• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 95013013583
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

برداشت اصولی گیاهان دارویی مانع از انقراض گونه‌های گیاهی

برداشت اصولی گیاهان دارویی مانع از انقراض گونه‌های گیاهی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: بیش از 460 گونه گیاهی دارویی در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: بیش از 460 گونه گیاهی دارویی در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

عبدالعلی غفاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی یکی ‌از مهمترین رویشگاههای انواع مختلف گیاهان وحشی و دارویی در کشور به شمار می‌رود و همه ساله در فصل بهار شاهد رویش انواع گیاهان خوراکی و کوهی در رویشگاههای استان و به تبع آن سرازیر شدن مردم برای چیدن این گیاهان هستیم که تاکنون حداکثر 700 و حداقل 460 گونه گیاهی دارویی در این منطقه شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه حدود 50 گونه دارویی و خوراکی در فصل بهار در مناطق مختلف استان مورد توجه و برداشت قرار می گیرد گفت: گیاهانی چون یلمیک، شنگ، بولاغ اوتی، مندی، کهلیک اوتی، گندله، نعناع و جعفری کوهی، ریواس، کنگر، اسفناج وحشی، گل گاوزبان، قاریاغی، پونه و قارچ کوهی تنها تعداد محدودی از صدها گیاه خوراکی موجود در استان است که با آمدن فصل بهار بخشی از نوید بخش سفره های مردم استان می شود و بخشی از این ها جز داروهای گیاهی محسوب می شود.

غفاری گفت: تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی های سالانه، برداشتهای هدایت نشده، گسترده بودن عرصه و عدم توانایی هدایت مردم در برداشت از گیاهان کوهی از مهمترین مشکلاتی است که این گونه های منحصر به فرد در استان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت های بی رویه گونه گیاهی دارویی از سوی دیگر این گونه های گیاهی را در معرض خطر انقراض قرار داده است افزود: مناطقی مانند دره شهدا ، قاسملو و کوه سیر و قوشچی در شهرستان ارومیه بیشتر مورد توجه مردم در این زمینه است و در معرض خطر انقراض گونه های گیاهی خوراکی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: جهت جلوگیری از انقراض گونه های دارویی استان باید نسبت به برداشت اصولی و کنترل شده این گیاهان اقدام و از بوته کنی برخی گیاهان مثل آویشن و خارج کردن پیاز گیاهان پیازدار نیز باید خودداری کرد و همچنین در زمینه مصرف این گیاهان و سبزی ها نیازمند دقت و برنامه ریزی هستیم چرا که برداشت بی رویه و بی برنامه نسل این نوع گیاهان را با خطر مواجه می کند.

غفاری گفت: تنوع این گیاهان نیز که مصارف مختلفی اعم از خوراکی، دارویی و آرایشی دارد، فضای لازم را برای سرمایه گذاری در این بخش در این استان پهناور فراهم کرده است وحفظ این گیاهان از وظایف نهادها و سازمان های علمی از جمله مرکز تحقیقات بوده که در این راستا فعالیتهای علمی زیادی از جمله ایجاد هر بار یوم گیاهی استان با بیش از ده هزار نمونه گیاهی،جمع آوری بذور گیاهان دارویی و مرتعی استان و نگهداری آنها در بانک ژن گیاهی،جمع آوری و شناسایی گیاهان در حال انقراض انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه فرهنگ بومی هر منطقه از استان بیانگر نوع مصرف و نوع گیاهان جمع آوری شده است گفت: گیاه چریش مختص مناطق شمالی استان و بیزا مختص مناطق جنوبی استان است و برخی گیاهان مانند کنگر و ریواس و پونه در تمام استان مصرف خوراکی و دارویی دارد.

غفاری با اشاره به ارزش ریالی این گیاهان گفت: برداشت گیاهان دارویی و کوهی منبع درآمدی مناسبی برای روستائیان این منطقه است و در این فصل سال گروه هایی از خانواده‌های روستایی و گاها شهری در کوهپایه‌ ها و دشتهای مناطق مختلف آذربایجان غربی با جمع آوری و عرضه این گیاهان به بازار منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد می کنند اما تعیین قیمت این گیاهان به عهده بازار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha