• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94122616505
  • منبع : نمایندگی سمنان

مرمت و بهسازی مقبره بایزید بسطامی

مرمت و بهسازی مقبره بایزید بسطامی

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: مقبره عارف نامی بایزید بسطامی مرمت و بهسازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: مقبره عارف نامی بایزید بسطامی مرمت و بهسازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «حمیدرضا حسنی» با اشاره به بازدید ماه گذشته ریاست سازمان میراث‌فرهنگی کشور از مجموعه تاریخی بسطام و ابراز نارضایتی از نمای مقبره این عارف نامی، گفت: بر این اساس کار اصلاح و مرمت و بازسازی مقبره بایزید بسطامی انجام شد.

وی افزود: در این مرحله از مرمت کار جمع‌آوری حصار فلزی و سکوی الحاقی، اجرای سکوسازی با سنگ تیشه‌ای، اجرای سنگ قبر از جنس کریستال و مرمر و حکاکی روی سنگ قبر انجام شد.

حسنی گفت: سنگ قبر پیشین مزار بایزید بسطامی متعلق به دوره قاجاریه و مربوط به شخصی به نام محمد دیلمی معروف به قاضی ملک بود که در دوران پهلوی دوم زمان ساخت سر در ورودی مجموعه(ورودی شمالی) از مزار قاضی ملک جدا و بر روی مزار بایزید نصب شده بود و هم‌اکنون برای بازدید علاقه‌مندان به موزه عرفان شرق بسطام منتقل شده است.

کارشناس مرمت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز در این‌باره گفت: طرح مقبره بازسازی شده توسط اعضای کمیته فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان و با در نظر گرفتن وارد نشدن لطمه منظری به مجموعه بسطام تصویب و اجرایی شده است.

«امید علی صادقی» با بیان این‌که نام بایزید بسطامی توسط استاد «غلامحسین امیرخانی» استاد برجسته خط ایرانی بر روی سنگ قبر نقر شده است، افزود: بیشتر خوشنویسان معاصر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از خط استاد امیرخانی مشق کرده‌اند.

وی افزود: این استاد هنرمند تاکنون دوبار موفق به دریافت نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر شده است.

«مسعود سلطانی‌فر» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بازدید خود در بهمن‌ماه امسال از مجموعه بسطام با انتقاد از وضعیت آرامگاه بایزید بسطامی عارف بزرگ تاریخ ایران گفته بود: آرامگاه این عارف بزرگ در بسطام بیشتر شبیه دکه روزنامه‌فروشی است.

وی گفته بود: این آرامگاه در شأن این عارف و مجموعه تاریخی بسطام نیست و از استاندار سمنان خواسته بود با اجرای طرحی ضربتی، تا پیش از نوروز 95 این آرامگاه را نوسازی و در شأن مجموعه تاریخی آماده کند.

آرامگاه پیشین عارف شهیر بایزید بسطامی فاقد هرگونه تزیینو فقط دارای یک پنجره مسقف آهنی بود.

مجموعه تاریخی بسطام در برگیرنده آثاری از دوران سلجوقی به بعد است. یکی از این آثار مرقد و چله خانه «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطامی» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن دوم هجری قمری است.

مرقد ابویزید یک قبر ساده در گوشه جنوبی صحن باز مجموعه تاریخی بسطام و در مجاورت گنبد و ایوان غازان‌خان است، دیگر آثار تاریخی این مجموعه شامل ایوان‌ها، مساجد، مناره، برج، امامزاده و ... است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha