• یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 95040103112
  • خبرنگار : 71134

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان:

رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان آشنا با سبک زندگی قرآنی است

رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان آشنا با سبک زندگی قرآنی است

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ماموریت این دانشگاه پرورش معلمانی است که ضمن شکل دادن شخصیت خود، قادرند متربیان و دانش‌آموزان خود را در این مسیر هدایت نمایند. معلمانی که هم شخصیت خود را تکوین و تعالی می‌بخشند و هم توانایی‌های معلمی و خصائل معنوی خود را برای خدمت به دیگران و دانش‌آموزان به کار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا صادق‌زاده در نشست خبری پیرامون فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ماموریت دانشگاه فرهنگیان پرورش معلمانی است که در مسیر کسب مدارجی از حیات طیبه حرکت می‌کنند، معلمانی که ضمن شکل دادن شخصیت و هویت خود، قادرند متربیان و دانش‌آموزان خود را در این مسیر هدایت نمایند. معلمانی که هم شخصیت خود را تکوین و تعالی می‌بخشند و هم توانایی‌های معلمی و خصائل معنوی خود را برای خدمت به دیگران و دانش‌آموزان به کار می‌گیرند، این معلمان از صلاحیت‌های عمومی و شایستگی‌های حرفه‌ای برخوردارند؛ بدیهی است در این زمینه و این مسیر، قرآن و عترت چراغ راه و در عین حال هدف ماست. محور فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه، آموزه‌های قرآنی و حیانی است و سایر اقدامات حول این محور اساسی سامان می‌یابد.

دکتر صادق‌زاده افزود: توسعه و تحقق فعالیتهای قرآنی در دانشگاه نهادینه سازی تفکر و فهم قرآنی و به دنبال آن سبک زندگی قرآنی دانشجو معلمان را تعقیب می‌کند. برای سال جاری برنامه‌های عمده و اساسی با موضوعات قرآنی پیش‌بینی شد که بخشی از آنها اجرا و قسمتی دیگر در ادامه به اجرا درخواهند آمد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: آبان ماه سال جاری دانشگاه فرهنگیان میزبان تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و برگزار کننده سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در مشهد مقدس است.چنان که مستحضرید دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره نمایندگان و برگزیدگان حدود 5 میلیون دانشجوی کشورند. به لطف خداوند دانشگاه فرهنگیان همواره در این جشنواره حضوری موثر شایان توجه داشته و امیدواریم در سال جاری نیز کارنامه دانشجویان این دانشگاه پربارتر باشد.

دکتر صادق‌زاده افزود: برای ترویج و تحکیم فعالیتهای قرآنی در سال جاری دانشگاه فرهنگیان بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان را با شرکت حدود بیست و چهار هزار نفر از دانشجو معلمان این دانشگاه برگزار کرد که این تعداد حدود سی و پنج درصد از مجموع دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهد. این نسبت گر چه در میان سایر دانشگاه‌ها نسبتا بالا و قابل توجه است، اما آرمان و آرزوی ما این است که همه دانشجوهای ما در مسابقات و فعالیتهای قرآنی مشارکت همراه با فهم داشته باشند.

به گفته وی، ایجاد تالار قرائت و تدبر قرآنی برای حضور و تعامل دانشجو معلمان دانشگاه، از دیگر برنامه‌هایی است که از آغاز ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برنامه‌ریزی و راه‌اندازی شده و دانشجو معلمان می‌توانند قبل و بعد از اذان با حضور در این فضای مجازی از ظرفیت‌های قرآنی در حوزه حفظ و قرائت تفسیر و تدبر بهره‌مند شوند.همچنین حضور فعال دانشگاه فرهنگیان در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز از برنامه‌هایی است که به منظور معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در عرصه فعالیتهای قرآن و عترت به اجرا درآمده است.

از سوی دیگر برگزاری نشست‌ها کارشناسی با مسؤلان و دست‌اندرکاران نمایش و ارائه آثار هنری، برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح مختلف و تبادل نظر با دانشجو معلمان و اساتید از برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه مد نظر بوده است.

دکتر صادق‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر 123 کانون قرآن و عترت و یا د ینی و مذهبی با محوریت قرآن و عترت در مراکز و پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان فعالند و قریب به 8000 دانشجو عضو این کانون‌ها هستند. با راه‌اندازی مرکز قرآن و عترت در سازمان مرکزی واحدی منسجم برای ساماندهی و نظارت بر ایجاد کانون‌ها به وجود آمده است و پیش‌بینی می‌شود به زودی شاهد فعالیت بیشتر و پرقوت‌تر این کانون‌ها در سطح استان‌ها و پردیس‌ها باشیم. این مراکز تهیه چند مجله و ماهنامه را در دستور کار داردو به زودی اولین شماره‌های آنها منتشر خواهد شد.همچنین تاسیس دارالقرآن‌ها در پردیس‌ها و مراکز دارای شرایط را مد نظر داریم و پیش‌بینی می‌کنیم با ایجاد مرکز به زودی چند کانون قرآن و عترت در برخی از استان‌ها افتتاح شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: در تابستان سال جاری برای دانشجو معلمان مستعد قرآنی برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی پیش‌بینی شده که این برنامه ها  در شهریور ماه در مشهد برگزار می‌شوند. در این دوره اساتید صاحب‌نظر و نخبه کشور و دانشجویان برجسته حضور خواهند داشت و امید می‌رود با اجرای این دوره دانشجوهای ما به سطح بالاتری ازمهارت‌ها و فهم قرآنی دست یابند.

وی تصریح کرد: در بهمن ماه سال جاری برگزاری جشنواره دو سا لانه قرآن و عترت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری اساتید و کارکنان دانشگاه برنامه‌ریزی شده است تا با این برنامه مدرسین و اعضای هیات علمی ما نیز به سطح بالاتری از توان هنری در حوزه‌های قرآن دست یابند.

دکتر صادق‌زاده ضمن تشکر از مسوولان و دست‌اندرکاران امور قرآنی از همه دستگاه‌ها یمسوول و متولی قرآنی تقاضا کرد در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری که دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است و همه باید برای توسعه ارتقای کمی و کیفی آن کمک کنند، به یاری این دانشگاه بشتابند.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: برنامه‌های درسی تربیت معلم در فضای دانشگاه فرهنگیان با هدف کسب شایستگی‌های معلمی شکل می‌گیرد. این در حالیست که در گذشته نظام تربیت معلم تنها به دنبال کسب مهارت‌های معلمی بود.

وی افزود: فعالیتهایی که ما به اسم فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه طراحی کردیم فعالیتهای داوطلبانه و اختیاری است. تعدادی برنامه‌ها متناسب با سلایق دانشجو معلمان طراحی شده تا دانشجو معلمان علاوه بر برنامه‌های درسی از این ظرفیت برای تکوین شایستگی معلمی خود استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان جزوی از برنامه‌های تربیت معلم بوده و صرفا برنامه جنبی نیست،‌ گفت: این نوع فعالیتهای گسترده تا حد زیادی می‌تواند مکمل برنامه‌های درسی باشد. از سوی دیگر تنوع برنامه‌های فرهنگی پاسخگو نیازهای دانشجو معلمان بوده و تکیه بر فعالیتهای آنها با توجه به موقعیت‌های زمانی و مکانی به تناسب هر استان با همکاری اساتید و استفاده از ظرفیت‌های بیرون دانشگاه در سطح ملی و محلی برای پرورش خلاقیت دانشجو معلمان مد نظر قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به تدوین منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان اظهار داشت: بودجه سرانه برای فعالیتهای فرهنگی دانشجو معلمان ساماندهی شورای فرهنگی اجتماعی استانها، تنوع و گسترش جشنواره‌های قرآن و عترت طی سالهای اخیر، اکران و نقد فیلم‌های جشنواره رشد با هدف تقویت سواد رسانه‌ای دانشجو معلمان طی دو سال اخیر و کسب رتبه‌های برتر از سوی دانشجویان از دیگر فعالیتهای دانشگاه فرهنگیان است.

به گفته وی امسال برای نخستین بار طرح آموزش فیلمسازی برای دانشجو معلمان در کل پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اجرا شد و جشنواره رویش ویژه دانشجو معلمان فعال برای ارائه آموزش‌های تخصصی به آنها برگزار شد، همچنین برای گسترش فعالیتهای فرهنگی در برنامه درسی دانشگاه، سه ساعته فرهنگی برای انجام فعالیتهای متناسب با فرهنگ در نظر گرفته شد. که این سه ساعت کلاس درسی نبوده و دانشجو معلم صرفا به فعالیت فرهنگی از قبیل مطالعه، تماشای فیلم و غیره می‌پردازد.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: در حوزه ارتباط با سایر بخش‌ها و نهادهای مختلف نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت برای ایجاد کانون‌های سلامت، تفاهم‌نامه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان برای برخورد نزدیک دانشجو معلمان با کودکان و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی برای راه‌اندازی اردوهای ایرانگردی منعقد شد که بر اساس این تفاهم‌نامه سال گذشته در 8 استان و امسال درهمه استان‌ها طرح ایرانگردی دانشجو معلمان اجرا می‌شود.

وی در پایان  با اشاره به طرح سال تحصیلی پیوسته در دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به این که برنامه درسی دانشگاه‌ها در تابستان پایان می‌یابد دانشگاه فرهنگیان از این فرصت استفاده کرده و زمینه بهره‌وری بهینه از اوقات فراغت دانشجو معلمان را در تابستان فراهم می‌کند. همچنین اردوهای معرفت‌افزایی حیات طیبه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت ملی و استانی در مشهد مقدس برگزار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha