• چهارشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94120503706
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرهنگ میزبانی از زائر و گردشگر را چگونه ارتقاء دهیم؟

فرهنگ میزبانی از زائر و گردشگر را چگونه ارتقاء دهیم؟

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با اشاره به اهمیت کیفیت میزبانی از گردشگر گفت: برخی کشورهای گردشگرپذیر تلاش دارند در صورتی که هر اتفاقی بیفتد فرهنگ گردشگرپذیری‌شان خدشه‌دار نشود.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با اشاره به اهمیت کیفیت میزبانی از گردشگر گفت: برخی کشورهای گردشگرپذیر تلاش دارند در صورتی که هر اتفاقی بیفتد فرهنگ گردشگرپذیری‌شان خدشه‌دار نشود.

دکتر فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: زمانی که از توسعه صنعت گردشگری در مقصد صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم جامعه محلی را حذف کنیم. سه دسته از عوامل جزء کنشگران و بازیگران اصلی صنعت گردشگری به شمار می‌روند که شامل بنگاه‌های خدمات‌دهی، دولت‌ها و جامعه میزبان می‌شوند.

جواهرزاده گفت: فرهنگ گردشگرپذیری یا نسل به نسل منتقل شده یا اینکه دولت‌ها برای آن برنامه‌ریزی کردند و به اصطلاح امروز فرهنگ سازی کردند و این موضوع در مشهد سال‌های زیادی است که مورد توجه بوده است. از قرن‌ها پیش که مشهد مدفن حضرت ثامن الحجج(ع) بوده این بستر برای مجاوران در این شهر فراهم شد و حوزه تمدنی مشهد و اطراف آن وابسته به وجود حضرت امام رضا(ع) شد. در واقع این باور که اگر امام رضا(ع) نبود مشهد توسعه نمی‌یافت کاملا درست است.

وی با اشاره به اینکه گسترش و ترویج فرهنگ با حداقل‌هایی میسر است عنوان کرد: این حداقل‌ها در مشهد وجود دارد، اما ارتقاء آن نیازمند آموزش‌ است. علاوه بر آن زمانی که ما بدانیم معیشت‌مان به وجود زائران و گردشگران گره خورده است به مقوله میزبانی توجه جدی‌تری می‌کنیم، نمونه این امر کشورهایی مانند مالزی، تایلند و ترکیه هستند که گردشگران در این کشورها رفاه عمومی را به ارمغان آورده‌اند.

عضو هیأت علمی ومدیرگروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود اظهار کرد: این کشورها تلاش دارند که در صورتی که هر اتفاقی بیفتد فرهنگ گردشگرپذیری شان خدشه‌دار نشود مانند زمانی که در تایلند جنگ و درگیری داخلی به وجود می‌آید و سعی می‌شود خللی به جریان سیال گردشگری در این کشور وارد نشود .

جواهرزاده تاکید کرد: در مشهد باید این باور به وجود بیاید که در فرهنگ میزبانی علاوه بر بحث معنویت و ثواب معنوی می‌توان رضایتمندی گردشگران و چرخش اقتصادی به وجود آورد و از بهره‌‎مندی‌های اقتصادی آن نیز برخوردار شد، در این صورت نسل‌های بعدی نیز به فرهنگ میزبانی توجه بیشتری می‌کنند.

وی عنوان کرد: در خصوص ارتقاء فرهنگ میزبانی می‌توان سطح آموزش‌ها و خدمات رسانی به زائران را به کمک آموزش‌هایی ارتقاء دهیم و از وجود گردشگر نفع و بهره‌ بیشتری ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha