• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95022918619
  • خبرنگار : 71553

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد

ضرورت تقویت جنبه کاربردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

ضرورت تقویت جنبه کاربردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر تعمیق جنبه‌های نظری پیش‌نویس الگو و تقویت جنبه کاربردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر تعمیق جنبه‌های نظری پیش‌نویس الگو و تقویت جنبه کاربردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر واعظ‌زاده در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از امروز با حضور اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و حماسه سوم خرداد، سالروز آزاد‌سازی خرمشهر، این روز را روزی دانست که مقاومت و پایداری ملت ایران نتیجه داد.

وی با اشاره به سابقه تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حکم مقام معظم رهبری در سال 1390 و ورود به پنجمین سال تاسیس مرکز، گزارش‌های دکتر اکبرزاده، دبیر کمیته علمی پنجمین کنفرانس و دکتر میرمعزی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را که در ابتدای شروع همایش از فرایند تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و الگوی پایه ارائه شد، گزارش‌های مفید اما فشرده‌ای دانست که پشتوانه آن‌ها تهیه نسخه‌های پشتیبان توسط صاحب‌نظران و اندیشمندان بوده که با وسواس ویژه و خاصی تدوین شده‌اند.

دکتر واعظ‌زاده ضمن تاکید بر حضور مفید جوانان، دانشجویان و کارشناسان در روند کار، گفت: نگارش اولیه‌ متن اسناد، یک کارنامه مدون دارد که عمدتا یکی از چهره‌های شناخته شده و یا حتی افرادی از میان شخصیت‌های برجسته علمی، مستقیما آن را تدوین کرده‌اند.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که ضرورت دارد به روند کار در پنج سال اخیر نگاه آسیب شناسانه‌ای داشته باشیم، افزود: باید مشکلات و موانع را بشناسیم تا در پرتو این شناخت، در رفع آن‌ها بکوشیم. تاکنون 40 هزار صفحه اسناد مدون و بیش از اینها اسناد تدوین نشده، تهیه شده است که باید آنها را تدوین کرد و کار را گسترش داد و بازخوردهای علمی آن را دریافت کرد.

وی گفت: تهیه‌ پیش‌نویس الگو با چالش‌های فراوانی مواجه است و آسیب‌ها عمدتا از ناحیه همین چالش‌هاست؛ در این پنج سال برای غلبه بر این چالش‌ها تلاش زیادی شد، اما هنوز فرصت و توان کافی برای غلبه کامل بر آنها فراهم نشده است.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تشریح این چالش‌ها اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها، چالش نحوه تهیه و تدوین الگو بوده است. این یکی از چالش‌هایی است که تا حدودی با یاری خدا بر آن غلبه کرده‌ایم. طبیعی است که شاید اگر تعدادی از صاحب‌نظران و اندیشمندان و دانشمندان در مرکزی دور هم جمع می‌شدند و به تهیه الگو می‌پرداختند، کار ساده‌تر انجام می‌شد؛ در حالی که الگو اکنون با شرکت گسترده محققان و صاحب‌نظران انجام می‌شود که هماهنگی و انسجام‌بخشی نتایج آن کار دشواری است.

وی ادامه داد: البته گاهی هم گمان می‌کنیم اگر متفکران ما زیر یک سقف و رو در رو سخن بگویند، نتیجه به دست آمده لزوما به اتفاق نظر و کاهش تفاوت نظرها منجر می‌شود؛ اما همیشه این طور نیست، مهم این است که در چنین فرآیند گسترده‌ای می‌توانیم به اسناد واحدی برسیم که حداقل اجماع را به عنوان پشتوانه خود داشته باشد.

چالش‌های دیگر در سخنان دکتر واعظ‌زاده سطح الگو و تدوین مباحثات بود.

وی در این باره گفت: الگو از یک طرف ریشه در نظریه‌های پیشرفت دارد و از طرف دیگر سند فرادستی اسناد برنامه‌ای کشور است. این که چقدر سند الگو به این نظریه نزدیک و از مسائل و واقعیت‌های ایران مستقل باشد، یک چالش بزرگ بود که خوشبختانه با رهنمودهای مقام معظم رهبری بر این چالش غلبه شده است. چالش تدوین مباحثات هم چالش دیگر ماست. در این پنج سال بیش از دو هزار جلسه بحث و بررسی درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شده است که در این جلسات گاه صد نفر و گاه تعداد محدودی مشارکت داشتند. نتایج این مباحثات باید تدوین و نشر شود.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش‌های نظری را از دیگر چالش‌های پیش رو برشمرد و افزود: چالش‌های نظری عمدتا دغدغه نسل جدیدی است که سعی دارد اسلام را به صحنه عمل و اجتماع بیاورد، اما این چالش اکنون متوجه تدوین الگو شده است.

دکتر واعظ‌زاده خاطرنشان کرد: چالش‌های نظری شامل دو گانه‌هایی مثل اسلامی بودن و ایرانی بودن الگو، دینی بودن و علمی بودن و بنای نظری و کاربردی الگو است. مبانی، آرمان، اصالت و سنت‌های الهی، ویژگی اسلامی بودن و موضوعاتی نظیر آسیب شناسی، پیشرفت و تبیین مسایل کشور و تحقیق پیرامون قابلیت‌های ملی ویژگی ایرانی بودن الگو را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: برای تهیه الگوی پیشرفت نه فعالیتهای ارزشمند و دانشگاهی به تنهایی کافی است و نه مطالعات حوزوی به تنهایی کفایت می‌کند. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید بر مطالعات هر دو طیف حوزوی و دانشگاهی متکی باشد. بخش‌هایی مثل مبانی آرمانها و رسالت بیشتر متکی بر مطالعات حوزوی و بخش‌هایی نظیر افق و تدابیر، بیشتر بر مطالعات دانشگاهی متکی است؛ اما مشارکت حوزه و دانشگاه در تهیه همه بخش‌ها لازم است. جمع میان معنویت و دنیا که از اصول اسلامی است، هنوز بحث کاملا تبیین شده‌ای نیست و نیاز به نظریه‌پردازی‌های بیشتری دارد.

دکتر واعظ‌زاده تصریح کرد: درباره دوگانه پیشرفت و عدالت هم چند نشست پژوهشی برگزار شده، اما چالش هماهنگی نظری آن کماکان باقی است و نیاز به پژوهش بیشتری دارد.

وی در ادامه افزود: چالش نظر و عمل از دیگر چالش‌های پیش روی ماست، قابلیت اجرایی شدن الگو در متن الگو باید وجود داشته باشد. متفکران بزرگ ما در حوزه نظر ید طولایی داشته‌اند، اما متون فلسفی حکمی ما کمتر وارد حوزه عمل در عرصه اجتماع شده‌اند که این موجب شده مباحث مبنایی ما غالبا به عنوان زینتی بر اسناد ما تلقی شود و در محتوای عملیاتی اسناد وارد نشود و لذا اجرایی نشود.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: نظریات دینی و علمی امروز ما باید با عمل و کنش اجتماعی ارتباط برقرار کند، اگر چالش ابتر بودن مبانی عمیق و ارزشمند و سست بودن مبانی برنامه‌های عملیاتی حل نشود، از اجرای الگوی پایه نتیجه بهتری از اسناد قبلی حاصل نخواهد شد. در این مسیر باید از یک طرف جنبه‌های نظری پیش نویس الگوی پایه پیشرفت تعمیق و از طرف دیگر جنبه کاربردی الگو تقویت شود. حجم عظیم کار هم از دیگر چالش‌های پیش روست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha