• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94122616636
  • خبرنگار : 71191

فرار موزه‌های تهران از «چهارشنبه‌سوری»

فرار موزه‌های تهران از «چهارشنبه‌سوری»

«موزه‌ی ملی ایران» و مجموعه‌های فرهنگی - تاریخی «کاخ‌ گلستان»، «سعدآباد» و «نیاوران» به عنوان چند بنای تاریخی - موزه‌ای تهران روز گذشته و در عصر «چهارشنبه‌سوری» به دستور اداری سازمان میراث فرهنگی سه ساعت زودتر تعطیل شدند.

«موزه‌ی ملی ایران» و مجموعه‌های فرهنگی - تاریخی «کاخ‌ گلستان»، «سعدآباد» و «نیاوران» به عنوان چند بنای تاریخی - موزه‌ای تهران روز گذشته و در عصر «چهارشنبه‌سوری» به دستور اداری سازمان میراث فرهنگی سه ساعت زودتر تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، شاید بتوان موزه‌ها را به عنوان یکی از مکان‌هایی که می‌توانند در بحث فرهنگ‌سازی و آداب و رسوم ایران تاثیرگذار باشند، مهم دانست. تاثیرگذاری که بتواند رسم و رسومات اصیل و سنتی ایران را به درستی نشان دهد.

حال اگر درست در زمانی که با یک برنامه‌ریزی مناسب این مکان‌ها می‌توانند برگزاری یک آئین اصیل را به مردم نشان دهند، خود نیز پا به پای دیگر افراد راه‌ها را بر این آموزش همگانی ببندند، کجا و کی می‌توان از مشکلاتی که در برگزاری آئینی مانند «چهارشنبه سوری» رخ می‌دهد، جلوگیری کرد.

در رسم سنتی چهارشنبه‌سوری با توجه به تغییراتی که برخی مردم در برگزاری این مراسم ایجاد کرده‌اند، موزه‌هایی مانند «موزه مردم‌شناسی» می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

البته با توجه به تبدیل برگزاری این آئین در قالب یک امنیت اجتماعی، لزوم حضور شورای فرهنگی عمومی، شورای شهر و برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی در کنار میراث فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره‌کل موزه‌ها درباره‌ی علت تعطیلی چند ساعته‌ی موزه‌ها در عصر روز گذشته (سه‌شنبه 25 اسفند) گفت: براساس دستور اداری سازمان میراث فرهنگی عصر روز گذشته همه ادارات وابسته به میراث فرهنگی در تهران سه ساعت زودتر تعطیل شدند، تا مشکلی برای رفتن به منزل نداشته باشند.

او درباره‌ی لزوم فرهنگ‌سازی برای برگزاری آئینی مانند چهارشنبه سوری توسط موزه‌ها، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی کردنِ یک موضوع فرهنگی، یک بحث بخشنامه‌ای نیست که بخواهند این فرهنگ را تغییر دهند.

مدیر اداره کل موزه‌ها افزود: از سوی دیگر ما در شرایطی قرار داریم که احساس می‌کنیم، باید برای خانواده‌هایی که در موزه‌ها کار می‌کنند، به علت حجم اتفاقات، ترافیک و آتش‌بازی‌ها و مشکلاتی که در محدوده رفت و آمدشان در این شب وجود دارد، تدبیری بیندیشیم. براساس همین مباحث این نوع تصمیم‌ها گرفته می‌شود و در سیستم اداری اعلام می‌شود که موزه‌ها چند ساعت زودتر تعطیل شوند.

وی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنند چنین تغییراتی را در برگزاری این نوع از سنت‌ها ایجاد کنند، افزود: باید نخست همه مسائلی که لازمه‌ی تغییر هستند، فراهم شود، چون به این شکل نیست که یک فرهنگ شکل گیرد. ما با یک روز و یک سال نمی‌توانیم یک فرهنگ را تغییر دهیم، این کار باید به مرور شکل گیرد.

او اضافه کرد: اگر فکر کردیم که دو روز مانده به چهارشنبه‌سوری باید این فرهنگ را تغییر دهیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی از نظر سازمانی، متولی این تصمیم‌گیری نیست. این بحث باید یک کمیته کارشناسی داشته باشد که چه عواملی باعث شده تا این چهارشنبه‌سوری از یک مراسم سنتی به مراسمی تبدیل شود که امروز همه از آن ناراضی هستند؟

به گفته‌ی این مقام مسئول، باید این بحث و عوامل آن بررسی شوند که چه عواملی باعث شدند تا چهارشنبه‌سوری سنتی تغییر پیدا کند و تداوم نداشته باشد.

کارگر تأکید کرد: باید یک کار پژوهشی، علمی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی روی این اتفاق صورت بگیرد. اگر هم بخواهند تصمیمات کلان بگیرند، باید ارگان‌های متولی تصمیم‌گیر باشند. چون ما نمی‌توانیم در برابر سرما لباس بر تن نکنیم و بگوییم هوا سرد نیست یا موزه را زودتر تعطیل نکنیم و بگوییم با این کار ثابت می‌کنیم که هوا خوب است.

به گزارش ایسنا، شاید اگر برخی گروه‌های مردم‌نهاد به جای ایجاد کمپین‌های مختلف برای چنین آئین‌هایی، به فکر ایجاد یک الگو‌سازی می‌افتادند؛ به جای خودسوزی‌هایی که چند سال است رخ می‌دهد و هیچ‌کس به هشدارهای قبل از برگزاری آن‌ها توجهی ندارد، می‌توانستند به درست برگزار شدن چنین آئینی کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha