• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95031207543
  • خبرنگار : 71214

دبیر انجمن روغن نباتی به ایسنا خبر داد

افزایش قیمت روغن‌ نباتی بررسی می‌شود

روغن نباتي

در شرایطی که قیمت روغن خام وارداتی به عنوان ماده اولیه اصلی تولید روغن نباتی، طی چهار سال اخیر همواره رو به کاهش بوده است، دبیر انجمن روغن نباتی اعلام کرد که درخواست افزایش 10 درصدی قیمت روغن نباتی بعد از ماه رمضان بررسی می‌شود، چرا که هزینه تمام شده این محصول به عوامل دیگری هم بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیش از 90 درصد روغن خام برای تولید روغن نباتی وارداتی است و طی چهار سال گذشته قیمت روغن خام در بازارهای جهانی مشمول کاهش 32 درصدی شده است اما در بازار داخل نه تنها قیمت روغن نباتی هیچ کاهشی نداشته بلکه با درخواست افزایش قیمت از سوی صنایع همراه شده است که به گفته داریوش محمودی - دبیر انجمن روغن نباتی - بعد از ماه رمضان مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به دیگر هزینه‌های تولید روغن نباتی افزایش قیمت این محصول ضروری است.

وی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: گرچه قیمت روغن خام در بازارهای جهانی طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است و حدود 70 درصد از هزینه تمام شده روغن نباتی را قیمت روغن خام تشکیل می‌دهد اما هزینه‌های تولید دیگری نیز مانند دستمزد، انرژی، و هزینه‌های سربار به اضافه هزینه‌های حمل و توزیع برای این محصول وجود دارد که بر این اساس تاثیر 30 درصدی روی قیمت تمام شده روغن نباتی می‌گذارد اما طی سه سال گذشته علیرغم افزایش قیمت این عوامل، قیمت روغن نباتی افزایش پیدا نکرده است.

دبیر انجمن روغن نباتی افزود: اگر 30 درصد عوامل تولید را بر اساس نرخ تورم 15 تا 20 درصدی محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که 90 درصد هزینه تولید در این سال‌ها تغییر پیدا کرده در حالی که قیمت نهایی روغن نباتی ثابت مانده است و با این حساب می‌توان گفت که کاهش قیمت‌های جهانی بی اثر می‌شود.

تخفیف قیمت روغن نباتی ارتباطی به کارخانه‌ها ندارد

محمودی اعلام کرد: تخفیف قیمت روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتباطی به کارخانه‌های تولید کننده این محصول ندارد بلکه هر شرکت توزیعی یا فروشگاه زنجیره‌ای ممکن است برای ترغیب مشتری و مصرف کننده تخفیف‌هایی برای یک محصول خاص در نظر بگیرد اما این تخفیف‌ها ارتباط چندانی به کارخانه‌های تولیدی ندارد.

وی تصریح کرد: باید درست و با تحلیل اقتصادی مناسب با این مسئله برخورد کرد تا به این نتیجه رسید که در صورت رقابتی بودن بازار حتی اگر قیمت فروش یک محصولی هم افزایش پیدا کند، در رقابتی سالم ناگزیر قیمت آن محصول تا حد منطقی و مرز حداقل سود کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.