پیش قدم شد. سازمان میراث فرهنگی در سال جاری با تشکیل یک شورا و با همکاری صاحب نظران امر آیین ملی نوروز را اجرایی می‌کنند.

میرشکرایی تصریح کرد: برگزاری همایش، چاپ چهار تمبر، سمینار و اجرای نمایش عروسکهای نوروزی از دیگر برنامه های اجرای نوروزگاه است و جامعه پژوهشگران را بیشتر در این امر مدنظر قرار داده‌ایم. سازمان میراث در اجرای رویداد نوروزگاه تنها بستر را فراهم می‌کنند و مخاطبین و برگزار کنندگان، مردم هستند.

عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز اظهار کرد: طرح نوروزگاه تنها محدود به امسال نیست و طبق برنامه‌ای که شورای سیاست‌گذاری دارد قرار است سال‌های آینده توجه به این رویداد ادامه پیدا کند. برای اجرای این طرح به حضور مدیریت نیازی نیست زیرا مردمی است و مردم خودشان هدایت می‌کنند.

میرشکرایی بیان کرد: مردم ما با وجود دید بازشان در زمینه فرهنگ به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی با میراث ناملموس آشنا نیستند. به عنوان مثال ما آیین قاشق زنی در چهارشنبه سوری را نشناخته‌ایم و کمتر توجه کرده‌ایم. متاسفانه مردم چهارشنبه سوری را بیشتر شبیه میدان نبرد کرده‌اند و کمتر به جشن پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: رویداد نوروزگاه به اعتراف می‌پردازد و از انحرافات دور است. میراث ملموس با مرمت حفظ می شود اما میراث ناملموس قابل مرمت نبوده اما قابل حفظ است زیرا حامل آن مردم هستند.

عضو شورای سیاست گذاری آیین ملی نوروز تصریح کرد: رویداد نوروزگاه در 12 استان کشور سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، فارس، اصفهان و تهران برگزار می‌شود. معیار انتخابی این استان‌ها به شرایط اقلیمی و قومیت‌ها برمی‌گردد و برتری فرهنگی نیست.

عکس خبر تزئنی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha