• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 95032917628
  • منبع : نمایندگی کردستان

وجود 18 گونه ماده معدنی در کردستان

وجود 18 گونه ماده معدنی در کردستان

ایسنا/کردستان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: 18 گونه و 364 واحد معدنی در استان کردستان وجود دارد.

 

محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، در ارتباط با بخش معدن و ظرفیت‌های این بخش در استان، اظهار کرد: شرکت توسعه معادن و صنایع دستی استان کردستان به ثبت رسیده که کار آن انجام عملیات اکتشافی نوین و اجرای عملیات فرآوری گونه‌های معدنی است.

وی به انعقاد 8 هزار و 500 کیلومتر مربع قرارداد اکتشافی جهت انجام مطالعات اکتشافات نوین معدنی اشاره کرد و افزود: مرحله اول این اکتشافات موفقیت آمیز بوده است و در آینده نیز انجام 7 هزار کیلومتر مربع دیگر عملیات اکتشافاتی نوین در دست بررسی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در سال جاری 2 واحد کنسانتره به ظرفیت یک میلیون تُن در استان به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: هرچند گونه‌های مختلف معدنی را در استان داریم، اما ظرفیت‌ آنها کم است و مشکل اشتغال استان را به تنهایی حل نمی‌کنند.

دره وزمی در ادامه‌ به وجود 18 گونه ماده معدنی در استان اشاره و تصریح کرد: 364 پروانه بهره برداری معدن در کردستان وجود دارد که 216 معدن آن مربوط به سنگ لاشه است.

وی 14 معدن سنگ آهن، 21 معدن پوکه، 64 معدن سنگ تزیینی، دو معدن طلا، یک معدن باریت و معادن سلیس، آهک، گچ و فلدسپات را از دیگر معادن استان کردستان برشمرد و اعلام کرد: ذخیره قطعی این 364 واحد معدنی استان، حدود 600 میلیون تُن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه این میزان ذخیره قطعی معادن استان، ظرفیت بالایی نیست، ادامه داد: اما نباید از آن غافل بود و برای فرآوری، تولید ارزش افزوده و تولید ثروت از آن باید بهره گرفت.

وی همچنین به 2 معدن طلای استان اشاره و بیان کرد: معدن طلای ساریگونی قروه به بهره برداری رسید و معدن طلای سقز نیر در حال سرمایه گذاری است.

دره‌وزمی تصریح کرد: در مدت فعالیت دولت یازدهم تاکنون، هیچ معدن طلایی در استان واگذار نشده است و ادعا داریم اگر معدنی واگذار شده در چارچوب قانون صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای شفافیت اقدامات دولت تدبیر و امید، لیست معادن و بهره برداران معادن استان را بر روی سایت سازمان صنعت و معدن قرار می‌دهیم و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در پایان با اشاره به اینکه سنگ مرمر استان یکی از بهترین سنگ‌های دنیاست، یادآور شد: 28 کارگاه مصنوعات سنگی را در سال‌های 93 و 94 در استان فعال کردیم که برای 130 الی 140 نفر اشتغالزایی ایجاد شد.


انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha