• شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95021106284

قباد شیوا:

برای «تهرانی» مهم نبود کسی او را بشناسد

برای «تهرانی» مهم نبود کسی او را بشناسد

قباد شیوا در مراسم بزرگداشت حسن فوزی تهرانی - گرافیست - گفت: برای «تهرانی» مهم نبود کسی او را بشناسد و در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کرد. حتی وقتی انجمن به راه افتاد و گفتم بیا عضو شو، نیامد. این ما هستیم که باید قدر او را بدانیم.

قباد شیوا در مراسم بزرگداشت حسن فوزی تهرانی - گرافیست - گفت: برای «تهرانی» مهم نبود کسی او را بشناسد و در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کرد. حتی وقتی انجمن به راه افتاد و گفتم بیا عضو شو، نیامد. این ما هستیم که باید قدر او را بدانیم.

به گزارش ایسنا، در دومین برنامه‌ی برگزارشده به‌مناسبت روز جهانی «گرافیک - دیزاین»، یاد فوزی تهرانی در موزه گرافیک ایران گرامی داشته شد. این مراسم توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک و با حضور تعدادی از هم‌نسلانش، طراحان گرافیک، اساتید و دانشجویان این رشته برگزار شد. همچنین در این مراسم، آثار جذاب و به‌یادماندنی فوزی تهرانی و تعدادی از آثار هم‌نسلان او، از گنجینه‌ی موزه‌ی گرافیک ایران روی دیوار قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه، بهرام کلهرنیا به نمایندگی از هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، گفت: امسال در محل موزه‌ی گرافیک ایران برای یادبود استاد و همکار ارجمندمان، فوزی حسن تهرانی و افتتاح نمایشگاهی از آثار ایشان و ثبت عکس دسته‌جمعی سالانه دور هم جمع شده‌ایم. ضمن این‌که سال گذشته دوستان بسیار عزیز و بزرگواری را از دست دادیم، مانند کمال کاملیا، هوشنگ کاظمی وعلی‌اصغر معصومی.

تهرانی هنرمند بزرگی بود که در قالبی کوچک نمی‌گنجید

مهنوش مشیری - هنرمند و طراح گرافیک - در این مراسم درباره‌ی تهرانی اظهار کرد: او از آداب و رسوم متداول غرب وارهیده بود، اهل مماشات با چیزهای کم ارزش نبود و بلندپرواز بود. مانند عقاب تیز پَری که همه چیز را در این خاکدان رها کرده، از سر عالم بی‌هیچ دغدغه گریخته، از محاسبه‌ی سود و زیان بی‌حوصله، آزاده و هم‌زمان محصور در هندسه کلاسیک فیثاغورتی که از قواعد منظم خط و سطح و نقطه پیروی می‌کند و همچون میثاقی به آن وفادار است. او شباهت آشکاری با ترجیع‌بند آثارش دارد.

وی ادامه داد: اهمیت و ارزش کارهای او وقتی بارزتر می‌شود که می‌بینیم در روند کهنه شدن شیوه‌های ناتورالیستی تصویرگری، گرافیک و نقاشی خود را نمی‌بازد و به بهانه‌ی نوجویی و نوگرایی، فریفته‌ی شعبده‌بازی‌های هنری امروز نمی‌شود. مصلحت‌اندیشی را نمی‌پسندد و به فکر مقبولیت در نزد مردم نیست و از زیرکی‌های متداول دوری می‌کند. این مختصر، گوشه‌ای از شخصیت قلندرمآب و صوفی‌منش او است.

بزرگداشت فوزی تهرانی

او همچنین بیان کرد: تهرانیِ به‌یادماندنی، از اینجا به بعد تو دیگر بخشی از پیشینه‌ی هنر این مرز و بومی و آثارت می‌ماند تا سرمشق و الگویی برای آیندگان باشد. برای آن‌ها که بعد از تو به این عرصه می‌آیند، برای آن‌ها که چون به تاریخ بعد از عصر کامپیوتر و دیجیتال رجوع کنند، به یاد آورند هنرمندان بزرگی زندگی می‌کردند که در قالب‌های کوچک نمی‌گنجیدند.

تهرانی برای من هنوز زنده است

قباد شیوا - هنرمند گرافیست - نیز در این مراسم به بیان خاطراتش با تهرانی پرداخت و گفت: ما به تهرانی می‌گفتیم «پاشا». از سال 1332 من که اطراف همدان نقاشی می‌کردم، نقاش و پدیده‌ای آنجا بود به نام مرحوم سیف‌الله گلپریان که در نقاشی، موسیقی و تئاتر، تبحر داشت و پدر شهرام گلپریان است. ایشان یک آتلیه آموزش نقاشی داشت. من یکی از آرزوهایم این بود که پیش ایشان بروم و تلمذ کنم. پدرم مرحوم گلپریان را دیده و گفته بود و ایشان هم قبول کرده بود که من را بپذیرد. روزی که آنجا رفتم پسر دیگری بود که خیلی با هم دوست شدیم. خانواده‌اش پاشا صدایش می‌کردند و نه تهرانی. هنوز در دبیرستان بودیم و رفاقت‌مان از آن آتلیه شروع شد و چقدر خوب کار می‌کرد و حس بسیار قوی‌ای داشت.

او افزود: آثاری که از ایشان مانده، معرف روحیه‌ی او است. همه آثارش از سلامت خوب و هنری برخوردارند. حالا نسل‌های بعدی می‌آیند و می‌بینند چه کسانی میلی‌متر و میلی‌متر آمدند و این هنر را رشد دادند و ما باید قدر او را بدانیم. خانم مشیری درست گفت، برای خود او مهم نبود که کسی او را بشناسد و در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کرد و حتی وقتی انجمن به راه افتاد و گفتم بیا عضو شو نیامد و هرگز هم از من چیزی نخواست، ولی این ما هستیم که باید قدر او را بدانیم. تهرانی برای من هنوز زنده است.

بزرگداشت فوزی حسن تهرانی

بزرگ‌ترین اثر هنری تهرانی، نوع زندگی و منش او است

مهدی فیروزان - مدیر انتشارات سروش - نیز در این مراسم گفت: این مجلس به گمانم یک تفاوت آشکار با مجالس تکریم یا بزرگداشتی دارد که برای سایر هنرمندان برگزار می‌شود. این مجلس بسیار دقیق شکل گرفته است. اخلاقیات آقای تهرانی و شخصیت ایشان به دقت و درستی بیان شد. آیا آقای تهرانی مایل به برگزاری چنین جلسه‌ای می‌بود؟ جواب منفی‌ است. آیا به او چیزی می‌افزاید؟ جواب بازهم منفی‌ است. او بزرگتر از این گفت‌وگوها و حتی بزرگتر از آثارش است. به گمان من، بزرگترین اثر هنری او، نوع زندگی و منش او است.

او ادامه داد: من در تهرانی، یک مفهوم وجودی را می‌بینم. کامپیوتر دارد جای همه چیز را می‌گیرد، اما من آن جانِ هنری را می‌گویم، آن مفهومِ بی‌نیازی را می‌گویم که اگر یک هنرمند با همه پاکی، صافی و توانایی‌هایی‌های که دارد به آن بی‌نیازی برسد، آن‌گاه تهرانی در آن دیده می‌شود.

سپس فیلمی 20 دقیقه‌ای درباره‌ی زنده‌یاد حسن فوزی تهرانی که به همت نشریه «تندیس» ساخته شده بود، به‌نمایش درآمد و سپس نمایشگاه آثار او افتتاح شد.

این نمایشگاه در موزه گرافیک به نشانی بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، خیابان استقلال، خیابان توحید شمالی، پارک پلیس، عمارت «ارباب هرمز» میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.