• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95020603168
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فقط شرکت‌های دارای مجوز از محیط‌زیست سم امحا کنند

فقط شرکت‌های دارای مجوز از محیط‌زیست سم امحا کنند

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول سموم جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: امحای سموم کشاورزی تنها از طریق شرکت‌هایی که دارای مجوز از سازمان محیط‌زیست هستند، انجام می‌شود.

کارشناس مسئول سموم جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: امحای سموم کشاورزی تنها از طریق شرکت‌هایی که دارای مجوز از سازمان محیط‌زیست هستند، انجام می‌شود.

فاطمه حلاج‌ نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه آمار سموم قاچاق توسط اداره اموال تملیکی و یا گمرکات تعیین می‌شود، اظهار کرد: برای امحای این سموم شرکت‌هایی هستند که با دارا بودن مجوز از سازمان محیط‌زیست سم‌ها را اخذ کرده و با پرداخت هزینه‌های لازم امحای آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار جهاد کشاورزی تحویل سموم به شرکت‌های مخصوص آن است، گفت: این شرکت‌ها با سازمان محیط‌زیست مبدا و مقصد هماهنگ شده و تمامی امور به خود سازمان محیط‌زیست بر می‌گردد.

کارشناس مسئول سموم جهادکشاورزی خراسان رضوی استفاده از روش‌های بیولوژیک را به جای استفاده از سموم رایج دانست و افزود: عوامل مفید نیز از طریق این روش‌ تولید شده که البته مطلق نبوده بلکه تلفیقی از روش‌ها است چراکه هیچ‌گاه به صورت مطلق نه می‌توان سم را حذف کرد و نه اینکه از روش‌های بیولوژیک به تنهایی استفاده نمود.

حلاج‌نیا با اشاره به اینکه در برخی از موارد اصرار می‌شود از روش‌های بیولوژیک استفاده شود، تصریح کرد: تمام تلاش بر این است که یا از روش‌های بیولوژیک استفاده شود و یا سم‌هایی که پایه آن مواد بیولوژیک هستند مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص نوع سم استفاده شده برای محصولات نیز خاطرنشان کرد: نوع سم بستگی به محصول دارد که به طور مثال برای باغ‌ها از سموم کنه‌کش استفاده می‌شود، البته این امر بستگی به سال تولید محصول نیز دارد، مثلا در بعضی از سال‌ها نوع خاصی از آفات وجود ندارد پس دلیلی برای استفاده از سموم آن نیز وجود نخواهد داشت.

کارشناس مسئول سموم جهادکشاورزی خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: یک سال به علت گرمی و خشکی هوا استفاده از سموم کنه‌کش رواج زیادی پیدا کرد اما توقع داریم در سال‌های جدید برخی از آفات با مدیریت صحیح کشاورزان دیگر وجود نداشته باشد.

حلاج‌نیا در خصوص چگونگی تحویل سموم به کشاورزان نیز اضافه کرد: کشاورزان برای استفاده از سموم حتما باید به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کرده و تحت هیچ‌عنوانی بدون داشتن مجوز به کشاورزی سم داده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: کشاورزان با بردن نمونه محصولات و یا بردن کارشناس به باغ‌های زراعی خود سم مورد نیاز را از طریق نسخه‌های گیاه‌پزشکی صادر شده و با مراجعه به مراکز مربوطه دریافت ‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha