• شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95040102680
  • منبع : نمایندگی ایلام

در نشست ایسنا مطرح شد:

اقدامات دولت در حوزه اقتصاد امیدوارکننده است/ برجام الگویی موفق است

اقدامات دولت در حوزه اقتصاد امیدوارکننده است/ برجام الگویی موفق است

ایسنا/ایلام در نخستین روزهای سال چهارم از ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، ایسنای ایلام از چهره‌های برجسته حوزه روزنامه‌نگاری استان دعوت کرد تا در میزگردی، عملکرد سه ساله‌ی دولت تدبیر و امید را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

از میان دعوت‌شدگان دکتر «نصرت حیدری» - اصولگرا و مدیرمسئول «باختر ایلام» و «منیژه زیبایی» - اصلاح‌طلب و مدیرمسئول «شکوه آزادی» در این میزگرد حاضر شدند.

به گزارش ایسنا، «منیژه زیبایی» - فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی در  خصوص زمینه­های ظهور و بروز پوپولیسم ، اظهار کرد: در ایران امروز طبقه متوسط به علت رکود اقتصادی چند سال اخیر به سمت دغدغه‌های معیشتی گرایش پیداکرده و آسیب­پذیر شده با این حال این طبقه آگاهی تاریخی دارد و نسبت به سرنوشت خود و کشور احساس وظیفه می­کند، ازاین‌رو توجه به طبقه متوسط و تقویت آن، می‌تواند به دفع پوپولیسم در جامعه کمک نماید و من اعتقاددارم در سال 96 طبقه متوسط راه درست را که همان حمایت از دولت روحانی است برمی‌گزینند.

«نصرت حیدری» - روزنامه‌نگار اصولگرا و صاحب امتیاز نشریه «باختر امروز» نیز با اشاره به زمینه­های ظهور و بروز پوپولیسم، وجود بحران اقتصادی را در تقویت گفتمان چهره‌هایی همچون محمود احمدی­نژاد را مهم دانست و گفت: در انتخابات 96 آقای روحانی باید پاسخگوی طیفی از توده باشد که در تنگنای شدید اقتصادی و رکود موجود به منتهی­الیه فلاکت رسیده‌اند و احمدی­نژاد را منجی خود می­دانند.

وی با اشاره به موضوع نفت و تأکید بر موضوعات حوزه اقتصاد سیاسی ایران، تحلیل آینده توسعه ایران را تقریباً بسیار سخت دانست و افزود: حتی مطالعات جامعه­شناسی سیاسی و اندیشمندان برجسته این حوزه از درک دقیق چگونگی حرکت جامعه ایران عاجز مانده­اند.

پرونده دولت در حوزه اقتصاد مثبت اما همچنان در تنگنا

زیبایی با تقسیم­بندی عملکرد دولت به دو حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی، قطعاً و بنا بر واقعیات و نظر کارشناسان امر، باید کارنامه سه‌ساله دولت تدبیر و امید را بررسی کرد و گفت: در این راستا در حوزه سیاست خارجی و با عنایت به دو موضوع اصلی این حوزه یعنی پرونده هسته‌ای و موضوعات ما در خاورمیانه، می‌توان کارنامه سیاست خارجی دولت در حوزه پرونده هسته‌ای را مثبت و قابل دفاع ارزیابی کرد. چنانکه می­دانیم مسئله اصلی کشور موضوع مذاکرات هسته­ای و پیچیدگی­های خاص آن بود که معضلات ایجادشده از قبل آن ازجمله تحریم­های بانکی، تحریم‌های نفتی، دارویی و صنعتی تجاری که کشور را دچار رکود کرده بود و یا تأثیر عمیق این مناقشه بر بازنمایی یک چهره منفی از ایران در جهان در اثر تبلیغات گروه­های رسانه­ای و حرکات ناشیانه دولت قبل، چهره سیاسی کشور را در جهان مخدوش و وارد مدار بسیار خطرناکی نموده بود. مثلاً در اثر تبلیغات سو دشمنان در جهان سمت‌وسوی برنامه هسته­ای ایران ساخت بمب­های اتمی نشان داده می­شد که خوشبختانه دولت به خوبی توانست این پرونده را به نتیجه مطلوب که همان برجام بود برساند و می­توان در این راستا عملکرد دولت را مثبت ارزیابی کرد. من عمیقاً به استراتژی دولت در مذاکرات هسته­ای که مبتنی بر گفتمان برد-برد بود اعتقاددارم و با تکیه بر همین رویکرد بود که هم توان غنی­سازی کشور حفظ شد و هم تحریم­ها حذف شدند و هم صفحات تیره از چهره جهانی کشور زدوده شد.

زیبایی در ادامه با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای و برجام گفت: اگر این مذاکرات به نتیجه نمی­رسید ما در راستای اهداف بیگانگان که در این ماجرا به دنبال ایران هراسی و ایرانی که سازنده بمب اتمی است حرکت می­کردیم و بر مبنای مصاحبه­ای که دکتر صالحی با خبرگزاری­ها انجام دادند دو نتیجه کلی برایمان متصور بود. یا تحریم‌ها با شدت بیشتری ادامه می‌یافت که کار را برای مردم و دولت سخت­تر می­شد و ما سرنوشتی شبیه کره شمالی می‌یافتیم و یا اینکه به سمت درگیری نظامی همچون موضوع بمباران نیروگاه‌های هسته­ای لیبی گام برمی‌داشتیم که هر دو حالت برای کشور عواقب وحشتناکی در پی داشت.

زیبایی با اشاره به مزایای برجام و ضرورت توجه ضررهای ناشی از تحریم‌های جهانی به اقتصاد کشور گفت: از فواید مهم برجام یکی امنیت و آرامشی بود که از طریق پاک کردن چهره کشور در سطح بین­المللی محقق شد و نگاه‌های جهانی را در مورد ما تلطیف نمود و مورد بعدی حذف تحریم­های گسترده­ای بود که سال‌ها ایران را گرفتار کرده بود. گرچه مردم ما در برابر زیاده­خواهی غرب مقاومت کردند اما این تحریم­ها جز ضرر چیزی برای ما نداشت و تداوم آن بسیار خطرناک بود. اینک اما برجام موجبات ارتقا جایگاه بین­المللی ایران، ترمیم و توسعه روابط خارجی، بازنمایی یک تصویر مناسب از ایران و کاهش ایران هراسی بسیار مؤثر بود.

زیبایی در ادامه با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشور در حوزه خاورمیانه گفت: با توجه به معضلات خاورمیانه ازجمله موضوعات موجود در عراق، بحرین و ... و البته با عنایت به روابط تاریخی و استراتژیک ایران با کشور سوریه، تقابل با عربستان سعودی در بلندمدت به نفع هیچ­یک از طرفین نیست و جز آسیب رهاوردی برای مردم منطقه نخواهد داشت. انتظار می­رود دولت پس از حل مسئله هسته­ای، این موضوع و حل دیپلماتیک مخاصمات و موضوعات دوجانبه با عربستان را حل نماید و به تعامل مناسبی در زمینه­های مختلف برسند چراکه با توجه به برآمدن داعش، حضور قدرت‌های جهانی در منطقه و معضلات خاورمیانه، نحو احسن و راه بهتر در کاهش تقابل این دو کشور است و منافع آن قطعاً برای مردم منطقه و هم مردم هر دو کشور ملموس خواهد بود.

منتقدان شرایط زمان پیروزی روحانی را فراموش نکنند

«نصرت حیدری» هم با اشاره به اهمیت توجه به بستر زمانی و مکانی فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: شرایط به قدرت این دولت در نحوه نقد و بررسی ما از عملکرد دولت مهم است و در این راستا پرونده دولت در سیاست داخلی از اهمیت ویژه برخوردار است. ازآنجاکه در دو دولت "اصلاحات" و "عدالت­محور" ما با ظهور و بروز پدیده رادیکالیسم مواجه بودیم، هزینه­های زیادی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین­المللی به کشور وارد شد که در نتیجه این رویه، جامعه به گفتمان سوم که مورد تأکید دولت تدبیر وامید است و از آن با عنوان «اعتدال" یاد می­شود رأی دادند که این دولت نیز خوشبختانه با دمیدن آرامش و امنیت به فضای کشور به گسترش همدلی البته به صورت نسبی در میان دو جریان عمده سیاسی کشور کمک کرد و در این راستا در پرونده سیاست عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشته است. تجلی این رویکرد را می‌توان به عینه در انتخابات مجلس دهم مشاهده کرد که دو جریان عمده کشور هر دو در مجلس حضور دارند که این مجلس خردمند و عقلانی قطعاً فوایدی خواهد داشت و این فواید به زودی قابل‌لمس و مشاهده خواهند بود چراکه این مجلس نیز سر آن دارد تا گفتمان جدید شکل­گرفته در کشور را دوام و قوام بخشد.

حیدری با اشاره به حجم بالای معضلات کشور در حوزه اقتصادی، در خصوص عملکرد دولت یازدهم نیز گفت: نباید حال و هوای روزهای نخستین پیروزی دولت تدبیر و امید را فراموش کرد. پیش از شروع به کار این دولت صدور نفت ما به یک‌سوم رسیده بود، درآمدهای ارزی کشور افول شدیدی پیداکرده بود، تورم از بیست درصد عبور کرده بود، بیکاری و معضلات اجتماعی رو به فزونی بود و تحریم‌های گسترده بر اقتصاد ایران مهار زده بود و در این شرایط رشد اقتصادی منفی، رکود و تورم تنها پیام‌هایی بود که از اقتصاد مخابره می‌شد. اکنون اما بنا بر گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم به حدود ده درصد رسیده است و مردم یک ثبات اقتصادی مناسبی را در بازار مشاهده می‌کنند که یک توفیق نسبی برای دولت یازدهم است. موضوع شوک‌های ارزی و قیمت‌های نوسانی آن موضوع دیگری بود که تبعات شدیدی بر اقتصاد ایران داشت و قیمت‌ها به صورت آنی و دائمی رو به فزونی بود که در این راستا ثبات ایجادشده توسط دولت در حوزه نرخ ارز یک گام مناسب در جهت ایجاد ثبات اقتصادی در کشور بوده است. مورد بعدی نیز که بسیار مهم است برنامه­ریزی و عملیاتی نمودن افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات نفت و فرآورده­های آن است که خواه ناخواه با توجه به سهم درامدهای نفتی در کل درآمد کشور این گام در روند رشد اقتصادی کشور مؤثر است و باعث تزریق نقدینگی به زیرساخت­های کشور مؤثر است. از دیگر سو دستیابی به سهم مناسب از بازار نفت و کسب جایگاه ایران در اوپک موردی است که می­تواند بسیار موردتوجه قرار گیرد.

عملکرد دولت در سیاست خارجی موفقیت‌آمیز بوده است

وی در ادامه با اشاره به تصمیم جمعی ارکان نظام در خصوص حل پرونده هسته‌ای گفت: برای ادامه مسیر و رسیدن به رونق و ایجاد اشتغال لازم است همه ارکان نظام به کمک دولت بیایند. در پرونده هسته­ای پس از اطمینان از اجماع در داخل بر سر حل موضوع پرونده هسته­ای، با اتخاذ راهبردهای مناسب توانست در این حوزه به موفقیت برسد. یکی از دلایل عمده این موفقیت البته نگاه دولت به پرونده هسته‌ای بود. ما سال‌ها بر حقوقی بودن پرونده هسته­ای ایران در مجامع بین­المللی تأکید داشتیم و این در حالی بود که مدیریت پرونده را در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار داده بودیم. نخستین گام مثبت دولت در این راستا تفویض اختیار به وزارت امور خارجه بود که مأموریت ذاتی آن نیز در راستای مدیریت پرونده هسته‌ای است باعث شد تا روند حل‌وفصل این مناقشه بین­المللی تسهیل شود که این امتیازی مثبت در باب کارنامه سیاست خارجی دولت یازدهم است.

حیدری با اشاره به ساختارهای ساحت دیپلماسی در جهان امروز خاطرنشان کرد: روندهای دیپلماتیک مستلزم گذشت زمان و صرف هزینه هستند و با توجه به پیچیدگی­های موجود در برجام، به مرور زمان ساختارهای پولی، مالی و حقوقی موردنظر در برجام محقق می‌گردند. معمولاً در دیپلماسی موضوع اصلی نحوه امتیاز دادن و امتیاز گیری است و طرح هوشمندانه تئوری برد-برد باعث شد تا طرف‌های غربی مجاب به پذیرش حقانیت ایران، توافق هسته­ای و رفع تحریم‌های گسترده شوند. ما نباید بزرگی کار را فراموش کنیم چراکه در مذاکره با آمریکا و قدرت‌های بزرگ توانستیم به موفقیت‌های مناسبی برسیم و ضمن دستیابی به حقوق حقه خود در دانش هسته­ای، نه‌تنها از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل و شورای امنیت خارج شدیم که به جهانیان اثبات نمودیم که غنی­سازی ایران کاملاً صلح­آمیز بوده و ایران هرگز تهدیدی برای صلح جهانی نبوده و نیست. با عنایت به همه این موارد ما در مجموع می‌توانیم عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی را مثبت ارزیابی کنیم و به دستاوردهای برجام به دیده مثبت و امیدوارکننده بنگریم.

وی در پاسخ به گفته­های منیژه زیبایی در خصوص خاورمیانه با اشاره به وضعیت منطقه و رویکرد دولت در خصوص عربستان سعودی گفت: تفاوت ماهوی میان مسئله هسته­ای و مسئله­ عربستان سعودی وجود دارد. تقابل ایران و عربستان حاصل رقابت ایدئولوژیک دو کشور است و تجلی آن را به عینه می‌توان در عراق، سوریه، یمن و لبنان دید و لازم است به صورت ویژه به آن پرداخت.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه داد: با در نظر گرفتن فضای موجود در کشور در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید که به‌شدت نامتعادل بود و تحت تأثیر معضلاتی که از دولت دهم بجای مانده بود، دولت یازدهم در خدمت‌گزاری به مردم روند مثبتی داشته است. یادمان باشد که این دولت میراث‌خوار توشه‌ای تلخ از تحریم‌های گسترده تا کاهش تولید نفت و از رکود گسترده اقتصادی تا تورم افسارگسیخته بود و اعتماد عمومی به دولت به‌شدت کاهش یافته بود.

اجرا: سجاد صیدی

تنظیم : محمدحسین شاوردی

بخش دوم این میزگرد به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha