• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95040100320
  • خبرنگار : 71467

سودهای بانکی رسما ریخت/بهره سپرده‌های قبلی تغییری نکرد

سودهای بانکی رسما ریخت/بهره سپرده‌های قبلی تغییری نکرد

به دنبال توافقات انجام شده بین بانکها، نرخ‌های سود سپرده رسما از امروز –اول تیرماه-تغییر کرد و تقریبا به طور یکدستی بانک‌ها ویترین سودهای خود را از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش دادند، اما وام بانکی همچنان گران است.

به گزارش ایسنا، همزمان با  اعلام مرکز آمار مبنی بر تک رقمی شدن تورم، کاهش سه درصدی سود سپرده  نیز در بانکها کلید خورد و سپرده‌های مدت دار به ۱۵ درصد رسید تا فاصله بین نرخ سود تا تورم تا حدی نسبت به گذشته متناسب تر تعیین شود. هر چند که هنوز هم فاصله حدود ۶.۵ درصدی نرخ سود سپرده و بیش از ۱۲ درصدی سود تسهیلات با تورم مشهود است. این در حالی است که در جریان کاهش اخیر نرخ سود، سود تسهیلات کاهشی نداشت و در همان ۲۲ درصد قبلی باقی ماند.

به هر صورت بانکها این بار بدون مصوبه شورای پول و اعتبار و ظاهرا توافق بین خود از هفته گذشته تصمیم به کاهش سه درصدی سود سپرده گرفته و در فاصله حدود چهارماهه از تغییر قبلی در نرخ، نسبت به این موضوع اقدام کردند.

مراجعه به شعب بانکها نیز تاییدی بر کاهش نسبتا منظم و یکدست سود بین بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی بوده و تقریبا همه آنها نرخ سود مدت دار را به ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. ولی در این بین نرخ سود برخی بانکها که در هفته گذشته از ۱۸ به ۱۶ کاهش داده بودند همچنان همان ۱۶ درصد بود.

در مورد سود سپرده کوتاه مدت جریان متفاوت بود، به طوری که نرخ ها از ۱۰ تا ۱۴.۹ درصد نیز تعیین شده است. این در حالی است که سپرده‌های سه ماهه تا ۹ ماهه از ۱۲، ۱۳، ۱۴ و حتی ۱۴.۹ درصد متغیر است. روالی که در دو دوره قبل تغییر نرخ سود نیز با توجه به تعیین نشدن حداکثر سود مدت دار در بانکها وجود داشت و با وجود کاهش نرخ سود  سپرده مدت دار به ۲۰ درصد، نرخ ها تا ۱۹.۷۵ درصد نیز به مشتری پیشنهاد می‌شد تا راهی برای جذب سپرده بالاتر در بانک‌ها باشد.

اما با کاهش نرخ سود سپرده و اجرای آن از امروز-سه‌شنبه- در شبکه بانکی، تعیین تکلیف سود سپرده های قبلی نیز مورد توجه مشتریان است. این در حالی است که باتغییر روند سوددهی به مشتریانی که از قبل در بانکها سپرده داشته‌اند، برای مدت دار به همان روال قبلی و بر اساس سودهای زمان انعقاد قرارداد پرداخت خواهد شد، ولی برای زمان سررسید، بانکها موظف هستند نرخ سود را بر اساس نرخ جدید تعیین کنند، ولی در مورد سودهای روزشمار باید بر اساس تغییرات جدید بانکها در سود تعیین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۱:۴۹

لطفا نرخ سود بیمه اختیاری که 18 درصد هم است پایین بیاورید اصلا بسیاری از افرادی که بیمه اختیاری هستند بیکار هستند.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۲:۴۳

وای بر تصميم گيراني كه ميخوان اينجوري پول مردم بيارن بازار تا اجناس بنجول و به مردم بدبخت بندازند و به اصطلاح رونق اقتصادي بدن به اقتصاد

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۲:۴۷

این اقدام مناسب نیست

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۲:۵۴

باسلام .در کاهش سودسپرده ها کارشناسی لازم صورت نگرفته و قطعا برای بانکها و بازار و ارز و طلا و همچنین مسکن اثرات نا مطلوب خواهد داشت اگر واقعا تورم کاهش پیدا کرده بانکها بدوا سود تسهیلات را کاهش دهندو یا اینکه افزایش اعمال شده نرخها در دو سال اخیر را که ناشی از عدم توجه و نظارت مسئولین اقتصادی بوده است را به نرخهای قبلی برگردانند . جای تعجب اینجاست که کاهش سود سپرده ها یعنی کاهش هزینه بانکها و کاهش سود دریافتی مردم و کاهش میل به پس انداز . چرا رسانه ها و جراید با اشتیاق انرا مطرح مینمایند.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۳:۵۲

مبارک است! خوب این اختلاف 15 درصد و 22 درصد "یعنی 7 درصد سود سپرده ها" را چه کسی می خواهد نوش جان کند؟ جواب: همان ها که "بدون مصوبه شورای پول و اعتبار و ظاهرا با توافق بین خود" (اصطلاحاگاوبندی) تصمیم به کاهش سه درصدی سود سپرده "مردم" گرفتند یعنی بانک ها که مالک اصلی آنها دولت است. همین پول هاست که صرف پاداش و حقوق میلیونی عزیزان می شود.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۱۴:۴۵

سود سپرده ها به دلیل کاهش تورم کاهش یافت. میزان درصد افزایش حقوق حقوق بگیران به دلیل کاهش تورم کاهش یافت. قیمت تمام اقلام مصرفی مردم به دلیل .............افزایش یافت. قیمت ارزهای خارجی به دلیل....... افزایش یافت.!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۰۱ ۲۱:۰۱

بانک ها تا سود تسهیلات را کاهش بدهند کلی سود از کاهش سود سپرده عایدشان میشود پس عجیب نیست داوطلبانه توافق بر کاهش سود سپرده کردند -از اون طرف هم موقع تسهیلات اگه سود رو کم کنند مقداری از وام را رسوب میدهند تا کسری سودشان جبران شود