• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95032917508
  • خبرنگار : 71503

تخلیه "مصلحتی" هنرمندان از خانه‌شان

تخلیه "مصلحتی" هنرمندان از خانه‌شان

هنرمندان صنایع دستی استان یزد که برخی از اتاق‌های خانه واجد ارزش «حیرانی» را اجاره کرده بودند، باید تخلیه کنند تا کانون وکلا به جای آنها مستقر شود.

«زهرا کارگر» در گفت وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا درباره هنرمندانی که در خانه تاریخی حیرانی مستقر هستند و باید بزودی آنجا را تخلیه کنند،‌ بیان کرد: این خانه را اسفنده ماه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهانه به مبلغ 250 هزار تومان و به مدت 6 ماه اجاره کردم و هنرمندان صنایع دستی در 8 اتاق آن مستقر شدند.

این هنرمند فعال در حوزه سفال ادامه داد: مالک خانه «حیرانی» سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد است و من هم آن را از سازمان اجاره کردم و تبدیل به خانه صنایع دستی شد.  در حال حاضر هم هنرمندان در رشته‌های مختلفی از جمله نقره‌سازی، ملیله، تابلوهای دست ساز، میناکاری، زرگری، صحافی، سفال و کارهای چوبی در آن مشغول به کار هستند و قرار بود کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی هم در آن راه اندازی کنیم که کانون وکلا می‌گوید باید خانه را تخلیه کنید.

او افزود: در حال حاضر حدود 40 نفر در این خانه فعالیت می‌کنند و صنایع دستی به حدود 14 کارآموز ناشنوا، به صورت رایگان آموزش داده می‌شود.

کارگر اضافه کرد: پیش از آنکه کانون وکلا دست روی این خانه بگذارد، با صندوق احیا درگیر بودیم و آنها می‌گفتند باید خانه را تخلیه کنید حالا که آنها دست از سرمان برداشته‌اند، کانون وکلا خانه را می‌خواهد.

این هنرمند با بیان اینکه "نمی‌‌دانم کانون وکلا در بافت تاریخی یزد چه کار دارد" گفت: آنها چند بار هم از خانه بازدید کردند و در آخرین بازدید به دنبال تعیین اتاق برای خودشان بودند و با لحن بدی با هنرمندان برخورد و حتا یکی از آنها را هم تهدید کردند.

او با بیان اینکه «ما قصد تخلیه خانه را نداریم» اظهار کرد: تا آنجا که بتوانیم مقاومت می‌کنیم، زیرا برای اولین‌بار است که چنین شرایطی برای هنرمندان صنایع دستی فراهم شده است.

کارگر درباره اینکه سازمان میراث فرهنگی یا معاونت صنایع دستی به این موضوع واکنشی نشان داده است؟ اظهار کرد: من حتا با سازمان هم تماس گرفتم و اعلام کردم که قرار است از کانون وکلا برای بازدید بیایند، آیا کسی از سازمان حاضر نمی‌شود؟ آنها فقط پاسخ دادند ما نمی‌توانیم کمکی به شما کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: تا حالا مراحل سختی را در خانه حیرانی سپری کردیم و حالا که کم‌کم مردم با این خانه تاریخی آشنا و متوجه شدند هنرمندانی در آن صنایع دستی تولید می‌کنند، می‌گویند خانه را تخلیه کنید. سازمان میراث هم می‌گوید بعد از تخلیه تعدادی از هنرمندان را در زندان اسکندر و تعدادی دیگر را در خانه نواب مستقر می‌کند که این موضوع در حال حاضر هم موجب تفرقه بین هنرمندان شده است. 

مصلحت این است که خانه حیرانی در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره تخلیه خانه حیران به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این خانه هم جزو اموال دولت محسوب می‌شود و مصلحت این است که در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد و فضای دیگری را در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذاریم.

محمد مهدی شرافت ادامه داد: قرار شد با در اختیار گذاشتن خانه حیرانی به کانون وکلا زندگی دوباره‌ای به بافت قدیمی یزد داده شود و رفت و آمد آنها موجب رونق بهتر این منطقه شود. همه‌ی هدف ما این است که بافت قدیمی شهر زنده‌تر از گذشته شود.   

او افزود: قرار است هنرمندان صنایع دستی را در مجموعه زندان اسکندر مستقر کنیم. من این اطمینان را می‌دهم که هر کسی که بخواهد در حوزه صنایع دستی به شکل اصولی فعالیت کند وظیفه خودمان بدانیم تا مدتی که کارشان رونق بگیرد، به آنها کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، افزود: قرار است این خانه تا انتهای هفته تخلیه و در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد. قرارداد ما با هنرمندان صنایع دستی مربوطه همچنان پابرجا می‌ماند و تنها محل آن تغییر می‌کند و فضای دیگری را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

او در پاسخ به اینکه آیا استان یزد خانه صنایع دستی دارد؟ اظهار کرد: ما در استان یزد خانه سفال و خانه نساجی داریم. ما میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در یک مفهوم کلی می‌بینیم وهیچکدام از آنها را جدا نمی‌کنیم. شاید اگر خانه حیرانی رونق گرفته بود ما با ماندن صنایع دستی مشکلی نداشتیم . اگر فضای دیگری داشتیم قطعا کانون وکلا را در آنجا مستقر می‌کردیم اما در مقایسه نسبت به فعالیتی که صورت گرفته فکر می‌کنیم اگر بتوانیم کانون وکلا را داخل بافت تاریخی مستقر کنیم قشر فرهیخته‌ای را درگیر ارتباط با بافت قدیم می‌کنیم و تعداد زیادی از مردم هم به همین واسطه در آنجا رفت و آمد خواهند کرد.

شرافت گفت: شاید بیش از 80 درصد واگذاری سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری به معقوله صنایع دستی بوده است و این روند همچنان  ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام    

 

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha