• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95012409670
  • خبرنگار : 71413

اعتراض به بنیاد «پن» به‌خاطر همکاری با اسرائیل

اعتراض به بنیاد «پن» به‌خاطر همکاری با اسرائیل

گروهی صدنفره از نویسندگان مطرح از جمله «آلیس واکر»، با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را نسبت به حمایت شدن بنیاد «پن» آمریکا از سوی اسرائیل اعلام کردند.

گروهی صدنفره از نویسندگان مطرح از جمله «آلیس واکر»، با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را نسبت به حمایت شدن بنیاد «پن» آمریکا از سوی اسرائیل اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اواخر ماه جاری میلادی جشنواره‌ هفت‌روزه‌ای به نام «صداهای جهان» در نیویورک برگزار می‌شود. بنیاد ادبی «پن» آمریکا این رویداد را با حمایت رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند و همین موجب ناخشنودی گروهی از نویسندگان شده است.

بیش از 100 نویسنده از جمله «آلیس واکر» برنده جایزه «پولیتزر»، «ریچارد فورد» و «جونو دیاز» با نگارش و امضای این نامه از «پن» درخواست کردند حمایت مالی رژیمی که حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد، رد کند.

در برنامه‌های اعلام‌شده این فستیوال، بنیاد «پن» آمریکا اسرائیل را به عنوان حامی و اسپانسر این رویداد معرفی کرده است. در این نامه سرگشاده با اشاره به این اقدام آمده است: عمیقا تاسف‌برانگیز است که این جشنواره حمایت اسرائیل را پذیرفته، با وجود این که این مساله نادیده گرفته شدن چنددهه‌ای حقوق مردم فلسطین از جمله نویسندگان و روزنامه‌نگاران این کشور را تشدید می‌کند.

به گزارش گاردین، در میان نویسندگانی که پای این نامه را امضا کرده‌اند نام «گیلیان سلوو» و «کامیلا شمسی» رییس و نایب‌رییس سابق بنیاد «پن» انگلیس هم دیده می‌شود. «ایلین مایلز»، «لوییس اردریچ» و «احمد قطامش» از دیگر چهره‌های ادبی هستند که حمایت اسرائیل از این جشنواره را محکوم کرده‌اند. قطامش نویسنده‌ای فلسطینی است که بدون هیچ جرمی توسط رژیم اشغالگر قدس زندانی شد و بنیاد بین‌المللی «پن» به این اقدام اعتراض کرد.

«واکر» نویسنده رمان «رنگ بنفش» در این‌باره گفت: به عنوان یکی از اعضای «پن» از این نهاد که باید حامی حقوق نویسندگان باشد، می‌خواهم برای نویسندگان، دانشگاهی‌ها و دانشجویان فلسطینی که تحت سلطه خفقان‌آور اسرائیل هستند و حق آزادی بیان‌شان نادیده گرفته می‌شود، قیام کند. همراهی و تقویت کردن دولتی که حقوق اولیه فلسطینی‌ها را زیر پا می‌گذارد، باید آخرین کاری باشد که «پن» انجام می‌دهد.

با این حال بنیاد «پن» آمریکا در پاسخ به این اعتراض‌نامه اعلام کرد که با توجه به قوانین مصوب این سازمان و بدون در نظر گرفتن علت این مساله، در هیچ بایکوت فرهنگی شرکت نخواهد کرد.

بنیاد «پن» آمریکا پیش‌تر نیز از سوی دیگر شعبه‌های آن در نقاط مختلف دنیا مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ سال گذشته اعطای جایزه آزادی بیان به مجله موهن «شارلی ابدو» موجب اعتراض اعضای این نهاد و دیگر چهره‌های فرهنگی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha