• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 95031006155
  • منبع : مطبوعات

رئیس سازمان غذا و دارو:

"ریکال" دارو، امری روتین است

"ریکال" دارو، امری روتین است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فراخوان یا ریکال در حوزه دارو، کاری معمول است و نشان دهنده این است که دستگاه نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام داده و حتی اگر فرآورده‌ای در بازار مشکل داشته باشد، جمع آوری می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رسول دیناروند گفت: حدود 8000 قلم انواع دارو در بازار داریم و تقریبا به صورت ماهانه پنج دارو فراخوان می شوند.

وی افزود: فرخوان یا ریکال فرآیندی است که بعلت مشکل کیفیت دارو، که یا توسط بازرسین وزارت بهداشت یا خود شرکت تولید کننده یا وارد کننده شناسایی می‌شود و منجر به صدور فرمان جمع‌آوری دارو از بازار می‌شود.

دیناروند در ادامه اظهار داشت: در فرآیند " ریکال " شماره سری ساخت خاصی فراخوان می شود و تقریبا به صورت میانگین هر هفته یک دارو فراخوان می‌شود و علت اینکه این خبر در یکی دو سال اخیر برای مردم حساس شده است، وجود شبکه های اجتماعی در کشور است. این فراخوان‌ها و ریکال‌ها وارد شبکه های اجتماعی می‌شوند و مردم برای گروه‌های تماس ارسال می‌کنند. این کار در رسانه‌های اجتماعی اگر در حد اطلاع رسانی باشد و پرهیز از مصرف آن دارو، می‌تواند مطلوب باشد. ولی نباید باعث نگرانی مردم شود. معمولا این داروها داروهایی است که به صورت کامل از بازار جمع‌آوری می‌شوند و اگر ضرورتی برای اطلاع رسانی به مردم نباشد به معنای آن است که خطری متوجه مردم نیست. دارویی که در روزهای اخیر فراخوان شده نیز جای نگرانی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بنابر این فراخوان یا ریکال، یک کار روتین است و نشان دهنده این است که دستگاه نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام داده و حتی اگر فرآورده‌ای در بازار مشکل داشته باشد، جمع‌آوری می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذاو دارو، دیناروند گفت: ریکال دارو در همه دنیا و کشورها وجود دارد و در کشور ما نیز این یک کار روتین است و در مورد داروهای تزریقی بیشتر بخاطر آلودگی میکروبی یا ذره‌ای است. در شرایطی که خطر خیلی بحرانی باشد از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اعلام می‌کنیم، اما در مورد این فراخوان‌ها اصلا خطر در حدی که بخواهیم بحران سازی و یا نگرانی در مردم ایجاد کنیم، نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha