• دوشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94121711394
  • خبرنگار : 71191

اقامتگاه معمار هتل «هیلتون» در لیست مزایده

اقامتگاه معمار هتل «هیلتون» در لیست مزایده

«بنای ارزشمند هتل ‌"رزیدانس" که با دو نام «رویال رزیدانس» و «کارلتون» نیز شناخته می‌شود، با کاربری «ساختمان - هتل تجاری» در صدر فهرست مزایده‌های بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. بنایی که هرچند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده،‌ اما از نظر معماری ارزشمند است و جزو بناهای دارای ارزش تهران محسوب می‌شود.»

«بنای ارزشمند هتل ‌"رزیدانس" که با دو نام «رویال رزیدانس» و «کارلتون» نیز شناخته می‌شود، با کاربری «ساختمان - هتل تجاری» در صدر فهرست مزایده‌های بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. بنایی که هرچند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده،‌ اما از نظر معماری ارزشمند است و جزو بناهای دارای ارزش تهران محسوب می‌شود.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سایت "سفرنویس" به قلم شهرام شهریار - فعال میراث فرهنگی - این خبر را اعلام کرده است. او در ادامه مطلب خود آورده است‌: «در آگهی مزایده املاک بنیاد درخصوص هتل رزیدانس نوشته شده: ششدانگ ساختمان سابق هتل «رزیدانس» به انضمام یک واحد تجاری به مساحت 50 متر مربع (شامل 9 طبقه، زیرزمین و همکف) که در صورت تغییر کاربری و مساحت در قیمت لحاظ می‌شود و قیمت پایه 18 میلیارد تومان است. آدرس؛ استان تهران، شهر تهران، خیابان سمیه بعد از مفتح شماره 115 و درب شمالی از کوچه معیر ا، شماره 4»

اقامتگاه (هتل رزیدانس) که متعلق به حیدر قلی خان غیایی شاملو بود، در مزایده سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان قرار گرفت. هتل رزیدانس در تاریخ ششم آبان ماه سال 1344 توسط غیایی معمار خریداری و پس از آن بنا شده بود. هتل رزیدانس در خیابان سمیه (ثریا سابق) قرار دارد.

«حیدر قلی خان غیایی شاملو» که از معماران پیشگام معماری نوین ایران بود، در 30 مهر 1301 در تهران متولد و در 15 شهریور 1364 در فرانسه درگذشت. از معماری‌های برجسته غیایی می‌توان به کاخ سنا (مجلس شورای اسلامی سابق و مجلس خبرگان فعلی) و هتل استقلال (هیلتون سابق) اشاره کرد.

این هتل به معنای محل اقامت موقت نامیده شد. آن ساختمان به عنوان اقامتگاه سفیران، دیپلمات‌های فرانسوی و در اصل محل اقامت موقت مهمانان و کارکنان ویژه این معمار بوده است.

با توجه به اینکه حیدر غیایی به عنوان مشاور سلطنتی و یک فراماسون مشهور بود، اقامتگاه رزیدانس تنها محل اسکان موقت و جلسات سفیران و دیپلمات‌های سایر کشورها بوده است.

همچنین به گفته ابوالحسن میرعمادی، اقامتگاه رزیدانس محل اسکان معماران پروژه‌هایِ در اختیار غیایی و فروغی بود، از مهمانان ویژه این اقامتگاه می‌توان از «والاتر گروپیوس Walter Gropius » آلمانی و بنیانگذار مکتب «باهاوس» ‌و جمشید مدنی معمار نام برد. بنابراین اتاق‌های خالی برای اسکان افراد عام کمتر بوده است.»

«شهریار» در ادامه مطلب خود به تاریخچه این هتل نیز اشاره کرده است: «براساس اسناد، مالک اولیه زمین شخصی به نام حسین حسنی بود که در نهایت پس از چند نقل و انتقال، عمارت پنج طبقه موجود توسط حیدر قلی خان غیایی شاملو به قیمت 995 هزار ریال خریداری می‌شود و سپس 4 طبقه روی بنای قبلی توسط غیایی ساخته و نمای فعلی نیز توسط او طراحی و اجرا می‌شود.

از جمله عناصر عمودی موازی و مربع چه به صورت شیار، پنجره، آفتابگیر، دریچه و ... اجرا شده در هتل رزیدانس را می‌توان در نمونه کارهای دیگر این معمار مشاهده کرد.

در مقاله‌ای فرانسوی که حدود 15 سال پیش به معماری او و پسرانش پرداخته بود، اشاره‌ای به هتل رزیدانس نشده است، اما تصویری از حیدر غیایی در یک اتاق در این مقاله وجود دارد که موتیف‌های درها کاملا با تزئینات داخل هتل رزیدانس مشابهت دارد.

این هتل قبل از سال 1357 به عنوان اقامتگاه و هتل بهره برداری می‌شد که با توجه به اینکه غیایی به دربار نزدیک بود، به عنوان املاک وابسته به بنیاد پهلوی مصادره و مدتی سربازان نگهبان اموال مصادرهای در آن اقامت داشتند. سپس مدتی از حیاط هتل رزیدانس به عنوان پارکینگ خودرو استفاده و واحد تجاری نیز برای فروش محصولات فرهنگی بنیاد بهره برداری شد، که این موضوع تا سال 60 بیشتر دوام نیاورد و محلی متروکه شد که مکان اسکان کارتن خواب‌ها را تامین می‌کرد.

انتهای پیام

هتل هیلتون

هتل رزیدانس

هتل رزیدانس

هتل رزیدانس

هتل رزیدانس

هتل رزیدانس

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha