• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95013014160
  • خبرنگار : 71191

مدیرعامل صندوق احیا:

در واگذاری 100 بنای تاریخی کوتاه نمی‌آییم

در واگذاری 100 بنای تاریخی کوتاه نمی‌آییم

صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی به خود و بهره‌برداران عمارت مسعودیه فرصت داده تا دو ماه آینده، وضعیت این بنای تاریخی و چگونگی بهره‌برداری از این بنا را مشخص کنند و در این میان احتمال شکایت حقوقی از متولیان کنونی این عمارت وجود دارد.

صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی به خود و بهره‌برداران عمارت مسعودیه فرصت داده تا دو ماه آینده، وضعیت این بنای تاریخی و چگونگی بهره‌برداری از این بنا را مشخص کنند و در این میان احتمال شکایت حقوقی از متولیان کنونی این عمارت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در نشست خبری مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی که صبح امروز (دوشنبه 30 فروردین) در موزه ظروف سعدآباد برگزار شد، محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی، از فرصت‌هایی که به برخی بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی داده شده، خبر داد.

از بهره‌بردار عمارت مسعودیه شکایت می‌کنیم

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، درباره‌ نحوه‌ی ارزیابی سبقه‌ی فرهنگی سرمایه‌گذاران بناهای تایخی و نوع کاربری‌هایی که آن‌ها به این بناها می‌دهند، اظهار کرد: ما از شرکت‌هایی مانند شرکت عظام برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی استقبال می‌کنیم. هر برند و شخص حقیقی و حقوقی با توانمندی مالی در صورتی که در حوزه مرمت و بهره‌برداری افراد و مشاوران ذیصلاحی را به کار بگیرد، می‌تواند در مزایده‌های صندوق احیا شرکت کند.

به گفته‌ وی، کمیته ارزیابی در صندوق احیا توانمندی‌های مالی سرمایه‌گذاران را به دقت بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه عمارت مسعودیه از حدود پنج سال گذشته در اختیار شرکت عظام قرار گرفته و به مرور مرمت و حتی بهره‌برداری می‌شود، ادامه داد: در 9 ماه گذشته این بهره‌برداری‌ها توسط این بخش خصوصی انجام می‌شود، در صورتی که باید این اقدامات توسط آن شرکت متوقف شود.

او ادامه داد: امیدوارم دوستان متقاعد شوند که باید این بهره‌برداری‌ها را تا قبل از پایان کامل مرمت، متوقف کنند. براساس بحث‌های حقوقی که در این صندوق وجود دارد، آن عمارت باید به سازمان میراث فرهنگی برگردد، هرچند در قدم نخست تلاش می‌کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

«پوینده» در پاسخ به این پرسش که آیا مسعودیه از واگذاری نمره منفی می‌گیرد؟ اظهار کرد:‌ متأسفانه مداخلات برخی افراد که سبقه کارشناسی و علمی زیادی ندارند، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. ما همه فرایندهایی که برای رسیدن به مرمت و بهره‌برداری است را طی می‌کنیم و پس از آن وارد مباحث حقوقی می‌شویم.

او تأکید کرد:‌ باید مکاتبات فنی و حقوقی لازم را برای مسعودیه انجام دهیم و تا حدود دو ماه آینده امیدواریم به نتیجه مورد نیاز برسیم.

مرجع تشخیص نفایس میراثی، معاونت میراثی است

«پوینده» در پاسخ به چگونگی بحث تشخیص نفایس برای بناهایی مانند عمارت مسعودیه نیز گفت: مرجع تشخیص بناهای نفیس مشخص است. قبل از اینکه این بناها در مسیر مزایده قرار بگیرند، ما آن فهرست لیست را به معاونت میراث فرهنگی اعلام می‌کنیم و هر بنایی که معاونت اعلام کند نفیس است را از لیست مزایده خارج می‌کنیم.

او در پاسخ به علت اینکه چرا صندوق احیا وظیفه تشخیص نفایس را بر عهده نمی‌گیرد، گفت: این صندوق یک موسسه وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود. اگر قانون ما را مرجع تشخیص قرار دهد، قطعا این کار را انجام می‌دهیم.

حکم جلب سرمایه‌گذار مجموعه "قهادان" را گرفته‌ایم

مدیر عامل صندوق احیا در ادامه با اشاره به وضعیت 10 خانه تاریخی در استان یزد که با نام مجموعه فهادان یزد شناخته می‌شود، گفت: ما حتی حکم جلب سرمایه‌گذار این مجموعه را نیز گفته‌ایم. آن شخص این بناهای تاریخی را به صندوق بازنمی‌گرداند و از سوی دیگر هیچ اقدامی برای مرمت و بهره‌برداری از آن بناها انجام نمی‌دهد.

«پوینده» همچنین در پاسخ به این پرسش که صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی چند پرونده حقوقی برای بازپس‌گیری بناهای تاریخی در اختیار دارد؟ تأکید کرد: مجموعه قهادان یزد، حمام نوبخت در تبریز از جمله پرونده‌های در دست اقدام هستند، اما هنوز هیچ شبکه حقوقی برای عمارت مسعودیه باز نشده است.

در واگذاری 100 بنای تاریخی کوتاه نمی‌آییم

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، درباره‌ی نحوه نظارت بر بناهایی که به بهره‌برداران واگذار می‌شود نیز اظهار کرد: در حال حاضر ما قوانین معطل مانده زیادی داریم که به نتیجه نمی‌رسند. اگر آخرِ تمام قانون‌ها فقط به یک احیا منجر شود به چه درد می‌خورد؟ ما باید این موارد را احیا کنیم و از آن‌ها خروجی داشته باشیم. ما در بحث واگذاری کوتاه نمی‌آییم. من در لیست 100 تایی که اعلام کرده‌ام، کوتاه نمی‌آیم.

«ابوالفضل عبیدی»، معاون فنی و اجرایی صندوق احیا نیز در این زمینه اظهار کرد: از هر استان در حوزه میراث فرهنگی معمولا یک ناظر را معرفی می‌کنیم. در واقع هر نفر یک حکم نظارت برای پروژه‌ها دارد، در حالی که در گذشته همکاران ما در حوزه نظارت حکم نداشتند.

او افزود: در حال حاضر با به رسمیت شناخته شدن ناظران هر ماه به طور متوسط یک بار از پروژه‌ها بازدید می‌شود. در واقع بین ما و مدیریت استان و معاونت میراث فرهنگی اکنون تعامل وجود دارد. فرمت‌های نظارت و گزارش‌های روزانه نیز هر کدام انجام می‌شود و ناظران در چهار بخش گزارش‌های روزانه، گزارش‌های هفتگی، گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های شش ماهه نتایج کار خود را اعلام می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha