• یکشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94120905908
  • منبع : مطبوعات

توضیحاتی درباره آبگیری یک محوطه تاریخی

توضیحاتی درباره آبگیری یک محوطه تاریخی

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، از هماهنگی این شرکت با پژوهشکده باستان‌شناسی برای محوطه‌ی تاریخی قرار گرفته در مخزن سد «سیلوه» خبر داد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، از هماهنگی این شرکت با پژوهشکده باستان‌شناسی برای محوطه‌ی تاریخی قرار گرفته در مخزن سد «سیلوه» خبر داد.

به گزارش ایسنا، پیش از این در گزارشی از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی‌رضا سرداری - مسئول بخش نجات‌بخشی پژوهشکده باستان شناسی - از آبگیری سد «سیلوه» که هنوز عملیات نجات‌بخشی باستان‌شناسی در آن صورت نگرفته، در روزهای آینده خبر داده بود که در صورت انجام، آثار عصر مفرغ و دوره اشکانی غرق می‌شدند.

او با اشاره به مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته در منطقه ایجاد سد گفته بود: این مطالعات بر اساس قرارداد با مجری طرح ساخت سد در سال 1392 صورت گرفت و دو بخش سد توسط باستان‌شناسان پژوهشکده بررسی شده است. همچنین با آبگیری سد سیلوه، حداقل 5 اثر در مخزن سد و 8 اثر در خط انتقال کانال کاملا در معرض نابودی است.

به دنبال انتشار این گزارش با عنوان «یادگار 5 هزار ساله در خطر غرق شدن» روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی توضیحی را در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داد.

در این توضیح با عنوان «مشکلات انعقاد قرارداد مطالعات باستان شناسی با سازمان میراث فرهنگی کشور در طرح سیلوه» آمده است:

«به منظور انجام مطالعات باستان‌شناسی در محدوده مخزن سد «سیلوه» در سال 92، قراردادی با پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی منعقد شد که پس از تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی‌، پژوهشکده باستان‌شناسی تصمیم به انجام عملیات قرارداد فوق‌الذکر کرده است.

همچنین در صورت نیاز، این شرکت آماده عقد قرارداد جهت ادامه مطالعات است، ولیکن پژوهشکده باستان شناسی نتوانسته است تابحال اسنادی دال بر منحصر بودن آن پژوهشکده جهت انجام مطالعات ارائه دهد و در صورت ارائه مستندات لازم این شرکت در اسرع وقت اقدام به مبادله قرارداد خواهد کرد.

ضمنا با عنایت به اینکه آبگیری سد تاکنون شروع نشده است، لذا به آثار احتمالی واقع در مخزن سد و مسیر کانال انتقال آب «جلدیان» تاکنون آسیبی وارد نشده و در صورت اقدام بموقع و مناسب از سوی پژوهشکده باستانشناسی و همکاری ایشان مطالعه و کاوش‌های لازم در منطقه انجام خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، این در حالی است که در گزارش ارسال شده از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در 18 بهمن ماه اعلام شده است: «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1388 مطالعات باستان‌شناختی در سد سیلوه را خواستار شده بود، اما با وجود انجام مکاتبات فراوان و تشکیل جلسات حضوری برای تاکید بر اجرای برنامه مطالعات فرهنگی - تاریخی، آثار حوضه سد با بی‌تفاوتی کارفرما مواجه شد، به طوری‌که هم اکنون ساخت این سد مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha