• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95031710360

برپایی مدرسه بین‌المللی ایبرو در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

برپایی مدرسه بین‌المللی ایبرو در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

دبیر انجمن علوم اعصاب گفت: امسال نیز در حوزه علوم شناختی و نقشه برداری مغز مدرسه ایبرو در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار خواهد شد که می‌تواند علاوه بر اینکه نمودی از پیشرفت ایران برای کشورهای شرکت کننده در این مدرسه باشد، معرفی این آزمایشگاه در سطح آسیا را نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر عباس حق پرست، مسؤول میز همکاری‌های ایران و برزیل در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درباره برگزاری نخستین مدرسه علوم اعصاب ایبرو اظهار کرد: سازمان بین‌‎المللی مغز و اعصاب که به اختصار ایبرو (IBRO) خوانده می‌شود، سازمانی بین‌المللی و جزو نهادهای پیشگام در پژوهش در حوزه‌های متفاوت علوم مغز و اعصاب و شناختی است که بسط و گسترش علوم اعصاب در دنیا از اصلی‌ترین اهداف آن است. در واقع این سازمان یک نهاد علمی غیر دولتی است و تمام انجمن‌های علوم اعصاب دنیا در صورت تمایل می‌توانند به عضویت این سازمان در آیند.

وی با بیان اینکه ایبرو مدارسی را در سطح پایه تا پیشرفته برگزار می‌کند، گفت: خوشبختانه کشور ما نیز با حمایت ایبرو مدارس بین المللی در حوزه علوم اعصاب برگزار کرده که تا کنون بیش از پنج مدرسه بین المللی ایبرو در کشور برگزار شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: امسال نیز در حوزه علوم شناختی و نقشه برداری مغز مدرسه ایبرو در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار خواهد شد که می‌تواند علاوه بر اینکه نمودی از پیشرفت ایران برای کشورهای شرکت کننده در این مدرسه باشد، معرفی این آزمایشگاه در سطح آسیا را نیز به همراه داشته باشد.

حق پرست با اشاره به اینکه بر اساس سیاستی که ایبرو در پیش دارد، این مدارس را برای افرادی از کشورهای جهان سوم و در حال توسعه برگزار و حمایت می‌کند، تصریح کرد: نیمی از منابع مالی برای برگزاری این مدارس بین المللی را ایبرو پرداخت می‌کند و نیمی دیگر از طریق منابع مالی داخل کشور باید تامین شود که امسال ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچون سال گذشته، این حمایت و تامین مالی را تقبل کرده است.

دبیر انجمن علوم اعصاب تصریح کرد: به واسطه عضویت تمام انجمن‌های حوزه مغز در ایبرو برنامه‌هایی همچون هفته شناخت مغز و مدارسی برای آشنایی اولیه دانش آموزان با حوزه مغز با حمایت ایبرو برگزار می‌شود، در واقع ایبرو قصد دارد با برگزاری این مدارس و برنامه‌های ترویجی در حوزه مغز، پتانسیل‌های موجود در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را شناسایی و در جهت توسعه منابع انسانی در حوزه پژوهش‌های علوم اعصاب حرکت کند.

وی تصریح کرد: در مدرسه پیشرو، 12 دانشجو یا فارغ التحصیل دکتری از کشور خودمان و 12 دانشجو از کشورهای آسیا و اقیانوسیه که علاقه‌مند به این حوزه هستند، شرکت خواهند کرد و لذا برگزیدگان این مدرسه می‌توانند تجارب بدست آمده در 12 روز مدرسه را پس از بازگشت به کشور خودشان استفاده کنند. این موضوع در مورد کشورهای جهان سوم و ضعیف به لحاظ سطح علوم اعصاب می‌تواند بسیار ارزنده باشد. به عنوان مثال سال گذشته فردی از کشور بوتان برای شرکت در مدرسه ایبرو حضور داشت که بعد از بازگشت به کشور خود، توانست با جلب حمایت وزارت بهداشت آن کشور، ابزارهایی را خریداری و راه اندازی کند.

حق پرست با بیان اینکه سال گذشته ستاد حمایت خوبی از برپایی مدرسه ایبرو در حوزه شناختی انجام داد، گفت: امسال نیز مدرسه بین المللی علوم اعصاب شناختی ایبرو با موضوع "نقشه‌برداری مغز انسان"، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از 2 تا 13 مهرماه در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این مدرسه فراهم آمدن فرصتی برای دانشجویان دکتری و پسا دکتری برای آشنایی بیشتر با مبانی نظری و عملی نقشه برداری عملکردی مغز انسان با تمرکز بر دو حوزه عملکردی توجه/حافظه کاری و تصمیم‌گیری/عملکردهای اجرایی و همچنین کسب تجربه کار با اسکنر MRI 3 تسلا، اسکنر fNIRS، آمپلی‌فایر EEG، دستگاه‌های tES/rTMS و بسته‌های نرم‌افزاری تجزیه و تحلیل آنها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha