• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95023019236

ارائه 13 عنوان مقاله اجتماعی و فرهنگی در نشست الگوی پایه‌ پیشرفت

ارائه 13 عنوان مقاله اجتماعی و فرهنگی در نشست الگوی پایه‌ پیشرفت

در نشست الگوی پایه پیشرفت، 13 عنوان مقاله‌ی اجتماعی و فرهنگی در سالن‌های مرکز همایش‌های کتابخانه‌ی ملی ایران ارائه و بررسی شد.

در نشست الگوی پایه پیشرفت، 13 عنوان مقاله‌ی اجتماعی و فرهنگی در سالن‌های مرکز همایش‌های کتابخانه‌ی ملی ایران ارائه و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری ایسنا، در ابتدای این نشست دکتر ابراهیم حاجیانی به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «مبانی، منابع و ارکان نظام اخلاق اجتماعی مطلوب در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» پرداخته و گفت: تجربه تاریخی جوامع بشری گویای این نکته عمیق است که تمدن‌های بزرگ باستانی و پس از آن تا زمان حاضر، واجد یک ویژگی بسیار مهم و اساسی بوده‌اند که به زبان جامع‌شناختی می‌توان «اخلاق اجتماعی» را بر آن نام نهاد.

حاجیانی ادامه داد: اساساً شکل‌گیری، بقا و دوام گروه‌ها و اجتماعات انسانی تا حد زیادی مرهون تعهد و پایبندی کنشگران اجتماعی به ارزش‌های اخلاقی و به‌طور مشخص‌تر اخلاق اجتماعی بوده است. اما معمولاً از اهمیت و ضرورت عناصر معنوی و به‌خصوص عنصر اخلاق در این گونه مباحث غفلت می‌شود و این امر را به‌عنوان یک متغییر کم‌اهمیت و کم توان در شکل‌دهی به اجتماعات پایدار تعریف می‌کنند.

دراین مقاله همچنین به شاخص‌های دین، فتوت، جوانمردی، اخلاق شهروندی و عرفان به عنوان منابع در دسترس کنترل اخلاق اشاره شد.

در ادامه این مراسم، دکتر فریدون عبد صبور ضمن ارائه مقاله‌ای با عنوان الگوی جامع برای مفهوم‌سازی و استقرار شایسته سالاری در سازمان‌های دولتی ایران، مفهوم «شایسته سالاری» را تبیین و توصیف کرد.

پس از آن «تبیین مفهوم نظری و شاخص‌های روستایی خلاق با تاکید بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نیز توسط دکتر سید اسکندر صیدایی مطرح شد.

صیدایی در رابطه با این مقاله گفت: طی دهه گذشته کشور ایران تغییرات شگرفی را تجربه کرده که در این راستا تغییرات سکونتگاه‌های شهری و روستایی نیز کاملا مشهود است. برای دستیابی به جایگاه مطلوب در سند چشم‌انداز و با تاکید بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لازم است تا رهیافت‌های منطبق با شرایط جاری سکونتگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این مقاله پیشرفت در مفهوم الگوی اسلامی - ایرانی به معنای حرکت و تحول در راستای بسترسازی برای تحقق جامعه‌ای است که انسان‌ها بتوانند در آن به کمال معنوی و الهی دست یافته و از نعمات دنیوی بر اساس عدالت بهره‌مند شوند. به طور کلی پیشرفت و تعالی، حرکتی مستمر در چارچوب شرع، برای تحقق عمران و آبادانی، با رعایت ارزش‌های الهی و اخلاق اقتصادی است. بر این اساس، پیشرفتی مطلوب است که علاوه بر رشد مادی، تعالی معنوی، کرامت انسانی را نیز تامین کند.

در ادامه‌ی این نشست « بررسی سکوت سازمانی، مبانی و مفاهیم و راه‌های برون رفت برای رسیدن به عدالت سازمانی» از دیگر مباحث ارائه شده توسط حسین رضایی بود که بر اساس آن سکوت سازمانی به عنوان پدیده‌ای اجتماعی در نظر گرفته شده که کارمندان در آن از ارائه نظرات و نگرانی‌های خود در مورد مشکلات سازمانی امتناع می‌ورزند.

این مقاله سکوت سازمانی را به عنوان یک پدیده جمعی و تمایل کارکنان به افشا نکردن نظریات و نگرانی‌هایشان نسبت به مسائل و مشکلات سازمانی به خاطر ترس از عکس‌العمل منفی یا مورد بی‌توجهی قرار گرفتن بیان کرد.

در این مقاله همچنین به انواع سکوت سازمانی و علل به وجود آمدن آن اشاره شد.

پس از آن همچنین «بررسی جایگاه اعمال مجازات حبس در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی» توسط محمدرضا رضائیان کوچی و «بررسی لزوم فرامفهومی محله ایرانی اسلامی در الگوی پایه پیشرفت» توسط دکتر رسول حیدری سورشجانی در قالب مقاله ارائه شد.

در ادامه دکتر مجتبی جاویدی به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «اعتماد به نفس ملی»؛ ضرورت، راهکارها، آثار و چالش‌ها در مسیر پیشرفت کشور از نگاه رهبری پرداخت.

بر اساس این مقاله، نزدیک‌ترین تعبیر در متون دینی در این خصوص، «عزت نفس» است. «عزّت» در لغت به معنای «قوت»، «غلبه» و «شکست‌ناپذیری» است و در اصطلاح، حالتی است که مانع از مغلوب شدن انسان می‌شود و در اصل از «عزاز» به معنای زمین محکم و نفوذناپذیر گرفته شده است.

جاویدی در ادامه به ضرورت اعتماد به نفس ملی اشاره کرده و گفت: اعتماد به نفس ملی پایه پیشرفت و سربلندی و سازندگی کشور است. رهبر انقلاب نه تنها اعتماد به نفس را در مقابله با دشمن درونی - عدم امید و اعتماد به خود - لازم می‌شمارد، بلکه راهکار مقابله با دشمن بیرونی یعنی استکبار جهانی را نیز خودباوری و اعتماد به نفس ملی می‌داند. به نظر ایشان، تنها نیرویی که قادر است هیمنه قدرت استکباری را در هم بشکند و قدرت‌های شیطانی متکی به سلاح را عقب براند، نیروی ملت‌هاست.

«شناخت معماری سکونتگاه بر اساس آیات قرآن» از دیگر مباحثی بود که در این نشست توسط دکتر بهزاد وثیق ارائه شد که بر اساس آن انسان به عنوان اشرف مخلوقات متصف به صفات الهی است و خالقیت وی به عنوان تقلیدی از آفرینش الهی شناخته می شود. بنابرین می توان این گونه نتیجه گرفت که تمامی ساخته های انسان نشانه ای از ذات اقدس را در خود دارد.

در این مقاله همچنین شناخت خانه براساس زمینه اخلاق انسانی و اجتماع به عنوان یک مفهوم مطرح شد.

همچنین به آثار و پیامدهای مصرف گرایی در جامعه اشاره و بحث بازاریابی اجتماعی تبیین و تشریح و در پایان مدیریت فرهنگی با رویکرد اسلامی در پدیده مصرف‌گرایی، با استفاده از سه مولفه اصلی شامل اعتدال و میانه روی، آخرت‌گرایی و رعایت حقوق بررسی شد.

در ادامه این نشست دکتر محمد مزیدی به «بررسی تناسب الگوی پیشرفت و جهانی شدن در سند تحول بنیادین» پرداخت و گفت: با توجه به نیازهای جهانی، هویت ملی و نیازهای خاص هر کشور و نیز با توجه به استانداردهای بین المللی، نیازمند اصلاحات و تدابیری هستیم تا با تحقیق و استفاده از اندیشه جهانی بر تهدیدها غلبه کنیم.

مزیدی ادامه داد: فرهنگ، و به تبع آن تعلیم و تربیت از جمله موضوعات مهمی است که قطعاً در بحث جهانی شدن و مطالعه ی ابعاد گوناگون آن از ارزش والایی برخوردار است. توجه به اهمیت جهانی شدن و روند ناگزیر آن سبب می شود که تمام ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر وتغییر قرار دهد.

بنا بر گفته این محقق، این پژوهش گامی برای شناختن و شناساندن ابعاد گوناگون سند تحول بنیادین به وسیله بررسی مولفه های جهانی شدن در حوزه ملّی و جهانی با تاکید بر پیام‌ها و ظرفیت‌های تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی است. سند تحول بنیادین در نگاه اول، انبوهی ازمفاهیم ارزشی است، و به دلیل داشتن مستندات نظری قابل اتکا، نمی تواند به لحاظ محتوایی دارای اشکالات زیادی باشد.

همچنین مقالات «تجلی معنویت در عرصه کار و زندگی» توسط حجت الاسلام دکتر احمد احمدی و «واکاوی بازدارنده های تکوین وحدت اسلامی در قرآن و حدیث» توسط دکتر مسعود اقبالی ارائه شد.

در ادامه ی این نشست،دکتر مجیدمحمد شفیعی به ارائه مقاله ای تحت عنوان «عوامل و پیامدهای مصرف گرایی و نقش آن در الگوی پایه پیشرفت با تمرکز بر بازاریابی اجتماعی و مدیریت فرهنگی» پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید یاسوری نیز با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان از "اتوپیااندیشی تا ارائه مدل آرمانشهر اسلامی"، اندیشه رسیدن به جامعه‌ای نیکو برای شکوفایی استعداد های نهفته برای رسیدن جامعه به رستگاری کامل را تشریح کرد.

بر این اساس، از آن جایی که اسلام فراتر از یک دین شیوه ای کامل از زیستن و پرورش انسان را ارائه کرده است. انتظار می رود که اندیشمندان مسلمان که همواره سودای ارائه الگویی اکمل و بی نقص برای زندگی را داشته اند، تفکرهای آرمان شهری شایسته ای را بر اساس آموزه های دین اسلام بیان کرده باشند.

در پایان این مراسم جلسه پرسش و پاسخ پیرامون موضوعات نشست برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha