• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95040101061
  • خبرنگار : 71191

نمایش جلوه‌هایی از هنر و تمدن ایران در ایتالیا

نمایش جلوه‌هایی از هنر و تمدن ایران در ایتالیا

مدیر کل موزه ملی ایران از برگزاری نمایشگاهی از آثار هنر و تمدن ایران باستان در ایتالیا به مدت چهار ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «جبرئیل نوکنده»، با اشاره به برگزاری نمایشگاه «جلوه‌هایی از هنر و تمدن ایران باستان در ایتالیا» از 4 تیرماه در این کشور گفت :موزه ملی ایران با همکاری موزه ملی باستان‌شناسی «اکویی‌لِیا»، نمایشگاهی از اشیاء منتخب خود را با عنوان «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌لِیا» در موزه ملی این شهر از ۴ تیر ماه تا ۹ مهر ماه 1395 برگزار می‌کند.

وی با بیان این‌که در این نمایشگاه ۲۹ شیء از مکان‌های باستانی مانند تخت‌جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی آباد فارس از موزه ملی ایران و موزه تخت جمشید به نمایش درمی‌آیند، افزود: اشیاء منتخب شامل پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال هستند که برخی از این اشیاء وابسته به تزیینات معماری و سایر آنها اشیاء منقول هستند.

او توضیح داد: این مجموعه از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی را دربرمی گیرد که همگی مرتبط با نقش و شکل شیر و گاو و ارتباط این دو جانور با هم هستند. نقش شیر و گاو و ارتباط این دو جانور در هنر و اساطیر ایران باستان و پس از آن جایگاه ویژه‌ای دارند. بطوری‌که صحنه مبارزه شیر و گاو بارها در نقوش برجسته تخت جمشید تکرار شده است. حتی درباره‌ی مفهوم نقش این دو حیوان تفاسیر مختلفی وجود دارد. شیر را نماد خورشید، روز و روشنایی و گاو را نماد طبیعت، شب و تاریکی و دانسته‌اند و این دو در علم نجوم باستان نشان دو صور فلکی هستند.

به گفته‌ی نوکنده، پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ همزمان با نمایشگاه" پیکره‌ای برای صلح؛ تندیس‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رُم» در تهران، در سفر «داریو فرانچسکینی»، وزیر میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، خانم «دبورا سراچیانی»، استاندار استان فریولی ونزیا و «زاناردی لاندی»، کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی‌لیا مطرح شد و  پس از بررسی و توافقات اولیه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، در سفر رئیس جمهور به ایتالیا در زمستان 1394 و در بیانیه مشترک وی و نخست وزیر ایتالیا آقای رنزی، یکی از موضوعات مورد توافق در بخش فرهنگ و گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بود.

او با بیان این‌که در این بیانیه به برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی در شهر «اکویی‌لِیا» نیز اشاره شده، افزود: این نمایشگاه سومین نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران با موزه‌های ایتالیا در دولت تدبیر وامید است و دومین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران در سال جاری محسوب می‌شود.

مدیر کل موزه‌ی ملی ایران با تاکید بر این‌که  این نمایشگاه با پشتیبانی بنیاد «اکویی‌لِیا» برگزار می‌شود، اظهار کرد: این بنیاد یک موسسه معتبر فرهنگی است که ترکیب هیات امنای آن از وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، حکومت خودمختار ونیز گیلا، استان ادینه، شهرداری اکویی‌لِیا و آرسیدیوسیس گوریزیا هستند.

به گزارش روابط عمومی موزه‌ی ملی ایران، نمایشگاه «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌لِیا» جمعه 4 تیرماه در موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌لِیا افتتاح می‌شود.همچنین امروز چهارشنبه 2 تیرماه نیز یک نشست مطبوعاتی با حضور «داریو فرانچسکینی» وزیر میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، جهانبخش مظفری، سفیر ایران در ایتالیا، «مائورو کنچاتوری»، سفیر ایتالیا در تهران، «دبورا سراچیانی»، استاندار استان فریولی ونزیا و آقای «زاناردی لاندی» کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی لیا و مدیر موزه ملی ایران در محل وزارتخانه میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا در رم برگزار می‌شود.

پلاک مفرغی با نقش شیر بالدار از همدان، دوره هخامنشی، موزه ملی ایران در نمایشگاه "شیر و گاو ایران باستان در اکویی لیا"

پلاک گچی با نقش برجسته سر شیر از حاجی آباد فارس، دوره ساسانی، یکی از آثار موزه ملی ایران در نمایشگاه "شیر و گاو ایران باستان در اکویی لیا"

تکه‌ایی از سر ستون(سر گاو) از دوره هخامنشی، موزه تخت جمشید در نمایشگاه «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌لیا»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha