• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۵:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94121811547
  • خبرنگار : 71191

کورسوی امید برای نجات قلعه سلجوقی

کورسوی امید برای نجات قلعه سلجوقی

«سازمان صنایع و معادن جنوب کرمان بدون استعلام از میراث فرهنگی، مجوز بهره‌برداری از سنگ‌های کوه «قلعه سموران» را صادر کرده است.» قلعه‌ای باقیمانده از دوران سلجوقی که صاحبِ مجوز معدن سنگ آن را نیز به نام خود سند زده است.

«سازمان صنایع و معادن جنوب کرمان بدون استعلام از میراث فرهنگی، مجوز بهره‌برداری از سنگ‌های کوه «قلعه سموران» را صادر کرده است.» قلعه‌ای باقیمانده از دوران سلجوقی که صاحبِ مجوز معدن سنگ آن را نیز به نام خود سند زده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، بیش از سه سال پیش «قلعه سموران» در منطقه عنبرآباد جیرفت با نام یک بهره‌بردار اصفهانی سند خورد و از آن زمان به بعد کار بهره‌برداری از سنگ‌های این کوه را آغاز کرد، هرچند در میانه‌های راه میراث فرهنگی متوجه عمق فاجعه شد و این قلعه سلجوقی را به صورت اضطراری ثبت کرد، اما اهالی منطقه می‌گویند وضعیت تخریب این قلعه تاریخی به اندازه‌ای است که می‌توان روی زمین صاف شده از بخش قلعه‌ی کوچک قلعه «سموران» فوتبال بازی کرد!

جایی که لودرها و پُتک‌ها با حذف کامل بخش‌هایی از قلعه با کشیدن جاده تا مسیر اصلی، جایشان را برای بهره‌برداری بهتر از سنگ‌ها باز کرده‌اند،‌ اقدامی که به گفته‌ی تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان عنبرآباد کرمان به معنای وارد شدن به عرصه‌ی «قلعه سموران» است.

این در حالیست که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: خوشبختانه بهره‌بردار کوه «قلعه سموران» هنوز به عرصه‌ی این بنای تاریخی وارد نشده است.

او در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا تاکید می‌کند: کار بهره‌برداری از این قلعه تاریخی قبل از ثبت آن آغاز شده بود. در واقع ثبت این بنا در میانه‌های بهره‌برداری از کوه «قلعه سموران» انجام شد.

وی با تاکید بر این‌که وزارت صنایع و معادن به دلیل استعلام نکردن از میراث فرهنگی برای صدور مجوز این بهره‌برداری خلاف کرده است، ادامه می‌دهد: با گرفتن اطلاعات کامل در این زمینه در نامه‌ای به آقای جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - از او خواستیم تا بار دیگر به همه دستگاه‌ها تاکید شود که در بحث ثبت آثار تاریخی و استعلام برای هر اقدامی، در حریم و عرصه بناهای تاریخی باید حتما قبل از آن استعلام از میراث فرهنگی انجام شود تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

او ادامه می‌دهد: موضوع فقط ثبت نیست. ایران یک کشور تاریخی است و باید استعلام‌هایش براساس برنامه چهارم توسعه انجام شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین از صحبت‌هایش با معاونان وزیر صنایع خبر می‌دهد که از آن‌ها خواسته تا هر کمکی که از دست‌شان برمی‌آید در این زمینه انجام دهند.

طالبیان بیان می‌کند: موضوع این است که چون بهره‌بردار این معدن با مجوز سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین باید روی اقدامات بعدی در این زمینه برنامه‌ریزی شود که در صورت امکان با معرفی یک معدن دیگر، این معدن جابجا شود؛ هرچند کار آسانی نیست، اما شدنی است.

وی با تاکید بر این‌که معاونت میراث فرهنگی در حال حاضر قصد ساخت یک جریان در این زمینه را دارد، می‌گوید: از سوی دیگر اگر قرار است معدن‌کار در همین نقطه کار خود را ادامه دهد، باید مراقب باشد در بخش‌هایی که به پیکره‌ی قلعه سموران آسیب وارد می‌شود،‌ عملیاتی انجام نشود.

او می‌افزاید: از همکاران و دوستان خود در میراث فرهنگی کرمان نیز خواسته‌ام تا به دقت بررسی کنند که اگر آسیب ساختاری یا منظری به این قلعه وارد می‌شود، آن را اعلام کنند؛ با این وجود به صورت همزمان نیز تلاش می‌کنیم تا در صورت امکان، معدن به جای دیگر منتقل شود.

طالبیان درباره‌ی احتمال تخریب بخش‌هایی از قلعه نیز بیان می‌کند: زمانی که قلعه را ثبت کردیم، هنوز به حریم قلعه هم وارد نشده بودند. در حال حاضر نیز مطمئن هستیم که به عرصه‌ی این بنای تاریخی وارد نشده‌اند، اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، میراث فرهنگی شکایت قضائی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha