• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95022918447
  • منبع : نمایندگی همدان

احداث موزه «میراث ورزش باستانی» در زورخانه «همه‌کسی» همدان

ایسنا/همدان رئیس امور موزه‌های استان همدان از احداث موزه میراث ورزش باستانی در زورخانه همه‌کسی شهر همدان خبر داد و گفت: به مناسبت روز جهانی موزه بازدید از تمامی موزه‌های استان به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

رئیس امور موزه‌های استان همدان از احداث موزه میراث ورزش باستانی در زورخانه همه‌کسی شهر همدان خبر داد و گفت: به مناسبت روز جهانی موزه بازدید از تمامی موزه‌های استان به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

"لیلا خوشمو" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، با بیان اینکه بازدید از تمامی موزه‌های استان در روز 29 اردیبهشت به مناسبت روز موزه رایگان است، افزود: موزه‌های استان همدان در سه دسته مشارکتی، غیروابسته و تحت پوشش میراث فرهنگی قرار می‌گیرند.

وجود 14 موزه فعال در استان همدان

وی شمار موزه‌های تحت پوشش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان را 7 مورد دانست و اظهار کرد: موزه‌های هگمتانه، طب بوعلی‌سینا، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند و موزه‌های تاریخ و فرهنگ در شهرستان‌های نهاوند، اسدآباد، ملایر و تویسرکان تحت پوشش میراث فرهنگی هستند.

وی موزه هگمتانه را با داشتن آثار باستانی و قدمت 21 ساله از قدیمی‌ترین موزه‌های همدان برشمرد و افزود: موزه مردم‌شناسی حمام حاج‌آقا تراب هم معرف فرهنگ مردم این خطه است.

وی ادامه داد: موزه‌های تاریخ و فرهنگ شهرستان‌های مذکور رویکرد باستانی و مردم‌شناسی دارند همچنین موزه طب بوعلی واقع در آرامگاه بوعلی‌سینا ابزار و وسایل طب پزشکی در دوران اشکانیان را در بردارد.

خوشمو موزه‌های شهدای نهاوند، مشاغل در گنبد علویان و موزه آموزش و پرورش را از جمله موزه‌های مشارکتی دانست و عنوان کرد: در احداث این موزه‌ها نهادهایی همچون آموزش و پرورش و بنیاد شهید با میراث فرهنگی و صنایع‌دستی مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: موزه شهدا شامل آثار شهیدان و موزه مشاغل شامل آثار مشاغل سنتی همدان که اکنون به باد فراموشی سپرده شده را در بر دارد و ابزار و وسایل این مشاغل را با توضیحات برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است.

رئیس امور موزه‌های استان همدان اضافه کرد: موزه آموزش و پرورش واقع در دبیرستان ابن‌سینای شهر همدان آثار و قدمت این نهاد را با اسناد به منظر دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

وی موزه‌های تاریخ طبیعی، دفاع مقدس، مردم‌شناسی دانشگاه آزاد و موزه برق را از جمله موزه‌های غیروابسته دانست و گفت: این موزه‌ها بدون مشارکت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و به صورت مستقل توسط نهادهای موبوطه احداث شده‌اند و موضوعاتی در زمینه‌های علمی-آموزشی و تاریخی را در بردارند.

وی ادامه داد: موزه تاریخ طبیعی توسط دانشگاه بوعلی‌سینا، موزه دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، موزه برق توسط شرکت توزیع برق و موزه مردم‌شناسی دانشگاه آزاد توسط این دانشگاه احداث شده است.

خوشمو با تاکید بر اینکه موزه‌ها از نخستین مکان‌هایی هستند که گردشگر به محض ورود به یک شهر قصد بازدید از آنها را دارد، اظهار کرد: موزه‌ها معرف بسیار خوبی از تاریخ و فرهنگ هر منطقه هستند بنابراین گردشگران به محض ورود به یک شهر با بازدید از موزه‌ها می‌خواهند با فرهنگ و تاریخ مردم آن خطه آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها در خدمت توسعه جامعه هستند، خاطرنشان کرد: موزه‌ها آثار گذشتگان و محیط زندگی آنها را در منظر دید علاقه‌مندان می‌گذارد و ضمن آموزش به افراد از این آثار تاریخی حراست می‌کند.

موزه میراث ورزش باستانی در همدان احداث می‌شود

خوشمو از احداث موزه میراث ورزش باستانی در زورخانه همه‌کسی در همدان خبر داد و تصریح کرد: این موزه با مشارکت مالک زورخانه و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان راه‌اندازی می‌شود که طرح توجیهی این بنا ارائه شده و مراحل اولیه احداث آن در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه موزه‌های هگمتانه و طب بوعلی‌سینا از جمله موزه‌های برتر کشور هستند، تصریح کرد: در سال 93 موزه هگمتانه در شاخه توسعه فیزیکی از شورای بین‌المللی موزه‌ها موفق به کسب عنوان برتر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha