• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 95031106583
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

طعم بی‌نظیر غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را از دست ندهید

طعم بی‌نظیر غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را از دست ندهید

در سفر به چهارمحال و بختیاری بعد از دیدار از مکان‌ها، طبیعت و آثار تاریخی باشکوه استان طعم بی‌نظیر غذاهای محلی را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری- از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه‌ای انواع غذاهای آن سرزمین و نحوه طبخ آن است، غذاهای سنتی چهارمحال و بختیاری از مواد در دسترس و متناسب با شرایط آب و هوایی تهیه می‌شود.

غذاهای محلی مورد استفاده در این منطقه به فراخور فصل و همچنین طبع افراد مورد استفاده مردم قرار ‌گرفته است.

از جمله خوراکی‌های استان شامل نان ورچاله، نان تیری، آش دوغ، املت تره کوهی، کاله جوش، توله، آویز و تاس کباب است.

نان تیری بختیاری، نانی شبیه به نان لواش است که ضخامت این نان تا 2 میلی متر، قطر آن بین 35 تا 40 سانتی‌متر و شکل آن دایره‌ای است، وزن تقریبی یک عدد نان تیری حدود 150 گرم است و این نان از آرد گندم تهیه می‌شود.

برای تهیه این نان ابتدا آرد را از حور (خورجین مخصوص نگهداری آرد) خارج کرده و به اندازه مورد نیاز در سفره‌ای گلیم بافت آن را الک می‌کنند، سپس آن را درون ظرفی فلزی خمیر می‌کنند، خمیر در مدتی کمتر از نیم ساعت آماده است و سپس خمیر چانه شده را با چوبی بنام تیر بر روی سکویی چوبی که توسی نام دارد پهن کرده وسپس خمیر نازک شده را بر روی سینی پهن آهنی بنام تاوه، که بر روی شعله آتش قرار دارد برای پخت قرار می‌دهند.

نان ورچاله نیز نوعی نان بختیاری است که برخلاف نان تیری، اولا در تهیه آن از مایه خمیر یا خمیر ترش استفاده می‌شود، ثانیاً ضخامت آن بیشتر از نان تیری است.

آش دوغ نوعی آش مخصوص چهارمحال و بختیاری است که برای تهیه آش دوغ، نخود و لوبیا و عدس داخل ظرف آب می‌ریزیم و پس از جوشیدن آب، تره، اسفناج و برنج را اضافه می‌کنیم سپس پس از پخته شدن این مواد پیاز داغ را درست می‌کنیم و نمک و فلفل و زردچوبه و پونه و نعنا را به پیاز داغ اضافه می‌کنیم بعد از مخلوط کردن این مواد، دوغ را اضافه می‌کنیم و پس از نیم ساعت، آش قابل سرو کردن است.

این استان سرشار از گیاهان خوشمزه مقوی و پرخاصیت است که یکی از این گیاهان تره کوهی هست که در فصل بهار این گیاه رشد می‌کند یکی از غذاهای استان که با تره‌کوهی طبخ می‌شود.

از آن‌جا که کشک یکی از محصولات استان چهارمحال و بختیاری است، از آن در طبخ بسیاری از غذاها مانند کاله‌جوش استفاده می‌شود که برای تهیه کاله‌جوش نیز ابتدا کشک سائیده شده را جوشانده و پیاز، سیر و تره سرخ‌شده با روغن محلی را به آن اضافه و سپس نمک و زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و پس از 10 دقیقه این غذا آماده سرو کردن است.

تاسکباب نوعی دیگر از غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری است که برای پخت آن مرغ رو سرخ کرده و سپس پیاز و گوجه فرنگی حلقه شده را به آن اضافه کرده و بعد از 5 دقیقه سیب‌زمینی‌های حلقه شده را با زردچوبه، نمک و فلفل و دارچین و کمی آب را اضافه نموده و بعد از 10 دقیقه بادمجان و کدوهای سرخ شده و گرد لیمو رابه غذا اضافه می‌کنند.

آوریز یا آبریز نیز غذایی است خوشمزه و معمولا چرب، که گوشت تازه بره را با پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ کرده و فقط ادویه و ترشی انار و نمک به آن اضافه می‌نمایند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود.

این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌شود بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌شود . غدای آوریز ، به تدریج پخته یعنی با آب گوشت آرام آرام سرخ و پخته می‌شود، معمولاً بخار غذا و روغن در حین پخت به در ظرف بر خورد کرده و سپس سرد شده و به صورت قطره به غذا بر می‌گردد، این نوع غذا گذشته از چرب بودنش، غدای لذیذی است و در قوم بختیاری پس از کباب بختیاری غذای پرطرفداری است. این غذا به صورت سرد و گرم در تابستان و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد خاصیت این غذا در گرم بودن آن است.

برای تهیه غذای آب ترشی ابتدا پیازها رادر روغن تفت داده و بعد آرد را به آن اضافه تا سرخ شود بعد از سرخ شدن آرد، آب را نیز به آن اضافه و کمی که جوش آمد قارچ و تره را سرخ می‌کنیم و داخل غذا می‌ریزیم و بعد ترشی را جدا گانه بخار پز و آب آن را داخل غذا ریخته و در نهایت نمک و ادویه و فلفل به آن اضافه و معمولاً بعد از آماده شدن بختیاری‌ها آن را با تلیت(تکه های نان خشک) میل می‌کنند.

برای تهیه توله، سبزی توله‌های را تفت داده و سپس ترشی را آب‌پز کرده و آب آن را به آن اضافه کرده بعد پیازها، سیر و نمک را سرخ و مخلوط کرده و بعد آن را سرو کرده که این یک غذای مقوی برای عصرانه می‌باشد.

در استان همواره نمایشگاه‌های غذاهای محلی برگزار می‌شود.

در سفر به چهارمحال و بختیاری بعد از دیدار از مکان‌ها، طبیعت و آثار تاریخی باشکوه استان طعم بی‌نظیر غذاهای محلی را از دست ندهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha